Ha a kínaiak a kerékpárt autóra cserélik – súlyos környezeti veszélyek

Kína autóipara óriási lehetőségek előtt áll: az országban ugyanis ezer emberre átlagosan csak húsz autó jut. Összehasonlításképpen: globálisan a Föld ezer lakosára 120 autó jut.
Egyes számítások szerint az új eladások az elkövetkező két évtizedben akár évi 10 százalékkal is növekedhetnek, óriási löketet adva az ország gazdaságának. A világ leggyorsabban növekvő autópiacáról a gyártók természetesen nem akarnak lemaradni, a legnagyobb cégek telephelyet, összeszerelő üzemet létesítettek az ázsiai országban – írja az AFP hírügynökség.
A gazdasági előnyök mellett azonban számos veszéllyel is szembe kell néznie a kínai kormánynak. Az autók számának robbanásszerű növekedésével jelentősen megugrik az benzin kereslet is.
A becslések szerint 2010-re 57 millió, 2020-ra 130 millió autó közlekedik majd az országban. Jelenleg 4, 4 millió autó van forgalomban.
A növekvő benzinkeresletet az ország csak importból képes majd kielégíteni. A becslések szerint 2010-re az éves benzinkereslet már 138 millió tonnára nő, 2020-ra pedig 256 millió tonnára, ami az ország teljes olajszükségletének 57 százaléka lesz majd. 2000-ben a forgalomban lévő autók 65, 6 millió tonna benzint fogyasztottak.
Az autók számának ugrásszerű növekedésével természetesen nő a kipufogó gázok kibocsátása is, tovább súlyosbítva a kínai városok már most sem elhanyagolható környezetszennyezési problémáit. Kínai számítások szerint jelenleg a kipufogó gázok felelősek az éves légszennyezés csaknem 80 százalékáért.
Ráadásul az autók terjedése a nagyvárosok közlekedésének lelassulását is eredményezi majd, pedig a dugók Shanghajban és Pekingben már most elviselhetetlenné kezdenek válni.
A probléma csak szigorú, időben történő szabályozással, és a környezetbarátabb autók terjedésének támogatásával oldható meg.