Eszter, Eliza, Vanessza2022. május 24., kedd
Kultúra

Mit jelez a mutató- és a gyűrűsujj hossza?

A Bath Egyetem kutatói körében végzett vizsgálatok tanulsága szerint a férfi tudósok egyre "nőiesebbek": az átlagnál magasabb az ösztrogénszintjük, és gyakoribb körükben a hosszú mutatóujj.

Normálisan a férfiaknál a tesztoszteron vérben mérhető szintje jóval magasabb, mint a nőké. A Bath Egyetem férfi kutatóinál azonban a tesztoszteronszint alacsonyabb, mint az egyetemen kívüli férfitársaiké, ösztrogénszintjük viszont az átlagnál magasabb, amely révén jobb agyféltekéjük meghatározóbb, így térbeli és analitikai képességeik is erősebbek.

Nőies férfiak

A British Journal of Psychology-ban megjelent tanulmány szerint a „nőies” hormonszintek miatt a kutatók kisebb eséllyel nemzenek gyermeket. A felmérés szintén érdekes eredménye, hogy az elnőiesedett kutatók rokonságában az átlagnál nagyobb arányban fordulnak elő diszlexiások (olvasási zavarban szenvedők). A betegség kialakulása részben a magas ösztrogénszinttel áll kapcsolatban.

A kutatás meglepő eredménye, hogy a szociológiai és más társadalomtudományi tanulmányokat folytató nők jellemzően magasabb tesztoszteron szinttel rendelkeznek, ami feltételezhetően agyuk férfiasabb karakterét okozza.

A több éves felmérés során a Bath Egyetem 100 férfi és női kutatójánál vizsgálták a vérben található tesztoszteron- és ösztrogén hormonok szintjét, valamint a mutatóujj és gyűrűsujj hosszának esetleges összefüggését. Az ujjak hosszának aránya már a születés előtt kialakuló tulajdonság, ami később sem változik.

Mit jelez az ujjak hosszak?

Az ujjak hossza genetikai adottság, valamint kapcsolatban áll a nemihormonok szintjével is. Akinek a mutatóujja rövidebb, mint a gyűrűsujja, már az anyaméhben magasabb tesztoszteronszinttel rendelkezik, akinek viszont a mutatóujja hosszabb, arra magasabb ösztrogénszint a jellemző. A hosszúságbeli eltérés néha csak 2-3 százaléknyi, ennek ellenére jelentős hormonális különbségeket jelez a korábbi vizsgálatok szerint.

A kutatás eredményei szerint a matematikát és fizikát oktatók között az átlagnál gyakoribb volt a hosszabb mutatóujj, amely ösztrogén-dominanciára utal. A rövidebb mutatóujj és a magasabb tesztoszteronszint viszont inkább a pszichológiát és egyéb társadalomtudományokat oktató férfiak között volt gyakori.

Egyszerű világkép

Mielőtt azonban hangzatos következtetések vonnánk le, érdemes átgondolni néhány szempontot. Vajon mennyire játszik szerepet az eredményekben az a tény, hogy az alacsonyabb tesztoszteronszinttel rendelkezők inkább a kevesebb stresszel, mobilitás-igénnyel járó szakmákat preferálják?

Le lehet-e vonni messzemenő következtetést egy olyan komplex bioszociális lénynél, mint az ember? A kutatás ugyanis nem kevesebbet sugall, mint hogy egy faktor kiemelésével szabályszerűség állítható fel egy olyan, összetett folyamatok végeredményeként kialakuló döntésben, mint amilyen a pályaválasztás.

A magyar honvédtábornok, aki a török hadseregben is szolgált

1810. május 24-én született Kmety György, az 1848-49-es szabadságharc kiemelkedő alakja.

Több ezer éves koponyát találtak egy folyóban

A hatóságok először azt hitték, egy modern kori maradványt fedeztek fel.

Gazdag sírkomplexumot tártak fel Egyiptomban

A leletek Bereniké ősi városának egy kevéssé ismert korszakából származnak.

A katolikus császári tanácsosokat kidobták a prágai kastély ablakából

1618. május 23-án a rendi gyűlésen a protestánsok két katolikus tanácsost és egy írnokot hajítottak ki a Hradzsin ablakából.

A BTK kutatói is részt vettek az avar kori előkelők genetikai kutatásában (X)

Az ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont (BTK) Archeogenomikai Intézete és Régészeti Intézete is részt vett az avar kori elit genetikai kutatásában, amelynek a legújabb eredményeit a rangos Cell élettudományi szaklapban mutatták be.

National Geographic 2022. májusi címlap