Gedeon, Johanna2024. március 28., csütörtök
Kultúra

A hibrid vagy a dízel üzemű járműveké a közeljövő?

2005.03.03.Admin
National Geographic Magyarország

Küzdelem indult a hibrid üzemű és a dízel járművek következő generációjának fejlesztői között az európai vásárlók kegyeiért. Kevés kétség van afelől, hogy az alacsony fogyasztást és megbízhatóságot nagyra értékelő vásárlók körében még belátható időn belül a dízel marad a favorit.

A genfi autószalonon sok egymással ütköző vélemény hangzott el autóipari vezetők körében, hogy vajon a csendes járású akkumulátorral támogatott benzinüzemű járművek képesek lesznek-e kiszorítani a kopogó motorú dízel járműveket a piacról. Afelől viszont semmi kétség, hogy a hidrogén üzemű járművek még jó ideig csak mozgó laboratórium formájában vesznek részt a közúti közlekedésben.

A Mercedes vezére Eckhard Cordes például meg van győződve arról, hogy a dízel járművek kora még csak most veszi kezdetét. A Mercedes az autógyárak között elsőként kínált dízel motoros személygépkocsit és ebben már 70 éves múltra tekinthet vissza. “A trend a tiszta, gazdaságos és sportos dízel motorok felé mutat” – jelentette ki. “Az elmúlt hónapokban az Európában üzembe helyezett dízel járművek száma először a történelemben meghaladta a benzin üzeműekét.”

A Toyota Motor Corp. ügyvezető alelnöke, Yoshio Ishizaka szerint viszont nem eszik olyan forrón a kását. “A hibrid technológia szerintünk nem egy átmenetet képvisel, hanem a jövő technológiáját” – jelentette ki a Reuters hírügynökségnek adott interjúban. Véleménye szerint idővel a technológia globális szabvánnyá válik és még sportkocsikban is alkalmazásra kerül. A Toyota Prius modellje óriási piaci sikernek örvend és még kultusz rangra is szert tett az amerikai médiasztárok kedvelt típusaként. Az autóhoz már csak várólistán lehet hozzájutni.

A hibrid járművek akkumulátorral és villanymotorral egészítik ki a benzinmotort és villany hajtással futnak alacsony igénybevétel esetén, míg benzinmotoros hajtással gyorsításkor, valamint egyéb más viszonylag megerőltető közlekedési helyzetekben. Ezzel azonban hatékonyság terén csak egy szintre emelkednek a modern dízel járművekkel. Az Egyesült Államokban a dízel járművek terjedésének viszont útját állja az üzemanyagtöltő állomások hiánya, valamint a dízel motorokat a teherautókkal és haszongépjárművekkel azonosító közvélemény ellenállása.

A Toyota 20 ezerre növelte idei európai Prius eladási tervét a korábbi 15 ezerről. 2004-ben 8200-at adott el a modellből Európában. 2006-os globális értékesítési terve 300 ezer darab. Ekkora példányszám mellett már a méretgazdaságossági előnyök lehetővé teszik a nyereséges gyártást. A modell a kezdetekben nem hozott nyereséget a Toyotának, de mára megváltozott a helyzet. A dízel népszerűsége azonban nem kerüli el a Toyota figyelmét sem. Jelenleg Európában eladott autóinak 36 százaléka dízel üzemű. Az arányt a jövőben növelni szeretné. Ebből a célból csatába küldi a Lengyelországban készülő új 2, 2 literes dízel motorját is.

A dízel modellek kínálatának szaporításával kívánja növelni európai eladásait a Honda, valamint a dél-koreai Hyundai is. A Honda Civic dízel változata 2006 elején jelenik meg a piacon, a CR-V és FR-V terepjárók dízel verziói pedig már az idén. A várakozások szerint az eladott új Civic modellek egyharmada lesz dízel.

Még a Jaguar is a dízel hullámot kívánja meglovagolni Európában értékesítései felfuttatására. A tulajdonos, a Ford emellett tervezi hibrid Jaguar és Land Rover modellek bemutatását is ötéves időtávon belül.

A General Motors európai elnöke viszont homlokegyenest ellentétes nézetet vall. Véleménye szerint az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt mind drágábban lehet majd csak megfelelő dízel motorokat előállítani, vagyis a jövő mégis csak a benzinmotoroké. Ugyanez a helyzet szerinte a hibrid technológiával is, ami szintén meglehetősen drága, mivel gyakorlatilag két hajtásláncot épít be egyetlen járműbe. A GM ennek ellenére is együttműködésre lépett tavaly a DaimlerChrysler konszernnel hibrid technológia fejlesztése céljából.

A hidrogén üzemű üzemanyag cellás autók viszont minden szakértő egybehangzó véleménye szerint egyelőre csak egy szép álom.

Ne legyen ajándék húsvétra élő állat!

Ne legyen ajándék húsvétra élő állat!

Óva int az élő állat húsvéti ajándékozásától az Orpheus Országos Állatvédő és Természetbarát Közhasznú Egyesület.

Több ezer éves szekeret rejtett egy sír

Több ezer éves szekeret rejtett egy sír

A 35-40 éves korában elhunyt férfit szarvasmarháival és szekerével együtt temették el.

Rejtett, ősi alagútrendszert találtak Izraelben

Rejtett, ősi alagútrendszert találtak Izraelben

A felszín alatti folyosókat rejtőzködésre használhatták a Bar Kohba-felkelés idején.

Ezeréves korcsolyát találtak

Ezeréves korcsolyát találtak

A Csehországban feltárt lelet ritka bepillantást nyújt a középkori emberek találékonyságába és mindennapjaiba.

Bronzkincsekkel teli ősi sírokat találtak Kínában

Bronzkincsekkel teli ősi sírokat találtak Kínában

Egy tükör, egy tányér, egy harang és más leletek kerültek elő.

National Geographic 2024. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

18 780 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket