Műbalhék voltak a gladiátorjátékok?
A kutatók már korábban is tudták, hogy a gladiátorok jól táplált, jól fizetett harcosok voltak, akiket a legdrágább gyógyszerekkel láttak el két ütközet között. Kevesen vonták azonban eddig kétségbe, hogy a küzdőtéren valódi élet-halál harc folyt. A legújabb elmélet szerint pedig csak látszat volt a harc: a gladiátorjátékok a mai tét nélküli műpankrációkhoz hasonlíthattak.
Müncheni és bécsi régészek már jó ideje állítják: a gladiátorok igen jó ellátásban részesültek, a legtáplálóbb ételeket kapták, a leghatékonyabb és egyben legdrágább gyógyszerekkel ápolták őket, fizetésük pedig gyakran a kor római polgárának jövedelméhez képest is csillagászati összegeket ért el. A hadifoglyokból és elítéltekből gladiátorokká avanzsált alacsonysorú embereknek igen gyakran jobb dolguk volt, mint életük megelőző szakaszában.
Mindezt német és osztrák archeológusok saját kutatásaikra alapozva állítják, melyeket a ma Törökország területén található Epheszoszban végeztek. Kétségkívül igaz ugyanakkor az is, hogy a Kr.u. 1. században nemcsak a gladiátorok ára, hanem felszerelésük költsége is igencsak megugrott – gladiátort tartani egyáltalán nem volt olcsó mulatság. Részben erre is apellál Steve Tuck, a Miami University régésze, amikor azt állítja: a gladiátorok tulajdonosai nem hagyták csak úgy meghalni nagyértékű és drága pénzen felszerelt „szórakoztatóeszközeiket”.
Show-biznisz – élet-halál harc helyett
A Kr.u. 1. század végére a gladiátorküzdelmek gyakorlatilag inkább harcművészeti bemutatóelőadásokká váltak, melyeken a finom gyakorlati fogások és a harcművészeti jártasság bemutatása volt a döntő elem, nem pedig az ellenfél meggyilkolása – írja a New Scientist. Ha rosszindulatúak lennénk, akkor úgy is fogalmazhatnánk, hogy az ókori küzdelmek a modern média műbalhéihoz, a pankrációhoz hasonlíthattak leginkább. Steve Tuck mindezt arra alapozza, ahogyan a gladiátorjátékokat ábrázolták a legkülönfélébb használati és műtárgyakon.
158 olyan ábrázolást vizsgált meg az amerikai kutató, melyeken a gladiátorküzdelmek egyes elemei láthatóak. Ezen túl Tuck olyan középkori kézikönyvekben fellelhető leírásokkal vetette egybe a képeket és ókori szövegeket, melyekben a középkori lovagi párbaj pontos szabályait és történéseit rögzítették. A párhuzam Tuck szerint nem erőltetett, mivel az amerikai kutató folytonosságot lát az ókori küzdelmek és a középkori, majd újkori párbajok között.
Letett fegyverek utalnak a vér nélküli végkimenetelre?
Tuck szerint három lényeges momentuma volt a gladiátorok küzdelmeinek: az első, amikor is a gladiátorok teljes fegyvezetben egymásnak esnek. Ekkor megsebezhetik egymást vagy tovább küzdenek teljes fegyverzetben, amíg az egyik meg nem sebesül. Ezt követően a sebesült megpróbálja magát távol tartani a másiktól, illetve ellentámadást intézni. A harmadik és egyben Tuck elmélete szempontjából döntő fázis, amikor a gladiátorok kissé megsebezve leteszik fegyvereiket és kézitusában döntik el az ütközetet.
A Tuck által vizsgált ábrázolásokon ugyanis a képsor utolsó elemei már mindenütt fegyverek nélküli küzdelmet mutatnak, ami az amerikai régész szerint csakis egyet jelentett: a küzdelem végső célja nem a másik meggyilkolása volt, sokkal inkább a vér nélküli győzelem, amely megkímélte az ellenfél életét, ezzel esélyt adván egy következő népünnepélyen való részvételre.
Előre megtervezett küzdelmek?
Az, hogy fegyvereiket eldobva küzdöttek a harcosok, sokak szerint még messze nem jelentette azt, hogy kíméletes küzdelem lett volna a gladiátoroké, mely csak látszatra tűnt élet-halálharcnak. Tuck kritikusai szerint az általa vizsgált ábrázolások utolsó momentumai messze nem a vér nélküli küzdelem jeleként értendők, sőt! Szerintük ugyanis a gladiátorok ebben az utolsó fázisban már azért dobták el fegyvereiket, hogy a sebesültet puszta kezükkel ölhessék meg.
Tuck ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a gladiátorok tartása korántsem volt olcsó mulatság, a Kr. u. 1. század végén pedig már kifejezetten azért tartották őket, hogy minél többször szórakoztassák a népet. Ehhez viszont természetesen életben kellett maradniuk, ami viszont Tuck szerint arra utal, hogy a gladiátorküzdelmek inkább a szórakoztatóipar előre megtervezett elemeit tartalmazták, mintsem a spontán küzdelmet.
Azok, akik meghaltak a közdőtéren, már eleve halálra ítélt rabok voltak, akik mindössze az ítéletvégrehajtás e különleges formáinak köszönhetően vettek részt a közdelmekben – komolyabb felszerelés nélkül.
|