Nárcisz, Melinda, Őzike2020. október 29., csütörtök
Kultúra

Az év tíz legérdekesebb régészeti lelete

Az elmúlt évben leginkább az emberelőd és a hajóroncsok kutatók, illetve a Balkánon vizsgálódó régészek számoltak be izgalmas felfedezésekről. Horvátországban például az elmúlt évtizedek egyik leggazdagabb lelőhelyére bukkantak. A Szentföldről viszont vitatható hírek is érkeztek, például Keresztelő Szent János barlangjának megtalálását sokan megkérdőjelezik.

1. ’Hobbitszerű’ emberelődre bukkantak

A régészek az indonéz Flores-sziget Liang Bua mészkőbarlangjában felnőtt korú nő koponyájára és csontvázára bukkantak, valamint további hat ember csonttöredékeire.

Az „Ebu”-ra keresztelt nő az emberelődök egy eddig ismeretlen fajához tartozik – a szigetről a faj neve Homo floresiensis lett. A Homo floresiensis tagjai hobbiszerűek voltak, magasságuk egy méter körül volt.

Agyuk mérete leginkább egy grapefruithoz hasonlítható, azaz a mai ember agyméretének körülbelül harmadával rendelkeztek.Társaságát törpe elefántok és óriásgyíkok jelentették.

A lelet az elmúlt ötven év legjelentősebb ősembertani felfedezése. Folytatás >>

2. Fogas kérdés – megtalálták a legősibb emberelődöt?

Északkelet-Etiópiában alighanem rendkívüli jelentőségű felfedezést tettek a paleontológusok: egy állkapcsot és hat fogat találtak, amelyek minden bizonnyal egy korai hominidáé voltak. Akár az eddig ismert legősibb emberelődről is szó lehet. Folytatás >>

3. Hihetetlen aranyleletre bukkantak Horvátországban

Egyesek szerint az elmúlt ötven év egyik legnagyobb régészeti leletére, bronzkori és későbbi időszakokból származó tárgyakra bukkantak a Birminghami Egyetem brit régészei Horvátországban, a Cetina folyó völgyében. A megtalált tárgyak között van többek között kilencven darab kard, egy római legionárius tőrje, tokkal együtt, harminc darab gréko-illíriai sisak, továbbá számos ékszer, balta és dárdahegy. Folytatás >>

4. Kétezer éves civilizáció az Amazonas völgyében?

Bár archeológusok, geológusok, sőt antropológusok is mindeddig kizártnak tartották, egy pennsylvaniai régész azt állítja, hogy a dél-amerikai esőerdők sűrűjében civilizáció nyomaira bukkant – mégpedig elsősorban légifelvételek segítségével. Folytatás >>

5. Megtalálták a Beagle-t, Darwin hajóját?

Brit régészek úgy vélik, hogy megtalálták azt a hajót, pontosabban annak a hajónak a maradványait, amelyen egykor Charles Darwin bejárta a világot. A Beagle alighanem egy angliai, essexi kikötőben süllyedt el. Folytatás >>

6. Lengyel kutatók megtalálták a világ legrégebbi egyetemét

Egy lengyel-egyiptomi régészcsoport Alexandriában, a Földközi-tenger partján fekvő egyiptomi városban megtalálta azt az ókori egyetemet, ahol többek között Arkhimédész és Eukleidész is tanult egykor. Folytatás >>

7. Páratlan értékű kincsek kerültek elő Afganisztánban

A világ szinte összes régésze és műkedvelője meg volt győződve róla, hogy a mintegy 25 évnyi háborúskodás elpusztította azokat a felbecsühetetlen értékű kincseket, melyek Afganisztán gazdag kultúrájáról tanúskodtak.

A kincsek azonban a fegyveres konfliktusok végével hirtelen előbukkantak. Folytatás >>

8. Megtalálták Keresztelő Szent János barlangját?

Egy brit régész azt állítja, hogy Jeruzsálem környékén olyan barlangra bukkant, amelyet Keresztelő Szent János használt. Folytatás >>