165 éve született Cézanne
165 évvel ezelőtt, 1839. január 19-én született Paul Cézanne francia festő. Alkotói tevékenysége egybeesett az impresszionizmus kialakulásával, mégsem sorolhatjuk őt az irányzat követői közé, inkább posztimpresszionistának tartják őt a szakértők. Jelentőségére rámutat, hogy a kubizmus, a konstruktivizmus és a „vadak” egyaránt benne tisztelik szülőatyjukat.
Élete folyamatos utazás Párizs és szülőhelye, Aix-en-Provence között. Gyermekkori évei gondtalanul teltek, apja banktulajdonosként biztosította a család megélhetését, a fiatal gyermek taníttatását. Cézanne 1852-től a Bourbon kollégium tanulója, itt találkozott Zolával, akit sokáig barátjaként tudhatott maga mellett. Az aix-i rajziskolát Gibert tanítványaként végezte, a mester David rajongójaként ismertette meg a klasszikus festészettel növendékeit. Bár apja óhajára jogot tanult, Cézanne figyelme már csak a festészetre irányul.
Első kísérletek
1861-ben, apja kívánsága ellenére, elutazik Párizsba. Csupán öt hónapig tart első ottléte, mégis meghatározó benyomások érték. Beiratkozott az Académie Suisse festőiskolába és rendszeresen látogatja a Louvre kiállítótermeit. A látvány egyszerre lenyűgözte és elkeserítette, komoly kétségei merültek fel önnön tehetségét illetően. Miután elutasították felvételi kérelmét a Képzőművészeti Főiskolára, hazament. Ismételten beiratkozott egy rajziskolába, s közben apja bankjában dolgozott. Egy év elteltével azonban véglegesen kiábrándult a számok világából és Zola unszolására újra Párizsba utazott.
Út a színek világába
|
Cézanne korai képeit Alfonso Gotto és Sandra Orienti a romantikus korszakba sorolja, vastag festékfelrakás és sötét tónusok jellemzik alkotásait (Magdalona, A fekete óra, Borcsarnok). Igazi változást hozott azonban az impresszionistákkal való megismerkedés. Pissarro tanítványaként felfedezi a színek fontosságát és átveszi a hézagos, egymás mellé helyezett és darabos ecsetkezelést, már ebben a stílusban készült „Az akasztott ember háza”, a „Nyárfák” és „A maincy-i híd”. Az ő képeit is ugyanúgy elutasítják, mint az impresszionistákét, festményeit sorra dobta vissza a Szalon, a francia művészet hivatalos „bírója”. Hiába rendeztek több kiállítást is 1874 és 1877 között, a közönség és a kritika értetlenséggel fogadta képeit.
Saját úton
A művész végül kiábrándult a „szerkezet nélkülinek” tartott impresszionizmusból, figyelme a rajz, a kompozíció és a formák állandóságára irányult, a dolgok lényegét akarta megfesteni. „Két dolog van a festészetben: a szem és az agy; e kettőnek segítenie kell egymást”- mondta. Festési stílusa is megváltozik, egy-egy alkotásnak többször is nekilát, hosszú éveket tölt néhány képének elkészítésével, keresve a tökéletes kifejezést. 1882-ben végre a Szalon elfogadja néhány festményét, igaz ehhez kellett Antoine Guillemet festő fellépése is. A tárlaton Guillemet tanítványaként jegyezték a festőt. Személyes csalódások is érik Cézanne-t, 1886-ban megjelent Zola: A mű című regénye, a hős, Claude Lantier személyében egy elvetélt zsenit ismerhetünk meg, aki nem képes saját tehetségét kibontakoztatni és ezért öngyilkos lesz. Cézanne magára ismer Lantier alakjában, ezért felháborodva utasítja el Zola több évtizedes barátságát. A század utolsó évtizedében festészete a kubizmus felé mutat. „A természetet a henger, a gömb, és a kúp formáiból kell kialakítani, az egész perspektívát szemlélve…” ennek jegyeit láthatjuk a Sainte-Victoire hegy síkságán című képén is, ahol a házak kockák, a fák hengerek, a hegy pedig síkok halmaza. A színek, tónusok, az ecsetkezelés változtatása mind a tárgyak lényegét akarja kihangsúlyozni.
1895-ben rendezik meg első önálló kiállítását a Vollard Rue Lafitte galériában, ahova Cézanne másfélszáz képét küldi el. A nagy áttörés azonban most sem következik be, a közönség és a kritika ismét elutasítja képeit, egyedül a művésztársai ismerik el zsenialitását. A hivatalos elismerés is elmarad, Mirbeau becsületrendet kér számára, de javaslatát elutasították. 1905-ben, hét év után, befejezi a Fürdőző nők című képét.
1906 októberében a szabadban dolgozott, mikor egy hirtelen jött vihar meglepte és szívritmuszavar következtében eszméletét vesztette. Még hét napig élt – október 22-én úgy halt meg, hogy egyetlen képe sem lett „tökéletes.”