Egy drasztikus intézkedés a szmog ellen
Január végétől szerdánként először a páros számra végződő rendszámú járműveknek tilos a közlekedés, majd heti váltással a páratlan autók nem közlekedhetnek Róma szinte egész területén környezetvédelmi megfontolásokból.
A római városi tanács szmogellenes kísérlete tíz héten át, márciusig tart majd, s akkor összegzik az eredményeket.
Ugyanakkor engedélyezték az elektromos üzemű és más környezetbarát járművek közlekedését, s a szmogszerda előírásai a motorokra sem vonatkoznak, noha a kétkerekűek felelősek – a kereskedelmi járművek mellett – a mérgező anyagok kibocsátásának jelentős részéért, s Rómában közel 800 ezer motort tartanak nyilván.
Az előírások megszegéséért – a tilalom a délutáni csúcsforgalomra, háromtól hét óráig vonatkozik – 68 eurót fizethet majd a tilalomra fittyet hányó, vagy arról nem tudó autós. A római önkormányzat gondolt a kibúvókat keresőkre is, s ezért rendeletében a nullát is páros számként jelölte meg.
Rómában azt várják, hogy az intézkedés nyomán jelentősen csökken a mérgező anyagok szintje a város levegőjében, hiszen gyakorlatilag 154 négyzetkilométeres területen „felezik meg” az autósforgalmat, így a károsanyag-tartalom 20 százalékos mérséklődésére számítanak. A téli hónapokban szinte elviselhetetlen a város levegője, előfordult már, hogy a Szent Péter térről nem lehetet látni a székesegyház kupoláját.
A római szmogszerdát már bevezetésekor számos bírálat érte, egyrészt azért, mert a korlátozások nem vonatkoznak a motorokra.
Másrészt azért, mert az euro 4-es, katalizátoros autók vásárlására ösztönzött, s e környezetvédő megoldások miatt alaposan a zsebükbe nyúló autósok úgy érzik, becsapták őket, hiszen most gyaloglásra kényszerülnek szerdánként, noha a legkorszerűbb és leginkább környezetbarát járműveket szerezték be.
Most biciklire ülhetnek, vagy a zsúfolt és időigényes tömegközlekedést választhatják, amely pénteken amúgy is sztrájkolni fog. Igaz, a római családokban nem ritka a második autó, amellyel azért most szerdán is lehet furikázni, ha annak páratlan a rendszáma.
2000-ben már volt hasonló intézkedés Olaszországban. Akkor vasárnaponként tiltották meg a magántulajdonú autók használatát néhány héten keresztül több mint 150 városban. Ez idő alatt a tömegközlekedést ingyenessé tették, valamint a múzeumokat, történelmi emlékeket is díjtalanul látogathatták az olaszok. Az autótulajdonosk aránya Olszországban a legmagasabb a világon.