Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

165 éve született Cézanne

National Geographic Magyarország

165 évvel ezelőtt, 1839. január 19-én született Paul Cézanne francia festő. Alkotói tevékenysége egybeesett az impresszionizmus kialakulásával, mégsem sorolhatjuk őt az irányzat követői közé, inkább posztimpresszionistának tartják őt a szakértők. Jelentőségére rámutat, hogy a kubizmus, a konstruktivizmus és a „vadak” egyaránt benne tisztelik szülőatyjukat.

Élete folyamatos utazás Párizs és szülőhelye, Aix-en-Provence között. Gyermekkori évei gondtalanul teltek, apja banktulajdonosként biztosította a család megélhetését, a fiatal gyermek taníttatását. Cézanne 1852-től a Bourbon kollégium tanulója, itt találkozott Zolával, akit sokáig barátjaként tudhatott maga mellett. Az aix-i rajziskolát Gibert tanítványaként végezte, a mester David rajongójaként ismertette meg a klasszikus festészettel növendékeit. Bár apja óhajára jogot tanult, Cézanne figyelme már csak a festészetre irányul.

Első kísérletek

1861-ben, apja kívánsága ellenére, elutazik Párizsba. Csupán öt hónapig tart első ottléte, mégis meghatározó benyomások érték. Beiratkozott az Académie Suisse festőiskolába és rendszeresen látogatja a Louvre kiállítótermeit. A látvány egyszerre lenyűgözte és elkeserítette, komoly kétségei merültek fel önnön tehetségét illetően. Miután elutasították felvételi kérelmét a Képzőművészeti Főiskolára, hazament. Ismételten beiratkozott egy rajziskolába, s közben apja bankjában dolgozott. Egy év elteltével azonban véglegesen kiábrándult a számok világából és Zola unszolására újra Párizsba utazott.

Út a színek világába

Cézanne művészete
Leonardo da Vinci, a reneszánsz mestere óta a festészet történetében nem volt olyan alkotó, aki a háromdimenziós tér mélységét olyannyira erőteljesen érzékeltetni tudta volna a kétdimenziós festményeken. Leonardo különleges technikát, az úgynevezett sfumatót találta ki, amely az elhomályosított kontúrokat jelentette. Ezekkel az elmosódott, szinte füstszerű körvonalakkal akarta érzékeltetni – a perspektíva mellett – a tér mélységét. A reneszánsz idején a perspektíva nagy előrelépésnek számított. Évszázadokkal később, a XIX. század végén, a XX. század elején Cézanne már a perspektíva szabályainak megsértésével újította meg a művészetet. Egyik csendéletén például, csak azért, hogy egy kancsó öblösségét jobban ábrázolni tudja, jobban a néző felé fordítja a tárgyat, mint az asztalon látható gyümölcsöket. Ezáltal a térhatás erősebben érvényesül. (Kicsit emlékeztet mindez az ókori egyiptomi festészetre: ott minden ábrázolt tárgyat vagy élőlényt abból a szemszögből örökítettek meg, amely a legjellemzőbb volt rájuk. A halakat oldalról, az emberi testet szemből, az emberi és állati fejeket profilból.) A kissé durvább színfoltok, ecsetkezelés cézanne-i módszere a tárgyak, gyümölcsök testességét emelik ki, s minél messzebbről tekintünk a műveire, annál inkább térhatást keltő elemekké válnak. Ugyanakkor Leonardóval ellentétben Cézanne a térbeliséget a körvonalak, a kontúrok erőteljes kiemelésével érte el. Tudatosan alkalmazta azokat a megoldásokat, amelyek nem a puszta képiséget, hanem a dolgok valóját adják vissza. Sokak szerint Cézanne-nal kezdődik a XX. század művészete, a modern festészet. Tankönyvi megfogalmazás szerint: „az optikai látvány helyett az állandó, a belső lényeg megörökítését tűzte ki célul”. Ebben a tekintetben nem egyszerűen a posztimpresszionizmus, hanem az expresszionizmus előfutárának tekinthető. A geometrikus formák megjelenése pedig a kubizmus felé mutat munkásságában.

Cézanne korai képeit Alfonso Gotto és Sandra Orienti a romantikus korszakba sorolja, vastag festékfelrakás és sötét tónusok jellemzik alkotásait (Magdalona, A fekete óra, Borcsarnok). Igazi változást hozott azonban az impresszionistákkal való megismerkedés. Pissarro tanítványaként felfedezi a színek fontosságát és átveszi a hézagos, egymás mellé helyezett és darabos ecsetkezelést, már ebben a stílusban készült „Az akasztott ember háza”, a „Nyárfák” és „A maincy-i híd”. Az ő képeit is ugyanúgy elutasítják, mint az impresszionistákét, festményeit sorra dobta vissza a Szalon, a francia művészet hivatalos „bírója”. Hiába rendeztek több kiállítást is 1874 és 1877 között, a közönség és a kritika értetlenséggel fogadta képeit.

Saját úton

A művész végül kiábrándult a „szerkezet nélkülinek” tartott impresszionizmusból, figyelme a rajz, a kompozíció és a formák állandóságára irányult, a dolgok lényegét akarta megfesteni. „Két dolog van a festészetben: a szem és az agy; e kettőnek segítenie kell egymást”- mondta. Festési stílusa is megváltozik, egy-egy alkotásnak többször is nekilát, hosszú éveket tölt néhány képének elkészítésével, keresve a tökéletes kifejezést. 1882-ben végre a Szalon elfogadja néhány festményét, igaz ehhez kellett Antoine Guillemet festő fellépése is. A tárlaton Guillemet tanítványaként jegyezték a festőt. Személyes csalódások is érik Cézanne-t, 1886-ban megjelent Zola: A mű című regénye, a hős, Claude Lantier személyében egy elvetélt zsenit ismerhetünk meg, aki nem képes saját tehetségét kibontakoztatni és ezért öngyilkos lesz. Cézanne magára ismer Lantier alakjában, ezért felháborodva utasítja el Zola több évtizedes barátságát. A század utolsó évtizedében festészete a kubizmus felé mutat. „A természetet a henger, a gömb, és a kúp formáiból kell kialakítani, az egész perspektívát szemlélve…” ennek jegyeit láthatjuk a Sainte-Victoire hegy síkságán című képén is, ahol a házak kockák, a fák hengerek, a hegy pedig síkok halmaza. A színek, tónusok, az ecsetkezelés változtatása mind a tárgyak lényegét akarja kihangsúlyozni.

1895-ben rendezik meg első önálló kiállítását a Vollard Rue Lafitte galériában, ahova Cézanne másfélszáz képét küldi el. A nagy áttörés azonban most sem következik be, a közönség és a kritika ismét elutasítja képeit, egyedül a művésztársai ismerik el zsenialitását. A hivatalos elismerés is elmarad, Mirbeau becsületrendet kér számára, de javaslatát elutasították. 1905-ben, hét év után, befejezi a Fürdőző nők című képét.

1906 októberében a szabadban dolgozott, mikor egy hirtelen jött vihar meglepte és szívritmuszavar következtében eszméletét vesztette. Még hét napig élt – október 22-én úgy halt meg, hogy egyetlen képe sem lett „tökéletes.”

Hozzászólások

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket