A Concorde első repülése
1969. március 2-án szállt fel először a levegőbe a Concorde utasszállító. A francia-angol légitársaságoknak az volt a célja a Concorde üzembe állításával, hogy jelentősen lecsökkentsék a tengerentúli repülés menetidejét.
1962-ben francia és angol repülőgépipari társaságok aláírták a szerződést egy közös fejlesztésű repülőgépről. Az együttműködés jegyében a Concorde nevet adták a gépnek, aminek jelentése egyetértés. Az új repülőgép megépítésének legfontosabb célja az volt, hogy a tengerentúli repülés menetidejét jelentős mértékben lecsökkentsék.
Több éven keresztül dolgoztak rajta a szakemberek, míg 1969. március 2-án végre felszállhatott az első szuperszonikus Concorde repülőgép. Az Európa és Amerika közötti repülési idő az átlagos hat óráról 3, 5 órára csökkent. A Concorde repülési rekordot is felállított, amikor a London-New York távolságot 2 óra 53 perc alatt tette meg.
A szovjetek is hasonló gép megalkotásán munkálkodtak, és néhány hónappal a Concorde debütálása előtt, 1968. december 31-én elindították a Tupoljev, azaz a Tu-144-es szuperszonikus repülőgépet. A két gép technikailag és kinézetre is hasonló volt, habár a Tu-144-es egy picit gyorsabbnak bizonyult. A francia-angol gépet mégis korábban alkalmazták. Ennek egy tragédia volt az oka: a szovjet gép egy 1973-as franciaországi légibemutatón lezuhant. Az oroszok – a Tupoljev cég hivatalos weboldala szerint – máig azt állítják, hogy a katasztrófa nem a gép hibája volt, hanem a francia légiirányításé. Mindenesetre a szovjet szuperszonikus program több évet késett, és végül csak 1977-78 között repültek a Tu-144-esek.
1976. január 21-én az Air France és a British Airways menetrendszerű utasforgalomba állította a Concorde repülőgépet. Kezdetben Szingapúrba és Rio de Janeiro-ba is repültek, végül azonban csak a Párizs-New York illetve a London-New York vonalon üzemeltették a gépeket. A 15.000-18.000 méter magasságban 2000-2200 km/órával repülő Concorde utasainak azonban borsos árat kellett fizetniük az extra kényelemért.
A Concorde történetében persze nemcsak rekordok és sikerek születtek, hanem súlyos katasztrófa is történt. Sokan emlékeznek rá, hogy 2000 júliusában a Párizsi reptérről startolva, röviddel a felszállás után az utasszállító kigyulladt és lezuhant. A tragédiában 113 ember veszítette életét.
Kisebb technikai javításokat, fejlesztéseket követően 2001. november 7-én visszaállították a forgalomba a francia és angol Concorde-okat. A gépek kontinensek közötti szárnyalása viszont ezúttal rövid ideig tartott: 2003 júniusában illetve októberében a veszteségességre és a biztonsági hiányosságokra hivatkozva beszüntették a repülésüket.