Autómentes napok az NSZK-ban az olajválság miatt
1973. november 25-én a Német Szövetségi Köztársaságban járművezetési tilalmat vezettek be. Az arab kőolajexportáló országok szervezete termeléscsökkentést hajtott végre, ezért a nyugat-németek szimbólikusan így kívántak négy vasárnapon át takarékoskodni.
A Közel-Keleten 1973 őszén újra kitört az izraeli-arab háború, melynek szinte minden ország számára kézzel fogható következményei lettek. Az OAPEC (Organisation of Arab Petroleum Exporting Countries), azaz az arab kőolajexportáló országok szervezete csökkentette a kitermelést, így az olaj ára a magasba szökött. A hordónkénti 3 dolláros olaj 12 dollár felé emelkedett.
„Ebben a helyzetben mit tehet egy német szövetségi kormány?” – kérdezte Willy Brandt a német szövetségi gyűlésen. A válasz egyszerű volt: energiát kell megtakarítani. A nyugat- németeknél megtörtént, ami addig elképzelhetetlennek tűnt: az 1973-as olajválságra való reakcióként sebességkorlátozást vezettek be, és négy vasárnapon keresztül eltiltották az embereket a gépjárművek használatától. A meghatározott napokon csak külön engedéllyel lehetett vezetni.
1973. november 25-én, egy vasárnapi napon, az autógyártás világélvonalához tartozó Németországban az utcák elnéptelenedtek. Eltűntek az autók a forgalomból. Hiába volt ez a vasárnap halottak napja, az emberek többsége mégis otthon maradt. A virágárusok, a kertészetben dolgozók egyaránt arra panaszkodtak, hogy még soha nem volt ilyen gyér a forgalmuk. Az étterem- és lokáltulajdonosok ugyancsak elkeseredtek, hiszen az emberek autó híján nem mozdultak ki otthonaikból, így ennek következtében elmaradtak a szokásos vasárnapi éttermi ebédek és délutáni kávézgatások.
A nyugat-németeken kívül még további öt európai ország vett részt hasonló tilalom bevezetésében. Az akció célja mindenhol azonos volt: az olajjal való spórolás, és így az OAPEC követeléseinek mérséklése.
Természetesen a kezdeményzésnek inkább csak szimbólikus jelentősége volt, hiszen az ily módon megspórolt üzemanyag igen csekély mennyiséget tett ki. Az olajválságnak köszönhetően 1974-ben a nyugat-németeknek mintegy 17 milliárd dollárral kellett többet fizetniük az olajért, mint az azt megelőző években.