Nagyobb tárgyak a Tisza szegedi szakaszának alján

Az elmúlt napokban mérőműszerekkel vizsgálták át a kutatók Szeged belvárosi Tisza-szakaszát. A régészeknek és a geofizikusoknak sikerült néhány olyan helyet felfedezniük, ahol egy 1723-ban elsüllyedt dereglye roncsai, illetve értékes szállítmánya rejtőzhetnek.
Az eddigi kutatások, geofizikai mérések négy-öt helyen sejtetik azt, hogy a víz alatt nagyobb tárgyak, objektumok rejlenek – tájékoztatta a National Geographic Online-t Szalóky Károly Attila, az Octopus Tengeri Régészeti Egyesület elnöke.
Az Octopus szakemberei, illetve a geofizikusok a napokban fejezik be a mérési eredmények kiértékelését, és ezek után állapítják meg azokat a helyeket, ahol a búvárok a merüléseket végre fogják hajtani. Egyelőre tehát nem biztos, hogy a hajóroncsot találták meg, de nem is kizárt, hogy sikerült rábukkanniuk a dereglyére, vagy annak szállítmányára.
Ha minden a tervek szerint halad, akkor a jövő héten kezdődnek a merülések, amikor talán már egy nagyobb követ is ki tudnak majd emelni az 1723-ban elsüllyedt dereglye szállítmányából – magyarázta az egyesület elnöke.
A hajón ugyanis rendkívül értékes római kori emlékek, oltárkövek, illetve fogadalmi kövek voltak, amelyek korabeli és talán még régebbi erdélyi ásatásokról, feltárásokról, illetve erődítési munkálatokból származtak. A dereglye valószínűleg egy kikötési manővernél, esetleg az átrakodásnál süllyedhetett el. Később megpróbálták kiemelni a hajót, hiszen a hajó az uralkodó, III. Károly magyar király (s egyben VI. Károly néven német-római császár) műkincsgyűjteményébe szállította a páratlan értékű darabokat, s a dereglye az adatok tanúsága szerint nem esett szét a folyó mélyén sem.
A későbbi kiemelési kísérlet majdnem sikerrel járt: már közel járt a felszínhez a sérült hajó, amikor a gyenge csapolású, csak egyszeri használatra összeeszkábált vízi alkalmatosság jobb oldala beszakadt az egyenként is legalább több száz kilós, összesen csaknem 30 tonnás kövek súlya alatt.
Ekkor alighanem végleg szétesett, de legalábbis végzetesen megrongálódhatott a hajó, ám még így van esély arra, hogy egyes darabjait megtalálva, akár az egész szerkezetet a feltárás nyomán rekonstruálhassák, és újjáépítsék – Szalóky szerint. Magyarországon még nem sikerült ilyen korú dereglyét találni, hiszen ezeket a vízi járműveket egyszeri alkalomra gyártották, vagy csak rövid időre használták, így nem maradtak fenn.
Kapcsolódó cikkünk: