Ferenc, Olívia2020. december 03., csütörtök
Kultúra

Detektívregény egy Leonardo-kép körül

2005.02.18.Admin
National Geographic Magyarország

Egy ujjlenyomat tehet pontot arra az évszázados vitára, amely a római Borghese Galériában kiállított egyik kép körül alakult ki. A gyermek Krisztus imádása című festményt már sokaknak tulajdonították, de most Leonardo da Vinci neve is felmerült.

Egy ujjlenyomat tehet pontot arra az évszázados vitára, amely a római Borghese Galériában kiállított egyik kép körül alakult ki. A gyermek Krisztus imádása című festményt már sokaknak tulajdonították, mígnem a konszenzus egy dominikánus szerzetes, Bartolomeo barát körül alakult ki. A restaurálási munkálatok során azonban egy ujjlenyomatra bukkantak, melyről azt feltételezik, hogy az Leonardo da Vincié.

Raffaello, Ghirlandaio, Lorenzo di Credi, Fra Bartolomeo – mindannyian neves reneszánsz festők, ám ezen kívül legalább még egy dolog összeköti őket. Egy mestermű, A gyermek Krisztus imádása című kép megfestőjének tartották őket valaha. Ugyan művészettörténészek végül Raffaello egyik legjobb barátjának, a nála tíz évvel idősebb Bartolomeónak tulajdonították a képet, ám egy friss felfedezés megkérdőjelezheti ezt a konszenzust.

Ujjlenyomat az égen

A kép restaurálása során ugyanis olyan ujjlenyomatra bukkantak, melyről azt feltételezik, hogy az Leonardo da Vincié lehet. „Amikor elkészültünk a restaurálással, akkor vettük észre, hogy a kép bal felső sarkában, valahol az égen megtörik kissé a fény és egy sárgás fényudvar keletkezik ezen a helyen” – nyilatkozta Elisabetta Zatti a restaurálási munkálatok vezetője az AP hírügynökségnek. A vizsgálatok során aztán kiderült, hogy egy ujjlenyomat okozza a fénytörést.

A reneszánsz festők közül da Vincinek volt szokása, hogy ujjlenyomatot hagy művein – már amelyiken tudott legalábbis. Kutatóknak ezért is jutott először eszébe, hogy talán mégsem Bartolomeo szerzetes festhette a képet, hanem a polihisztor Leonardo. Hogy valóban mi az igazság, annak kiderítésére több műértő fotográfus kerekedett fel, hogy más Leonardo képeken található ujjlenyomatokkal vessék össze a most felfedezettet. Legutóbb novemberben Krakkóban találtak szintén restaurálási munkák közben egy ujjlenyomatot da Vinci Hölgy hermelinnel című képén.

Egyéb árulkodó jelek

Az ujjlenyomat felfedezése azonban egyéb dolgokra is ráébresztette a művészettörténészeket: olyan apró részleteket és motívumokat fedeztek fel a festményen, amelyek eddig mindenki figyelmét elkerülték. A gyemek Krisztus imádása című képen ugyanis a feltámadást jelképező kankalin, illetve Szűzanyát szimbolizáló veronikafű is megjelenik, melyekről művészettörténészi körökben ismert, hogy kifejezetten Leonardora utalnak.

Ezen kívül mindeddig szintén átsiklottak afölött az apró részlet fölött, hogy a képen látható Szűzanyának aránytalanul hosszú, már-már férfiéhez hasonlítható keze van – erről viszont már mindenki ráismerhet Leonardóra, neki volt ugyanis szokása a női kezek megnyújtása.

Ugyancsak felfedezni vélik az ujjlenyomat megtalálását követően azt a speciális „sfumato” technikát is, amely olyannyira jellemzi Leonardo képeit. A technika segítségével a kontúrok kissé elmosódottak lesznek, ami egyszerre kölcsönözheti a realizmus és az álomszerűség hatását a képnek. (Mások a sfumato jelentőségét a kétdimenzióban történő térérzékeltetésben látják.)

Egy kép – több festő?

A Firenze közelében található, Leonardónak szentelt múzeum főigazgatója, Alessandro Vezzosi ugyan nem vett részt a restaurálási munkálatokban, ám roppant érdekesnek tartotta a felfedezést. Elismerte, hogy valóban da Vincinek volt szokása ujjlenyomatok hátrahagyása, ám egyben figyelmeztetett: ha még megegyezik is az ujjlenyomat Leonardoéval, akkor sem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy valóban ő festette a képet. A reneszánsz korában ugyanis nem volt ritka, hogy egy képet az egyik festő elkezdett, egy másik pedig befejezte azt.

Ráadásul Bartolomeo szerzetesről is közismert, hogy nem egy alkalommal hagyta félbe egyes képeit. Rómában tett látogatása után a dominikánus szerzetes éppen Raffaellónak hagyott hátra két félkész képet, melyket aztán legjobb barátja fejezett be. Ráadásul művészettörténészek azzal is tisztában vannak, hogy Bartolomeo barát ifjúkorában igen alaposan elemezte és tanulmányozta Leonardo munkáit, ami akár a stílusbeli hasonlóságok eredője is lehet.

Vezzosi ellenvetéseire a restaurálási munkálatokat vezető Elisabetta Zatti így reagált: „Nagyon nehéz elképzelni Leonardo da Vinciről, hogy más képeit fejezte volna be, vagy hogy az ő félbehagyott képeit más fejezte volna be. Ez nem Leonardóra utal.” Hogy mi lesz a végeredmény, az március végén kiderül, amikor a Krakkóban készült képekkel összevetik a most felfedezett ujjlenyomatokat.

A gyermek Krisztus imádása
Az egy méter átmérőjű kép megfestése során igen finom technikával dolgoztak és igen nemes anyagokat vittek fel a vászonra: lazuritot és aranyat is felhasználtak például a ruhadarabok és a különböző fényjátékok megfestésénél. A 15. század végén esetleg a 16. század legelején készült képen József és Szűz Mária látható egy különleges, ovális alakú keretben, amint éppen a kis Jézus fölé hajolva imádják a gyermeket. A képet sokáig annak a Bartolomeo szerzetesnek tulajdonították, aki nemcsak Leonardo festményeinek volt csodálója, hanem egyben a szörnyű halált halt Savonarola híve is volt.

Hozzászólások

Miről árulkodnak az őskori Vénuszok?

Miről árulkodnak az őskori Vénuszok?

A szakértőket régóta foglalkoztatják az őskori művészet lenyűgöző alkotásai, az úgynevezett Vénusz-szobrok, melyek mintegy 30 ezer éve jelentek meg.

Mekkora is lehetett Góliát?

Mekkora is lehetett Góliát?

A Dávid ellen küzdő, az Ószövetségből ismert filiszteus férfi a leírások alapján igazi óriás volt.

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményei

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményei

A Vezúv törmelékei közel két évezreden át védték a freskókat, felszínre kerülve azonban ugyanezen anyagok károsítják az alkotásokat.

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Az emberiség történetében kulcsfontosságú volt, hogy a kvázi egyenlőség alapú vadászó-gyűjtögető csoportokból kialakuljanak az első centralizált közösségek, a folyamattal kapcsolatban azonban rengeteg a kérdés.

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

A szakértők úgy vélik, hogy a norvégiai hegység tökéletes hely lehetett az őskori vadászoknak.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket