Stefánia, Jakab2023. november 28., kedd
Kultúra

Kína a kerékpárról autóra vált – környezeti katasztrófa?

National Geographic Magyarország

Néhány évtizede még a biciklivel azonosította a világ a kínaiakat, a fizetőképes kereslet növekedésével azonban egyre többen vásárolnak autót.

Az állami statisztikák szerint Kínában 2003-ban több mint két millió autót adtak el, 80 százalékkal többet, mint 2002-ben. Az autóvásárlás fő motivációi, csakúgy mint nálunk, a kényelem, a komfort és a presztízs. Ehhez tavaly még hozzájött a SARS-járvány, ami a kínaiak egy részét arra késztette, hogy a tömeges érintkezés elkerülése végett a tömegközlekedés helyett inkább autóval közlekedjen.

A becslések szerint 2010-re 57 millió, 2020-ra 130 millió autó közlekedik majd a világ legnépesebb országában. Jelenleg Kínában körülbelül 4, 5 millió autó van forgalomban.

A statisztikák szerint jelenleg csupán ezerből három kínai rendelkezik autóval, ám az 1, 3 milliárd lakosú, gazdaságilag szárnyaló nemzetről nem nehéz elképzelni, hogy hamarosan a világ legnagyobb autópiaca lesz.

Az autógyártók régen felismerték már ezt – és több milliárd dollárt el is költöttek a megfelelő piaci torta kihasítására. Az ázsiai ország útjain kínai cégekkel együttműködésben gyártott Audik, BMW-k és japán illetve amerikai luxusautók közlekednek, a helyiek számára megfizethetőbb, 4-7000 dollár között mozgó kínai modellek mellett.

Óriási dugók – sok baleset

A kínai autótulajdonosok egyelőre a tehetős városiak közül kerülnek ki, ám a szakértők szerint az olcsóbb modellek valamint a használt autók a közeljövőben a kevésbé tehetősek számára is elérhetőek lesznek.

A növekvő autóállomány már most egyre több fejtörést okoz az ország elöljáróinak, valamint a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Elengedhetetlennek tűnik a közlekedési szokások átalakítása – egyes főutakról például már ki is tiltották a kerékpárosokat, igaz a kétkeréken közlekedők többsége az intézkedéseket nem tartja be.

Peking már most óriási dugókkal küzd, annak ellenére, hogy a városnak hat elvezető körgyűrűje van, és további három építésát tervezik. Az egyelőre szerény autóállomány ellenére Kína már most világelső a halálos kimenetelű balesetek számát illetően. Az elmúlt két évben a közúti halálos balesetek száma meghaladta az évi százezret.

A halálozási statisztikák alapján nem meglepő, hogy a kormány a múlt hónapban meghozta az első közlekedésbiztonsági törvényt. A jogszabály sokkal szigorúbban bünteti a szabálytalankodó autóst, mint a gyalogost. Az első ítélet alig néhány hete született: egy Li névre hallgató pekingi autós május 3-án elütött egy szabálytalanul közlekedő gyalogost, aki belehalt sérüléseibe. Az autós a gázolás után elmenekült a helyszínről. Li-t örökre eltiltották a vezetéstől.

Nő a benzinkereslet és a légszennyezés

A kínai autótulajdonosok számának növekedése érezhető hatást gyakorol majd a világ olajpiacára is. Kína már jelenleg is a világ második legnagyobb olajfelhasználója az USA után, igaz fogyasztása csupán harmada az világ vezető gazdasági államáénak. A növekedés azonban látványos: tavaly 10 százalékkal, idén a becslések szerint 13 százalékkal nő az ország olajkereslete. Míg egy évtizede az ország benzinkereslete a teljes olajszükséglet csupán egytizedét tette ki, ma már körülbelül egyharmadát.

Az autók számának ugrásszerű növekedésével természetesen nő a kipufogó gázok kibocsátása is, tovább súlyosbítva a kínai városok már most sem elhanyagolható légszennyezési problémáit. Az USA után Kína második az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása terén – és az elkövetkező években, részben a kínai autóboom következtében, az ázsiai ország lekörözi Amerikát.

Bár a levegőminőség romlása egyelőre még túlnyomórészt a fosszilis tüzelőanyagok használatával magyarázható, a nagyvárosokban a légszennyezésért már 50-50 százalékban okolható az ipar illetve a közlekedés.

A probléma csak szigorú, időben történő szabályozással, és a környezetbarátabb autók terjedésének támogatásával oldható meg. A kínai kormány próbálkozik is a probléma kezelésével: a busz- és vonathálózatot fejlesztik, valamint kibocsátási normák bevezetését is tervezik. Szabályozói oldalról az ország még idejében megfoghatná a problémát.

Középkori kincset találtak Lengyelországban

Középkori kincset találtak Lengyelországban

A szakértők ritka, sziléziai lemezpénzekre bukkantak egy textilzsákban.

Elveszett kolostorra bukkantak Skóciában

Elveszett kolostorra bukkantak Skóciában

A deeri apátság kulcsfontosságú volt a skót írásosság történetében.

Ősi lelet írja át a társadalmi szerepekről kialakított képet

Ősi lelet írja át a társadalmi szerepekről kialakított képet

Úgy tűnik, a bronz- és vaskor fordulóján a nemi szerepek sokkal képlékenyebbek voltak, mint gondolnánk.

Érmékkel teli edényt találtak Mohendzsodárónál

Érmékkel teli edényt találtak Mohendzsodárónál

Az ősi lelőhely, Mohendzsodáro az Indus-völgyi civilizáció egyik legfontosabb városa volt.

Több ezer éves fegyverek árulkodnak az ősi háborúkról

Több ezer éves fegyverek árulkodnak az ősi háborúkról

Úgy tűnik, a mai Izrael területén már 7200 éve is tömegesen gyártották a fegyvereket.

National Geographic 2023. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

18 780 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket