Munkácsy Golgotája tartós letétben marad Debrecenben

Tartós letétben marad a debreceni Déri Múzeumban Munkácsy Mihály Golgota című festménye, így együtt maradhat a Munkácsy-trilógia - tudta meg az MTI szerdán a múzeum egyik magát megnevezni nem kívánó munkatársától.
A Golgota, az Ecce homo és a Krisztus Pilátus előtt című képek, azaz a Munkácsy-trilógia sorsáról a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat, a Magyar Nemzeti Galéria képviselői, valamint a Golgota amerikai tulajdonosa csütörtökön, a magyar kultúra napja alkalmából tesz bejelentést Debrecenben, a Déri Múzeumban.
Az MTI információi szerint a Golgota tulajdonosával, Pákh Imre magyar születésű amerikai műgyűjtővel – aki Julian Beck (Bereczki Csaba) New York-i magyar galériatulajdonostól vette meg a festményt – sikerült megállapodnia a magyar államnak arról, hogy a nagybecsű kép ötéves tartós letétben a debreceni Déri Múzeumban marad. Az erről szóló megállapodást írják alá csütörtökön a múzeumban.
A debreceni Déri Múzeum 1995 augusztusában volt a világpremier színhelye, akkortól volt látható együtt Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájának három monumentális darabja: az Ecce homo, a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota.
A három nagyméretű festmény közül a Krisztus Pilátus előtt 1881-ben, a Golgota 1884-ben, az Ecce Homo pedig 1896-ban készült el. A Déri Múzeum tulajdonában levő Ecce homót akkor festette Munkácsy, amikor a trilógia két első darabja már Amerikában volt. A trilógia legfiatalabb festményét több mint hetven esztendeje láthatja a közönség a Déri Múzeumban egy külön, a monumentális kép számára tervezett, tetővilágításos teremben.
A Golgotát Bereczki Csaba New York-i magyar galériatulajdonos 1993-ban, a Krisztus Pilátus előtt címűt Joseph Tannenbaum kanadai gyűjtő 1994 végén bocsátotta tartós letétként a magyar állam rendelkezésére. A rendkívül rossz állapotban lévő festményeket Magyarországon restaurálták.
A Krisztus Pilátus előtt című festményt 2001 októberében Kanadába szállították. A képet ugyanis kanadai tulajdonosa – miután a letéti határidő lejárt – a hamiltoni galériának adományozta. A festmény a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma erőfeszítései nyomán került vissza Debrecenbe 2002 decemberében. Az alkotást a kanadai Hamilton Művészeti Galéria hosszú távú kölcsönszerződés alapján juttatta el Magyarországra.
A Golgota letéti szerződése 2000. december 31-én lejárt. A záradék szerint további öt évig, 2006. január 1-jéig őrzi a Déri Múzeum a festményt, azonban tulajdonosa bármikor elviheti.