Hatvan éves a bűvös kocka atyja

Hatvan éve, 1944. július 13-án született Budapesten Rubik Ernő, a "bűvös kocka atyja".
Édesapja id. Rubik Ernő neves repülőgép-tervező volt. Az ifjabb Rubik a Budapesti Műszaki Egyetemen végzett építészmérnökként 1967-ben, majd az Iparművészeti Főiskolán belsőépítészetet tanult 1971-ig. Ezután építész-tervezőként dolgozott és 1970-88 között az Iparművészeti Főiskolán tanított.
1975-ben rukkolt ki játékával, a bűvös kockával, bejegyzett nevén a Rubik-kockával, amely meghódította az egész világot. A Rubik-kocka oldallapjai más-más színűek és kilenc egyenlő négyzetre vannak osztva. Ezeket három tengely körül el lehet forgatni, ami által több mint 43 milliárd színkombináció hozható létre. A játék célja a kiindulási helyzet, vagyis az egyszínű oldallapok visszaállítása.
1980-81-ben több országban volt az Év Játéka, Klubokat, egyesületeket, versenyeket és világbajnokságokat szerveztek a Rubik-kocka kedvelői számára. A Rubik-kocka világbajnokságot 1982-ben Budapesten, a Vigadóban rendezték meg. A számítógéppel beállított kockákat 15 másodpercig nézhették a versenyzők, ezután kezdődött a verseny. Világbajnok a 16 éves Minth Thai (Egyesült Államok) lett 22, 95 mp világcsúccsal, a magyar Lábas Zoltán harmadik lett 24, 49 mp eredménnyel. A Rubik-kocka bevonult a New York-i Modern Művészetek Múzeumába is.
A kockán kívül több logikai játékot is alkotott a feltaláló: a Kígyó 1977-ben, a Bűvös négyzetek 1985-ben készült el, de a kocka sikerét egyik sem tudta megközelíteni. A tanítás mellett 1982 1983-ban az …És játék című lap főszerkesztője, 1983-tól a Rubik Stúdió vezetője, 1982-1988 között három alapítvány létrehozója volt. 1987-től egyetemi tanár, 1988-ban létrehozta a Rubik Nemzetközi Alapítványt, 1990-tól a Magyar Mérnök Akadémia elnöke, 1996-tól tiszteletbeli elnöke.
A kocka sikere felszabadította, lehetővé tette számára, hogy csakis azt csinálja, amit szeret, ugyanakkor hatalmas lekötöttséggel járt, így a tanítást abbahagyta és jelenleg csak a stúdióbeli munkájával, szoftver és építészeti témákkal, számítógépes-játék témákkal foglalkozik.