Vilma, Ünige, Csaba2020. december 05., szombat
Kultúra

Tűz ütött ki a Titanicon?

National Geographic Magyarország

A Titanic óceánjáró 1517 emberéletet követelő katasztrófáját a legújabb kutatások szerint nem a hajó építőinek és kivitelezőinek elbizakodottsága, mégcsak nem is a hajó kapitányának becsvágya okozta, hanem egy akkoriban igen gyakori jelenség: a tárolóban lángra lobbant szén.

Mai ismereteink szerint a katasztrófához egyszerre sok tényező járult hozzá, egyik leglényegesebb okra azonban a Titanic feltárásának monopóliumát megszerző cég egyik munkatársa bukkant rá nemrégiben.

Az bizonyosnak látszott már eddig is, hogy a hajó a körülményekhez képest túl gyorsan haladt, ezért az ütközés előtt már nem tudták megfelelő módon korrigálni az útirányt. Korábbi feltételezések szerint a rohamtempónak nem objektív, hanem szubjektív okai voltak: a hajó tervezőinek valamint a hajó kapitányának becsvágya, hogy a lehető leggyorsabban érkezzenek meg a dél-angliai Southhamptonból New Yorkba. A Titanicról be akarták bizonyítani, hogy nem csak a világ legnagyobb, hanem egyben leggyorsabb óceánjárója is.

Tűz ütött ki a Titanicon

Csakhogy a legújabb kutatások és az erre épülő elmélet mást állítanak. Robert Essenhigh, az Ohioi Állami Egyetem mérnöke szerint a hajó azért ment túl nagy sebességgel, mert a széntárolóban tűz ütött ki, és az akkori módszereknek megfelelően az izzó szenet a tárolóból a tűztérbe lapátolták, nehogy a szénraktárban található teljes szénmennyiség begyulladjon. Ez a jelenség, valamint elhárítási módja megszokott dolog volt akkoriban a tengerjáró hajókon.

A Gelogical Society of America éves szimpóziumán Essenhigh azt is elmondta, hogy a „becsvágy”-teória ellen több érv is szól: az építés körülményeire vonatkozó dokumentumokból egyrészt kiderül, hogy a Titanic építtettője, a White Star Lines cég nem a világ leggyorsabb, hanem a világ legkényelmesebb hajóját akarta megépíteni.

Ezenkívül a dokumentumok arra is fényt derítettek, hogy a hajó széntárolóját Southhamptonban csak félig sikerült megpakolni, mivel egy bányászsztrájk miatt nem állt rendelkezésre elegendő menniységű szén. Így aztán a széntároló csak félig volt, ez a szénmennyiség azonban maximális sebesség esetén nem lett volna elég a Dél-Anglia és New York közötti ugyancsak hosszú útra. „Eredetileg úgy tervezték, hogy félgőzzel teszi meg az utat a hajó, mivel a fedélzeten csak 800 tonna szén volt” – mondta Essenhigh a konferencián.

Nemrégiben előkerült dokumentumokból az is kiderül, hogy Southhampton és Cherbourg kikötőjébe valóban érkeztek a Titanicról olyan jelentések, melyek szerint tűz ütött ki a széntárolóban, így az új elmélet igazára utaló nyomok megszaporodtak.

Újabb roncsdarabok bizonyítják az elméletet

A Titanic kutatásának monopoliumával rendelkező cég legújabb kutatásai is alátámasztják azt az elméletet, mely egyszer már felmerült az ötvenes években. Akkor a sheffield-i egyetemen olyan kísérleteket végeztek, amelyek a szénmennyiség apadására vonatokozóan nyújtottak új adatokat.

A kíséreletek során kiderítették, hogy a szén mennyisége a tárolóban maximális hajtóerő esetén két és fél centiméterrel csökkenhetett, amely azonban még mindig nem volt elég a tűz megfékezéséhez. Az R.M.S. Titanic által most megtalált roncsok ugyancsak arra utalnak, hogy a szén fogytán volt a luxushajón. Egy távirányítású robot révén a kutatók olyan hajódarabokra bukkantak, melyeket eddig még nem fedeztek fel.

A tenger mélyén mintegy 3 kilométeres mélységben érintetlen épségben találtak rá pezsgősüvegekre, Cantrell & Cochran márkájú röviditalos üvegre, aranyozott gyertyatartóra, tejforralóra illetve bőröndökre. A roncsok elhelyezkedése arra utal, hogy a Titanic nem kettétörött a jéghegynek ütközést követően, hanem darabjaira hullott. Ebben egyszerre játszhatott közre az ütközés és a tűz – állítja Essenhigh.

Továbbra is felelősök a tervezők és a kapitány

Persze az új elmélet bizonyos szempontból nem tudja levenni a felelősséget a Titanic tervezőinek válláról. Az ugyanis továbbra is megállja a helyét, hogy a fedélzethez közeli szinteken az első osztály utasainak nagyobb kényelmét szolgálva eleve kevesebb mentőcsónakot helyeztek el a tervezők, mint amennyi utast a hajó szállított.

A hajó kapitánya ezenkívül csak késlekedve jelzett rádión keresztül a közelben cirkáló hajóknak, ráadásul nem is SOS jelzést adott le először, hanem csak gyors segítségkérésre vonatkozót. Csak egy órával az ütközést követően adta le a legmagasabb veszélyfokozatra vonatkozó jelet.

A közelben hajózó Californian kapitányáról továbbra is elmondható, hogy nem kellő gyorsasággal reagált az eseményekre, ráadásul az első segélykérő jeleket nem is vették, mivel a hajó rádiósa éppen éjszakai pihenőjét töltötte, és nem volt aki helyettesítse.

A katasztrófa körülményeinek vizsgálatát követően éppen ezekből a hiányosságokból okulva vezettek be új szabályokat a tengeri hajózásban. Így például előírták, hogy minden utas számára biztosítani kell helyet a mentőcsónakokban, hogy kötelező mentőoktatásban kell részesülniük az utasoknak, valamint hogy a hajókon állandó rádiós készenlét szükséges.

Hozzászólások

Miről árulkodnak az őskori Vénuszok?

Miről árulkodnak az őskori Vénuszok?

A szakértőket régóta foglalkoztatják az őskori művészet lenyűgöző alkotásai, az úgynevezett Vénusz-szobrok, melyek mintegy 30 ezer éve jelentek meg.

Mekkora is lehetett Góliát?

Mekkora is lehetett Góliát?

A Dávid ellen küzdő, az Ószövetségből ismert filiszteus férfi a leírások alapján igazi óriás volt.

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményei

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményei

A Vezúv törmelékei közel két évezreden át védték a freskókat, felszínre kerülve azonban ugyanezen anyagok károsítják az alkotásokat.

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Az emberiség történetében kulcsfontosságú volt, hogy a kvázi egyenlőség alapú vadászó-gyűjtögető csoportokból kialakuljanak az első centralizált közösségek, a folyamattal kapcsolatban azonban rengeteg a kérdés.

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

A szakértők úgy vélik, hogy a norvégiai hegység tökéletes hely lehetett az őskori vadászoknak.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket