Alagúttal kötnénk össze Európát és Afrikát

Alagút épülhet a Gibraltári-szoros alatt, így Spanyolország és Marokkó között vonattal is lehetne közlekedni. A politikusok és közlekedési szakemberek a világ más pontjain is merész alagútépítési terveket dédelgetnek.
Spanyolország és Marokkó megegyezett, hogy megvalósíthatósági tanulmányt készítettnek egy, a két országot összekötő vasúti alagút építéséről. Az építkezés legkorábban 2008-ban kezdődik.
Háromszáz méter mélységben
Az alagút a dél-spanyol Punta Palomat és a Tanger közeli Punta Malabatát kötné össze. Az alagút 38, 5 kilométeres lenne, amelyből 27 kilométer futna a szoros alatt 300 méter mélységben.
A szűk Gibraltári-szoros a Földközi-tengerről az Atlanti-óceán felé nyit utat. A szoros legkeskenyebb részén csupán 19 kilométer választja el egymástól Afrikát és Európát, ám a tengerfenék itt olyan mélyen van, hogy csak 900 méter mélyen kezdhetnének hozzá az ásáshoz.
A két ország hosszas egyeztetés után egyezett meg a megvalósíthatósági tanulmány elkészíttetésében, amelynek költségét a spanyol közlekedésügyi miniszter 27 millió euróra taksálja. E tanulmány ismeretében jelölnék ki az alagút pontos útvonalát.
Az új vasúti alagút a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötő Csalagút mintájára épülne meg: két párhuzamos sínpárral egymás mellett, amelyek között egy kis szolgálati alagútszakasz is lenne. A Csalagút valamivel hosszabb (49 kilométer), mint a tervezett spanyol-marokkói alagút.
Kína és Tajvan háromszor hosszabb alagutat építene
Alagutat építene Franciaország és Olaszország is: a két ország tervei szerint 2020-ra Lyont és Torinót, a hegyeken keresztül vágó, 54 kilométeres alagút kötné össze.
Ennél is merészebbek Tajvan és Kína álmai: a tervek szerint a szigetre 125 kilométeres víz alatti alagút vezetne.