130 éve született meg az impresszionizmus
Egy rosszízű tréfa eredményeként született meg az az elnevezés, amely 130 éve még inkább megvetést keltett, ma viszont óriási értéket fejez ki – még pénzben is. Az impresszionizmus festészeti irányzatáról van szó, amely egy 1874. április 15-én nyitott kiállítással vette kezdetét.
Monet, Cézanne, Degas, Pissaro, Sisley, Renoir – ha valaki ezeket a neveket manapság hallja, akkor vagy dollármilliós aukciók sztárképeit emlegetik, vagy pedig óriási nézettségű kiállítások kapcsán tűnnek fel ezek a nevek. A nemrégiben a Szépművészeti Múzeumban megrendezett Monet-kiállítás például ezen sikeres tárlatok közé tartozik.
De 1874-ben még nem nagyon akarta tudomásul venni a hivatalos művészet, hogy egyes festők sajátos csoportot alkotnak. A hivatalos Salon termeiből kitiltották, pontosabban be sem engedték ezeket az alkotókat, így a híres fotográfus, Nadar műtermében, a Boulevard des Capucines-en rendezték meg az első közös kiállításukat. Még egyszer soroljuk el a neveket: Degas, Cézanne, Pissaro, Sisley, Renoir, Monet. Az utóbbi közülük a mozgalom „névadójaként” ismert. „Impresszió. Felkelő nap” című képe adta az ihletést a mozgalomnak, amely a benyomások, az impressziók megragadásán alapuló művészetet tekintette a legfőbb értéknek.
Az impresszionizmus kifejezés pontos eredetéről azonban viták folynak. Egyesek szerint impressionalistes-ként emlegették a gúnyolódó párizsi lapok e művészeket, és csak később módosult impresszionizmusra az elnevezés. Az újságírók bírálták a festők technikáját, látásmódját (nem azt festették, amit láttak, hanem azt, ami a látványból megragadta őket), ezért nem értették meg őket kezdetben.
Egy másik magyarázat is egy újságíróhoz köti a név kialakulását. A Charivari nevű párizsi lap tudósítója, Louis Leroy jegyezte meg állítólag Monet már említett képéről, hogy ez egy „impresszionista”. Leroy mindezt lekicsinylően mondta, és sok impresszionista valóban nem is érte meg, hogy befutott művész legyen. Kiállításuk sem tartott sokáig nyitva Nadarnál: egy hónapig, április 15-től május 15-ig láthatták az érdeklődők a műveket. Egy dolog viszont maradandónak bizonyult a kiállítás kapcsán: a művészek nem sértődtek meg Leroy megjegyzésén, és felvették az „Impresszionisták” elnevezést.