Borbála, Barbara, János2021. december 04., szombat
Kultúra

Hongkong belefullad Kína gazdasági növekedésébe

National Geographic Magyarország

A múlt héten a legmagasabb jelzésű szmogriadót rendelték el Hongkongban, miután a légszennyezettségi érték elérte a 200-at. Erre a mérések kezdetete, 1995 óta nem volt példa. Az orvosok lélegeztetőkészüléket írnak fel, és azt tanácsolják pácienseinek, ha tehetik, maradjanak otthon. A szmog miatt több hajó ütközött.

Hongkong egyik legismertebb turistacsalogató látványosságai között tartják számon azokat a felhőkarcolókat, melyek tetejéről gyönyörű kilátás nyílik nemcsak a tengerre, hanem Kína déli tartományára is. Persze csak akkor, ha éppen nincs akkora füst, hogy az ember az orra tövéig sem lát. Márpedig erre az utóbbi időben nem egyszer akadt példa.

Először fordul azonban elő, hogy az „illatos kikötő”-ben, melyről Hongkong a nevét kapta, hajók ütközzenek össze a látótávolság drasztikus csökkenése miatt. Augusztus végén egy 120 embert szállító katamarán szenvedett balesetet, amikor kapitánya nem látta a feléjük közeledő hatalmas olajszállító hajót, és még ugyanezen a héten több kisebb karambol is történt a forgalmas vizeken. A légszennyezettségi adatok változása mindent elmond ezen balesetek körülményeiről.

Elrettentő számadatok

Míg 1993-ban még „csak” 50 olyan napot tartottak számon, amikor is a látótávolság 5 km alá csökkent, ez a szám 2003-ban már elérte a 160-at. 2002-ben 262 órát töltöttek el a hongkongiak a legmagasabb készültségű szmogriadóban, 2003-ban viszont már 602 óra számított igen magas légszennyezettségűnek.

A hongkongi Chinese University egyik tanulmánya szerint a gyerekkori asztmás megbetegedések száma is meredeken nő 1989 óta. Míg 15 éve a gyerekek 4, 8 százalékánál észleltek ilyen megbetegedést, addig 1995-ben már több mint 11 százalékuknál. Azóta nem készült ugyan újabb felmérés, de az orvosok joggal tartanak attól, hogy ez a szám ismét sokszorosára nőtt. A Friends of Earth környezetvédő szervezet helyi egységének becslése szerint a jelenlegi állapotok között kb. 2000-el több haláleset következik be Hongkongban, mint történne valamivel tisztább levegő esetén.

A légszennyezettség mérésével foglalkozó szervezetek egybehangzó véleménye szerint legalább 250 ezer tonna szennyező anyagot „pumpálnak” Hongkong fölé a környező régió gyárkéményei és közlekedési eszközei, melynek csak egy csekély része képződik magában Hongkongban. 90 százalékban ugyanis a kétszámjegyű gazdasági növekedés bűvöletében élő Kína egyik leggyorsabban iparosodó déli tartományából, Kuangcsou tartományból származik ez a hatalmas mennyiség.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb jelentése szerint azonban nemcsak Dél-Kínával vannak gondok ilyen szempontból. A szervezet adatai szerint ugyanis a világ tíz legszennyezettebb városa közül hét Kínában található, melynek legfőbb oka egyértelműen a környezetszennyezésre fittyet hányó kínai iparosításban keresendő.

Széntüzelés

A mostani komoly légszennyezettség kialakulásában kétségkívül közrejátszott a forró késő nyár, illetve a meleg ősz, amely megakadályozta a koromból és mérgező gázokból álló szmogfelhőt abban, hogy továbbhaladjon a tenger felé. A meleg miatt a felhő megült Hongkong felett.

Az alapvető probléma persze mégsem ez, hanem Kína lendületes gazdasági növekedése. Nemcsak a kínai autópiac élénkült meg az utóbbi időben, amelynek köszönhetően ma kétszer annyi gépjármű fut a hatalmas ázsiai ország útjain, mint három évvel ezelőtt, hanem a gazdaság energiaigénye is szinte hihetetlen méreteket ölt.

A dél-kínai régió és Hongkong energiaellátásának 90 százalékát adó vállalat ugyan az 1990-es években fokozatosan csökkenetette szennyezőanyag kibocsájtását, ám a tavalyi évben már újból 50 százalékkal több szenet égetett el, mint 2002-ben. Ennek oka abban keresendő, hogy a kevésbé környezetszennyező, dél-kínai öbölben megtalálható gázkészletek tartalékait túlbecsülték, így kényetelenek voltak visszaállni a szén alapú áramtermelésre.

Az energiafogyasztás ugrásszerű növekedésének, az egész világra kiható energiaárdrágulás mellett, természetesen környezeti kihatása is van.

Lépések egy tisztább jövő felé

Változtatni persze igen nehéz a helyzeten. A nem éppen rózsásnak mondható hong kongi – kínai kapcsolatok csak nehezítenek a kérdés megoldásában, ám az alapvető probléma a nyaktörő gazdasági növekedés marad. Hongkong ugyan különleges igazgatási övezetének jogosultságait kihasználva már hozott olyan intézkedéseket, melyek csökkenthetik a légszennyezettséget (pl. a taxikat gázüzeművé alakították), ám mindez kevésnek bizonyul abban az esetben, ha Kína nem lép.

A célkitűzések már megfogalmazódtak, amikor a dél-kínai Kuangcsou tartomány és Hongkong aláírt egy megállapodást, melynek értemében 2010-ig 40 százalékkal csökkentik a károsanyagkibocsájtást a régióban, ám hogy a papírra vetett ígéretek teljesülnek-e, az kérdéses marad.

Kapcsolódó cikkünk:

  • Kína a kerékpárról autóra vált – környezeti katasztrófa?

  • Hozzászólások

    Kínai lelőhelyek árulkodnak a civilizáció hajnaláról

    Kínai lelőhelyek árulkodnak a civilizáció hajnaláról

    Az ázsiai ország idén ünnepli modern régészetének századik évfordulóját.

    Értékes ókori szemétdombra bukkantak Egyiptomban

    Értékes ókori szemétdombra bukkantak Egyiptomban

    Az áldozatként bemutatott tárgyakat a templom papjai dobták ki.

    Nyers hús betegíthette meg az idős neandervölgyit

    Nyers hús betegíthette meg az idős neandervölgyit

    La Chapelle-aux-Saints öreg férfiúja 50 ezer éve halt meg.

    Kincsekkel teli ókori sírokat találtak Cipruson

    Kincsekkel teli ókori sírokat találtak Cipruson

    Úgy tűnik, a nyughelyekbe a bronzkori elit temetkezet.

    Új Range Rover: A következő szint a luxusterepjárók világában (X)

    Új Range Rover: A következő szint a luxusterepjárók világában (X)

    Megérkezett a Range Rover ötödik generációja, amely több mint 50 évnyi innovációból építkezve páratlan kifinomultságával, utolérhetetlen menet- és terepképességeivel, valamint lélegzetelállítóan modern stílusával mutat példát versenytársainak.

    National Geographic 2021. novemberi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    9 995 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket