Tíz éve nyílt meg a Csalagút

Tíz évvel ezelőtt, 1994. május 6-án nyílt meg a Csalagút, vagyis a Franciaországot és Nagy-Britanniát összekötő „Channel Tunnel”.
A kizárólag vasúti közlekedést lehetővé tévő alagúton úgynevezett shuttle-járatok, vagyis ingavonatok szállítják át az autókat, de menetrendszerinti szerelvények is áthaladhatnak a La Manche, azaz az Angliát és Normandiát elválasztó csatorna alatt.
Az 1994. május hatodikai megnyitón részt vett az angol királynő, II. Erzsébet és az akkori francia köztársasági elnök, az időközben elhunyt Francois Mitterrand is. Közel kétszáz éves aggodalmaskodás és tervezgetés után tehát megvalósult a régi álom: összeköttetés létesült Nagy-Britannia, az Egyesült Királyság és Franciaország között.
A Csalagút nyomvonala az angliai Cheritonból (ez a település Folkestone közelében található) vezet a franciaországi, Calais melletti Frethunbe. Hosszúsága 50 kilométer, amelyből 38 kilométer a Csatorna alatti sziklákba fúrt járatból áll.
A Csalagút valójában három párhuzamos járatból áll. A két vasúti alagút 20 méteres átmérőjű – az egyiken Anglia felé haladnak a szerelvények, a másikon Franciaország felé –, a köztük lévő szervizalagút pedig lehetővé teszi a gyors elérést vészhelyzetben. Az ingavonatok autókat és teherszállítmányt vihetnek magukkal, mindemellett menetrendszerinti szerelvények is közlekednek Európa és a brit főváros, London között.
A Csalagutat üzemeltető társaság komoly pénzügyi problémákkal volt kénytelen megküzdeni – nem sokkal a nyitás után. 1996. november 18-án pedig egy kisebb tűz ütött ki a járatban. Ez a tűz nem követelt ugyan halálos áldozatot, de kiderült, hogy ennyire sérülékeny a szerkezet: rövid időn belül óriásira növekedett az alagútban a hőmérséklet. Annyira meleg lett, hogy a vonat kerekei ráolvadtak a sínekre, és még az alagút betonszerkezete is súlyosan károsodott. A javítás hat hónapig tartott, és csak 1997 júniusában állhatott helyre a forgalom a Csalagútban. Időközben 36 új biztonsági rendszabályt is bevezettek a hatóságok és az üzemeltetők a Channel Tunnelben.
A La Manche alatti alagút megépítése forradalmasította a szigetország és a kontinens közti kapcsolatokat: a London-Párizs közti menetidő szárnyashajós átszállítással 5 óra 40 perc, ez a csatornaalagúton át közvetlen Eurostar vonattal 2 óra 54 percre csökkent, a London-Brüsszel közti menetidő pedig 2 óra 40 percet tesz ki – írta egy korábban a Műszaki Szemlében megjelent tanulmányában Dr. Köllő Gábor.