Két nap alatt négy olajszennyezés a Duna magyar szakaszán

A magyarországi Duna-szakaszon két nap alatt észlelt négy olajszennyezés között nincs összefüggés, nem arról van szó, hogy egy olajfolt "vonult végig" a Duna magyarországi szakaszán - mondta el az MTI-nek Técsői István, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság kárelhárítási osztályának vezetője.
A szakemberek szerdán Bősnél, Budapesten a Lánchídnál és a csepeli Szabadkikötőnél észleltek olajfoltokat. A szentendrei Duna-ágat kedden borította el teljes szélességében olajszármazék. A szerdán észlelt olajfoltok nem voltak nagy kiterjedésűek, így a tűzoltóságnak és a katasztrófavédelemnek nem kellett beavatkoznia.
Az olajfoltok általában a hajók fenékvizéből kerülnek a folyóba. A hajók fenékvizének kiürítése háromféleképpen történhet: az egyik, amikor a hajón hordókba gyűjtik az elhasználódott olajat; ezeket a hordókat azután átadják az erre szakosodott társaságoknak, amelyek megsemmisítik tartalmukat, vagy újrahasznosítják az anyagot. A másik lehetőség, hogy a parton tartálykocsi várja a hajót és átszivattyúzzák a szennyező anyagot. Az eltávolítás harmadik módja, amikor egyszerűen a vízbe engedik a fáradt olajat, ez természetesen szabálysértés.
A hajókról származó, illegálisan vízbe eresztett elhasznált olaj nem számít ipari mennyiségnek és nem igényel környezetvédelmi beavatkozást. A szakemberek szerint a Duna nagy vízhozama miatt “szerencsés folyó”.