2004 építészeti csodája
A közelmúltban átadott dél-franciaországi Millau-viadukt, nem csak méreteiben lenyűgöző – jelenleg a világ legmagasabb hídja –, építészetileg is különleges alkotás, a látvány pedig egyenesen lélegzetelállító. Képek a légiesen könnyű hídról >>
A Millau-viadukt a Francia-középhegységet (Massif Central) átszelő Tam folyó felett ível át. Magassága meghaladja a 270 métert – azaz magasabb, mint az Eiffel-torony.
A forgalomnak múlt héten átadott, 2, 4 kilométer hosszú híd a nyáron Párizsból a Földközi-tenger felé igyekvő autóáradat miatt állandó dugókkal küzdő Millau város forgalmát hivatott mérsékelni.
Egy pillangó légiessége
A hidat a párizsi Pompidou-központot is tervező brit építész, Lord Norman Foster tervezte. Úgy nyilatkozott, hogy a híddal egy pillangó finomságát és légiességét igyekezett visszaadni.
Mintha csak a földből nőne ki az utat alátámasztó hét karcsú tartó pillér, amelyek aztán kecses oszlopokká magasodnak, és felnyúlnak szinte az égig. Más szemszögből a híd acél pókháló benyomását kelti.
A Millau-viadukt, csakúgy mint a Csalagút és a Concorde-repülőgépek francia-brit együttműködés gyümölcse. A híd kizárólag magántőkéből épült, az Eiffel-tornyot is építő Eiffage francia cég finanszírozta, amelyért cserébe 75 évig joga van hídpénzt szednie. A híd egyébként relatíve olcsó volt, 400 millió euróba került.
XXI. századi építőanyagokkal
Az építkezés 2001 decemberében kezdődött és három évig tartott. Szó szerint a XXI. század hídja, hiszen építéséhez számos olyan anyagot használtak, amely egy évtizede még nem is létezett. Az acél híd minden idők legnehezebb hídja, tömege 36 ezer tonna.
A finoman görbülő hídpályát – amelyen a négysávos út fekszik – beton helyett különleges erősségű acélból építették. A 32 méter széles hídpályát 2000 darabban gyártották le, amelyeket aztán a völgy egyik oldalán magasló hegyeken illesztették össze, majd egy óriási pallóként, egyszerre csak 60 centimétert előretolva, műholdas helymeghatározás segítségével óvatosan helyére illesztettek.
A híd építése során alkalmazott új technológiák – számítógépes design megoldások, GPS, high-tech acél és beton – Lord Foster szerint megnyitották az utat az egyre magasabbra törő hidak előtt. A tervek szerint hasonló monumentális híd kötheti össze majd a Messinai-szorost is, azaz a dél-olaszországi Calabriát Szicíliával.