Százéves a repülés

1903. december 17-én az USA Észak-Carolina szövetségi államában, annak is egy Kitty Hawk nevű településén a levegőbe emelkedett a világ első, a levegőnél nehezebb repülőgépe, amely képes volt saját erőforrásával, kontrollált, tartós repülésre, méghozzá pilótájával együtt…
Mindezek a kitételek fontosak a repülés történetének krónikáiban, hiszen számtalan korábbi, félig-meddig sikeres és sikertelen kísérlet után, száz évvel ezelőtt tényleg repülni tudtak saját gépükön a Wright fivérek. A gépet Wright Flyernek nevezték el, egyes források Wright 1903 Flyer néven is emlegetik a szerkezetet.
Wilbur és Orville Wright december 17-én négy rövid repülést hajtottak végre Kitty Hawkban. A sikerre jónéhány évet kellett várniuk, hiszen már 1899 óta próbálkoztak ezzel.
A sikeres repülés számos kritériuma közül még kettőt teljesített a testvérpár: gépük sebességveszteség nélkül hajtotta végre a repülést, és ugyanolyan magas ponton landolt a szerkezet, mint amilyen magasról indult.
A világ legeslegelső repülését egyébként Orville Wright vitte végbe, 1903. december 17-én ugyanis ő ült először a gépbe. Az indítósínről elrugaszkodó gépet 12 másodpercen át tartotta a levegőben, és ez idő alatt 37 métert tett meg. Ezután még három repülésre került sor, a fivérek felváltva „pilótáskodtak” ekkor már, így Wilbur is szerephez jutott. A leghosszabb távot éppen ő tette meg, hiszen neki 260 méterre sikerült repülnie, 59 másodperc alatt.
A fivérek az 1903-as teszteléssel nem érték be: tovább folytatták kísérletezgetésüket, és 1905-re készültek el az első, gyakorlatban is használható prototípusukkal.
Az 1903-as Wright Flyer könnyű, erős és rugalmas anyagokból készült, és egy négycilinderes motor hajtotta, amelyet a Wright-fivérek terveztek, s daytoni üzemükben állítottak elő. A Wright Flyer fesztávolsága 12, 3 méter volt, hossza 6, 4 métert tett ki, magassága pedig 2, 8 méter volt. Súlya (üresen) 274 kilogramm volt.