Ferdinand Porsche, a ‘Bogár’ atyja

1875. szeptember 3-án született Ferdinand Porsche, a híres autókonstruktőr. Munkái, az elektromos meghajtású Lohner-Porsche, a Mercedes SSK, vagy a Volkswagen bogárhátú, világszerte ismertek.
Az osztrák-német Ferdinand Porsche, a Porsche autók névadója 129 évvel ezelőtt az Osztrák-Magyar Monarchia területén született.
Már 18 évesen a bécsi Bela Egger & Co elnevezésű cég alkalmazottja volt, ahol hamar kiderült kivételes műszaki képessége.
Néhány év múlva a nagyobb távlatokat nyitó Jacob Lohner & Co. Császári és Királyi Udvari Autógyárhoz szerződött. Itt készült az első autó, amely nevét viselte, a kétüléses Lohner-Porsche elektromos autó, ami az 1900-ban megrendezett párizsi világkiállításon nagy feltűnést keltett.
1906-ban a Daimler Motor ausztriai részlege műszaki iagzgatónak, 1924-től pedig a daimler központ főmérnöke. Számtalan járművet tervezett, többek között fejlesztőcsapatának nevéhez fűződik a Mercedes Benz S, – SS- és SSK sportkocsik generációja.
1931-ben végre megalapította saját vállakozását, a Ferdinand Porsche Konstrukiós Irodát, ami a mai Porsche AG őse volt. Az általa csak népautóként (Volkswagen) emlegetett modell kifejlesztésére 1934. június 22-én kapott megbízást a Birodalmi Autóipari Szövetségtől. A formája miatt „Bogárnak” becézett négykerekű 5 évvel később, az 1939-es berlini autókiállításon debütált. Mivel időközben kitört a II. világháború, ezért a tervezőiroda javarészt katonai megbízatásokat kapott (Maus páncélos, kerekes vontató).
Porsche a szakmájában olyannyira elismerté vált, hogy a második világháború vége felé a szövetséges hatalmak is az ő tudásából akartak profitálni. 1945 nyarán, az ausztriai Gmüdenbe visszavonult Porschét az amerikai csapatok foglyul ejtették, hogy szerkezeti rajzokat készítsen számukra. Az idős tervező, elfogatása után három hónappal szabadult. A megpróbáltatásai azonban még nem értek véget, 1945 novemberében a franciák tették látogatásukat a gmüdeni Porsche-portán.
A franciák Baden-Badenbe hívták a professzort egy fejlesztési megbízásról szóló tárgyalásra. Néhány nap múlva azonban a vendéglátók kedvességének már nyoma sem volt. Az öreg Porsche-t és rokonait a francia titkosrendőrség letartóztatta és bebörtönözte. 1946 tavaszán a konstruktőrt és mostohafiát Párizsba vitték, ahol megpróbáltak belőlük konstrukciós ismereteket, titkokat kicsikarni.
A Lohner-Porsche
A konstruktőr 1946 augusztusában, 71 évesen szabadult. Ma is vita tárgyát képezi, hogy a Renault, a franciák „népautójának” megszületésében volt-e szerepe Porsche-nek, és ha igen akkor, mekkora. 1951-es halála előtt még teljesült álma, valósággá vált az első Porsche nevet viselő sportautó, a 356-os. A gyárat a szintén remek konstruktőri érzékkel megáldott fia vitte tovább.
A Porsche-gyár egyébként ma a legkisebb, de a legsikeresebb autógyártó Németországban. Stuttgart városnak jóval több adót fizet, mint a Mercedes, komoly nyeresége van, és az egyetlen olyan német autógyár, amely még családi tulajdonban van.