Ákos, Bátor, Gábor2021. február 27., szombat
Kultúra

Ferdinand Porsche, a ‘Bogár’ atyja

National Geographic Magyarország

1875. szeptember 3-án született Ferdinand Porsche, a híres autókonstruktőr. Munkái, az elektromos meghajtású Lohner-Porsche, a Mercedes SSK, vagy a Volkswagen bogárhátú, világszerte ismertek.

Az osztrák-német Ferdinand Porsche, a Porsche autók névadója 129 évvel ezelőtt az Osztrák-Magyar Monarchia területén született.

Már 18 évesen a bécsi Bela Egger & Co elnevezésű cég alkalmazottja volt, ahol hamar kiderült kivételes műszaki képessége.

Néhány év múlva a nagyobb távlatokat nyitó Jacob Lohner & Co. Császári és Királyi Udvari Autógyárhoz szerződött. Itt készült az első autó, amely nevét viselte, a kétüléses Lohner-Porsche elektromos autó, ami az 1900-ban megrendezett párizsi világkiállításon nagy feltűnést keltett.

1906-ban a Daimler Motor ausztriai részlege műszaki iagzgatónak, 1924-től pedig a daimler központ főmérnöke. Számtalan járművet tervezett, többek között fejlesztőcsapatának nevéhez fűződik a Mercedes Benz S, – SS- és SSK sportkocsik generációja.

1931-ben végre megalapította saját vállakozását, a Ferdinand Porsche Konstrukiós Irodát, ami a mai Porsche AG őse volt. Az általa csak népautóként (Volkswagen) emlegetett modell kifejlesztésére 1934. június 22-én kapott megbízást a Birodalmi Autóipari Szövetségtől. A formája miatt “Bogárnak” becézett négykerekű 5 évvel később, az 1939-es berlini autókiállításon debütált. Mivel időközben kitört a II. világháború, ezért a tervezőiroda javarészt katonai megbízatásokat kapott (Maus páncélos, kerekes vontató).

Porsche a szakmájában olyannyira elismerté vált, hogy a második világháború vége felé a szövetséges hatalmak is az ő tudásából akartak profitálni. 1945 nyarán, az ausztriai Gmüdenbe visszavonult Porschét az amerikai csapatok foglyul ejtették, hogy szerkezeti rajzokat készítsen számukra. Az idős tervező, elfogatása után három hónappal szabadult. A megpróbáltatásai azonban még nem értek véget, 1945 novemberében a franciák tették látogatásukat a gmüdeni Porsche-portán.

A franciák Baden-Badenbe hívták a professzort egy fejlesztési megbízásról szóló tárgyalásra. Néhány nap múlva azonban a vendéglátók kedvességének már nyoma sem volt. Az öreg Porsche-t és rokonait a francia titkosrendőrség letartóztatta és bebörtönözte. 1946 tavaszán a konstruktőrt és mostohafiát Párizsba vitték, ahol megpróbáltak belőlük konstrukciós ismereteket, titkokat kicsikarni.

 A Lohner-Porsche

A Lohner-Porsche

A konstruktőr 1946 augusztusában, 71 évesen szabadult. Ma is vita tárgyát képezi, hogy a Renault, a franciák „népautójának” megszületésében volt-e szerepe Porsche-nek, és ha igen akkor, mekkora. 1951-es halála előtt még teljesült álma, valósággá vált az első Porsche nevet viselő sportautó, a 356-os. A gyárat a szintén remek konstruktőri érzékkel megáldott fia vitte tovább.

A Porsche-gyár egyébként ma a legkisebb, de a legsikeresebb autógyártó Németországban. Stuttgart városnak jóval több adót fizet, mint a Mercedes, komoly nyeresége van, és az egyetlen olyan német autógyár, amely még családi tulajdonban van.

Hozzászólások

Ismét lemerültek Lord Elgin kincses hajójához

Ismét lemerültek Lord Elgin kincses hajójához

Lord Elgin hajója, a Mentor a 19. század elején ókori görög műkincseket, a Pantheon darabjait szállította.

Kihalt lúdfajt azonosítottak egy 4600 éves egyiptomi falfestményen

Kihalt lúdfajt azonosítottak egy 4600 éves egyiptomi falfestményen

A madár egy ma élő fajra is hasonlít kissé, ám mégsem lehet vele összetéveszteni.

Hatalmas kenguru látható Ausztrália legősibb sziklarajzán

Hatalmas kenguru látható Ausztrália legősibb sziklarajzán

A kutatók ősi darázsfészkek elemzésével tudták meghatározni az alkotás korát.

Szép magyar várak – Simontornya, a tolnai erődítmény

Szép magyar várak – Simontornya, a tolnai erődítmény

Az 1200-as évek végén, az eredetileg mocsaras-vizes terület egy szigetére építtette a Döröcske nembeli Salamon fia Simon alországbíró azt a tornyot, amiről a városka is kapta a nevét.

Részleteiben megcsodálhatjuk a bayeux-i falikárpitot

Részleteiben megcsodálhatjuk a bayeux-i falikárpitot

A falikárpit közel 70 méter hosszú, 0,7 méter széles

National Geographic 2021. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket