Kertész Imre a Sorstalanság forgatásán járt
A Sorstalanság című film nem a holokausztról szól, hanem arról, hogy egy lélek hogyan veszíti el a személyiségét, hogyan veszíti el az ember önmagát egy totális diktatúra gépezetében - hangsúlyozta Kertész Imre Nobel-díjas író szerdán késő este a forgatás helyszínén, a Mafilm Rónai utcai telepén tartott rögtönzött sajtótájékoztatón.
“Nem történik kísérlet arra, hogy a holokauszt borzalmait, (…)valódi dimenzióit érintse a film” – tette hozzá Kertész Imre, aki a készülő film forgatókönyvét is írta.
Újságírói kérdésre válaszolva elmondta, a most elkészült díszlet – amely a regénybeli gyermekfőszereplő szüleinek kispolgári lakását jeleníti meg – láttán el van ragadtatva. Ez a fülledt kispolgári lakás egy kicsit látványosabb, mint amit leírtam, de ennek ilyennek kell lennie; nagyon csodálatos – fűzte hozzá. Mint mondta: a díszletben található kályha csaknem azonos azzal, ami az író emlékeiben él.
Arra az újságírói kérdésre, hogyan érzi magát a díszletek között, röviden azt válaszolta: furcsán, mert ez egy álomvilág. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, borzasztóan irigyli Koltai Lajost, aki most kezd hozzá a regény forgatásához, amelynek alapja az ő számára már csak egy szép emlék. “Most így valami varázslat visszaáramlik rám” – fogalmazott.
„Az első képek láttán megrendültem”
Kertész Imre elmondta, hogy a forgatókönyvben személyesebb volt, mint a regényben, olyan anekdotákat is beleírt, amelyeket a regényből kihagyott. Szavai szerint Koltai Lajos munkájában annyira van jelen, amennyit a rendező óhajt. Ez az ő víziója, ez az ő munkája és én itt csak szereplő vagyok – hangsúlyozta az író.
Koltai Lajos operatőr – akinek ez az első rendezése – elmondta, a díszlet kialakítása a fantázia, az író által sugalltak és a Kertész Imrével folytatott beszélgetés alapján készült el. Mint elmondta, Kertész Imrével együtt megnézték az eddig felvett jeleneteket, s ennek kapcsán úgy vélekedett: “valami olyasmi született, legalábbis hasonló ahhoz, amit mi szeretnénk ebben a filmben elmondani”. Kertész Imre ennek kapcsán azt mondta, hogy az első képek láttán megrendült, mert úgy érzi, számára készül egy film.
2, 5 milliárd forintból
A Sorstalanság forgatása hétfőn kezdődött Budapesten. Az első héten három napig külső helyszíneken, ugyanennyi ideig belső, úgynevezett műtermi környezetben dolgozik a stáb.
Minden idők legnagyobb költségvetésű magyar filmje 2, 5 milliárd forintból készül. 920 millió forintot a magyar állami költségvetésből, a Magyar Mozgókép Közalapítványon keresztül kap a produkció. A külföldi partnerek közül a német Euroarts 1, 8 millió euróval (470 millió forint), az angol Renegade Film 1, 5 millió euróval (390 millió forint) támogatja a Sorstalanság filmre vitelét. A film elkészítéséhez az Európa Tanács filmalapja, az Eurimages 650 ezer euróval (175 millió forint), a párizsi székhelyű Shoá Alapítvány 50 ezer euróval (23, 5 millió forint) járul hozzá.
Premier 2004 decemberében
A film operatőre Pados Gyula, a zenét a világhírű olasz komponista, a filmzene megújítójaként is emlegetett Ennio Morricone írja, aki már elkészült a filmzene vezérmotívumával. A díszlettervek Lázár Tibor, a jelmeztervek Szakács Györgyi munkái.
A főszereplőt – Köves Gyurit – alakító fiút Koltai Lajos négyezer gyermek közül választotta ki. Nevét a gyermek és a család nyugalma érdekében egyelőre nem kívánják nyilvánosságra hozni. A Sorstalanság főbb szerepeit Haumann Péter, Bán János, Dimény Áron, Rajhona Ádám, Schell Judit alakítja, mellettük összesen száznál több művész kapott szerepet a készülő filmben.
A forgatás január második felében a piliscsabai lőtéren felépített díszletek között folytatódik. Később Fóton, majd ismét Budapesten, azt követően Pakson és Dunaújvárosban készítik a felvételeket. Az utolsó öt napot – a tervek szerint március végén – a német partner kérésére Berlinben forgatják. Ott készül a vágást követő valamennyi utómunka is. A premiert várhatóan egy esztendő múlva, 2004 decemberében tartják.