Ókori olimpiák – maga az erkölcsi fertő?

A legújabb kutatások szerint a sportszerűségnek az ókori játékokon nyoma sem volt. Az emberi gyarlóság, az ellenfél vagy a döntőbírák megvesztegetése, az energianövelő varázsitalok fogyasztása és a furcsa átigazolások már Olympiában is gyakoriak voltak.
Régészek hada serénykedett az utóbbi időben azon, hogy feltárja az ókori játékok valódi jellegét. Ami biztosnak látszik: az ókori olimpiai játékok tisztasága hagyott kívánnivalót maga után – konkrét és átvitt értelemben is, a mai problémákhoz hasonló gondokkal küzdöttek már az ókori szervezők és versenyzők is.
A híradásokból értesülhettünk róla, hogy a mostani világméretű sportversenyre tekintettel Athén külvárosi nyomornegyedeinek utcáit a lakókat kitelepítve tisztították meg, arról azonban már kevesen tudnak, hogy az ókori játékok színhelyén szintén komoly gondot okozott a köztisztaság. A sportolók táborában a folyamatos tábortűz fojtogatta a résztvevőket, koszos és elhanyagolt kunyhókban laktak, és ha éppen füstmentes időszak volt, akkor csatornabűz áradt mindehonnan. A vízhiány mindennapos problémát jelentett, de a részegek hada sem emelte a játékok fényét.
Nem babra ment a játék
Homérosz eposzaiban ugyan azt olvashatjuk, hogy az olimpiai játékok idejére az ellenségek letették a fegyvert hogy az amatőr sportolók testvéries küzdelme előtt tisztelegjenek, ám Donald G. Kyle, texasi ókortudós szerint a küzdelem valójában igen gyakran vérre menő volt.
Több olyan cserépmaradványt és vázát találtak ugyanis a régészek, melyeken eltorzult testalkatú bokszolók, pályáról leszorított futók küzdöttek erőszakos ellenfeleikkel, miközben másutt olyan döntőbírák kerültek megörökítésre, akik korbáccsal verik véresre a kisebb-nagyobb szabálytalanságokat elkövető sportolókat.
Egy elhibázott start a rövidtávfutóknál akár komoly testi fenyítést is vonhatott maga után. Az erőszak hétköznapi jelenség volt a háborúval is felérő megmérettetéseken. Donald G. Kyle szerint soha nem a részvétel volt a fontos a sportolók számára. “Sokkal nagyobb dologról volt szó, hiszen a sportoló saját városállamáért küzdött, egészen pontosan azért, hogy az istenek, akik mindig a győztesek felé fordították tekintetüket, adott állam mellé álljanak majd a későbbiekben” – mondja Kyle.
Dopping, kiátkozások és megvesztegetések
A vérre menő küzdelmek egyéb tisztességtelen eszközök alkalmazását is magukkal vonták. Ahogy a mai sportolók, úgy az ókoriak sem vetették meg a teljesítménynövelő szerek vagy italok alkalmazását. A kuruzslók készítette italokból jócskán fogyasztottak az ötnapos rendezvény idején.
Az érem másik oldalához tartozó ünnepélyes felvonulásokat és az istenekhez intézett fohászokat követően pedig nem sajnálták a fáradtságot a sportolók akkor sem, ha a másik elátkozásáról volt szó. Miközben magukat a szerénytelenség legkisebb jele nélkül az egekbe magasztalták, addig a másikra a lehető legdurvább átkokat szórták.
Ha ezt nem érezték elegendőnek, akkor az ellenfél vagy a bírák megvesztegetésétől sem riadtak vissza. A Kr.e. 338-ban megrendezett játékokról jegyezték fel, hogy a Thesszáliából érkezett Eupolusz három bokszoló ellenfelét is lefizette, hogy nyerjen.
Mások egészen egyszerűen csapatot váltottak a játékok idején. A Szürakuszaiból érkezett rövidtávfutó Asztilosz például már Olympiában gondolta meg magát, és igazolt át a rivális Kroton városállam csapatába.
Burjánzott a korrupció is, leginkább a rómaiak idején: Kr.u 67-ben például csak Nero császár kérésének, pontosabban szólva az állami kincstárból folyósított összegnek volt köszönhető, hogy a fogathajtás bajnokává avatták a császárt, annak ellenére, hogy az kiesett a fogatból, sőt, be sem fejezte a versenyt. Ekkor nyilvánították, – szintén némi anyagi juttatás ellenében -, a versolvasást is olimpiai számnak.
Profi sportolók és barátaik
Az olívaolajjal bekent sportolók természetesen vonzó látványt nyújtottak az érdeklődőknek, akik akadtak szép számmal. A becslések szerint akár 40 ezer fő is izgulhatott a katlanszerű domboldalban a versenyek alatt.
A szépség persze az ókori görögöknél közismerten nem csak, sőt, elsősorban nem a másik nembelieket csábította. Így az is érthető, hogy a szervezők az utcai szexjelenetek elkerülése végett a torncsarnokok falai közé száműzték az egymást kóstolgató párokat. Steven G. Miller, a Berkeley Egyetem régésze szerint erre utalnak azok az épen maradt falfirkák, melyeken versenytársaik vagy szeretőik zengenek dicshimnuszt egy-egy sportolóról.
Miller szerint egyébként a versenyzők komoly felkészülés után álltak mindig rajtvonalhoz, így az amatőr sportolók részvételéről szóló elméletek szintén a mítosz kategóriájába tartoznak.
Kapcsolódó cikkeink:
| ![]() |