Fotóiskola – Tájak és képek

„A tájfotózás kemény munka. A fotós napja nagyon korán kezdődik és késő délutánig tart, függetlenül attól, hogy éppen kedvezőek-e a fények, mivel sosem tudhatja, mit tár elé a természet a következő pillanatban. A tájfotózás azonban, ha igazi szenvedély, egyben pompás időtöltés is. … Nincs jobb dolog a világon, mint ülni a hegy tetején és semmi mással nem törődni, csak a fények játékával, és türelemmel kivárni, amíg elénk tárul az áhított látvány.”
A tájfotózás a felfedezőkedvű fényképezők műfaja. A legjobb látványért nemcsak a megfelelő időpontot, de a legjobb helyet is meg találni – folytathatnánk Jim Blair, a National Geographic magazin fotósának állításait. Ehelyett azt ajánljuk, az olvasónak, hogy a Fotóiskola sorozat Tájak és képek kötetében maga is olvassa el a tájfényképezés profijainak tippjeit és gondolatait.
Miként a sorozattól már megszokhattuk, a szerző, Robert Caputo ezúttal is olyan munkát készített, amelyik önmagában is megállja a helyét, hiszen a könyv egyaránt tartalmazza a tájképkészítés alapismereteit, a kellékek kiválasztását segítő tanácsokat illetve a témaválasztás lehetséges irányait. Nemcsak eszközt ad a kezébe, de fotós szemet is ajándékoz az amatőr kedvtelőknek.
A táj tanulmányozásához azt ajánlja, hogy az olvasó gondolkodjon jelzőkben. Legyen a téma például egy világítótorony, ahol az elhagyatott jelző kiválasztása rögtön adja, hogy a kép akkor lesz megfelelő, ha a torony körül láthatóak a magányos sziklák és a tenger.
A hagyományos kompozíciós elvek mellett a kötet elején található néhány, a tájképeknél felmerülő helyzetekre adott hüvelykujjszabály: többek között mennyi égboltot hagyjunk a képen, hogyan érhető el a táj elemeit használva az úgynevezett ablakhatás, illetve milyen léptékekkel érzékeltessük egy természeti képződmény méretét.
A technikai eszközökről szóló fejezetben részletesen végigveszi a kép elkészítéséhez használható kamerák típusait, kezdve a kisfilmes tükörreflexes szerkezetektől, a középformátumú masinákon át, egészen a síkfilmes és a panorámagépekig. Megtudjuk, melyik milyen helyzetben alkalmazható, mik a hátrányaik és az előnyeik. Ezután a tájfényképezésben leggyakrabban használt nagylátószögű objektívek torzításáról értekezik, amelyek a közeli dolgokat nagyban láttatják, a kép szélein a tárgyakat megnyújtják, és a függőleges vonalakat egybe futtatják össze.
A tájfotó témája nemcsak a táj, a környezet maga, hanem a kép hangulatát jelentősen befolyásoló időjárási tényezők, napszakok és évszakok is részei a képnek. Mindegyik meghatározó hangulati elem, és sok felvétel ellövésekor olyan adott tényezőknek tekinthetők, amikkel a tájfotósnak tudni kell bánni.
Az erős napfény például az optikán megtörve úgynevezett bevérzést okozhat. Ahelyett, hogy a bevérzéseket mindig elkerülnénk, felhasználhatjuk őket a hőség érzékeltetésére. A borús idő is hálás téma lehet, – bár sokan ódzkodnak tőle –, ha megörökítjük a felhők játékát. A vihart pedig sokféleképpen jeleníthetjük meg aszerint, hogy mennyire mosódik el a kép. Egy sajátos természeti tünemény, a villámok fényképezéséhez is kap az olvasó tippeket. Éjszaka, fényszegény környezetben elég, ha nagyon hosszú expozícióra állítjuk be gépünket, és várjuk, hogy az ég cikázó vonalakat rajzoljon a filmre.
Az alkony és a hajnal napkorongját használhatjuk szép formájú tárgyak sziluettjeinek megörökítésére, ám vigyázzunk – tanácsolja Caputo – csak nagylátószögű objektívvel lesz megfelelően méretes a nap tányérja. Az éjszakai hold is sok körültekintést igényel, hiszen egynegyed másodpercnél hosszabb expozíciós időt választva csak egy kiégett foltot látunk majd a papíron. Alapszabály, hogy ezt az égitestet 16-os rekeszértékkel és filmünk ASA értékével nagyjából egyező zársebességgel kapjuk lencsevégre.
A táj beszédes részletei és grafikus elemei mind képre kívánkoznak, a tájfotó egyhangúságát ezekkel az elemekkel lehet száműzni. A tájrészlet, mondjuk egy növény szép formája ellenfényben, sziluettként adható vissza, míg mondjuk a búzamező textúrája meleg fényt kíván, és a színek kiemeléshez a szórt fény a leghatásosabb.
Az aszályos talaj mintázatát helyenként egy madártoll, vagy egy kisállat bontja meg. A harmadolási szabállyal például a mintázatot megbontó részletet a képbe komponálva még erőteljesebbé tehetjük a táj rajzolatát. A keresőbe nézve kutassunk vonalak után. A vízszintes nyugalmat áraszt, a függőleges erőt, míg az átló mozgalmassá teszi a képet.
Amikor pedig mindezt és a kötetben levő sok hasonló tanácsot elolvastuk, gyakoroljunk a tájképek hagyományos témáin: a vizeken, az erdőkben, a síkságokon, a tengerparton és a hegyekben.
Robert Caputo: Fotóiskola – Tájak és képek
Terjedelem: 160 oldal, végig színes felvételekkel
Ár: 3 500 Ft
Előfizetői ár: 2 800 Ft
Kiadja: Geographia Kiadó