Előd, Szalóme, Kordélia2020. október 22., csütörtök
Kultúra

Megtalálták Nemo kapitány tengeralattjárójának prototípusát

2005.06.10.Admin
National Geographic Magyarország

Egy brit kutató állítása szerint megtalálta annak a tengeralattjárónak a roncsait, melyet még az amerikai polgárháború idején gyártottak, és amely minden valószínűség szerint megihlette Julius Verne-t is. A történész szerint az Explorer névre hallgató korai tengeralattjáró egyértelműen Nemo kapitány Nautilus nevű tengeralattjárójára hasonlít.

„Miközben Panama partjainál éppen hajóroncsok és különféle erődítmények után kutattam, kaptam egy telefont a Kanadai Hajózási Múzeumból: arra kértek, hogy keressem meg az amerikai polgárháború idején Panama partjainál elsüllyedt tengeralattjáró, az Explorer roncsait” – számolt be a The Times című angol lapnak John Blashford-Snell, aki egy tudományos kutatótársaság (Scientific Exploration Society) vezetője is egyben.

Az amerikai polgárháború egyik tengeralattjárója

Bár tudósok már régóta feltételezik azt, hogy valahol Közép-Amerika partjainál rostokol a tenger fenekén az Explorer, ám mindezidáig pontos helyét nem sikerült meghatározni. Blashford-Snell is halott már az 1864-ben megépített merülő hajóról, ám beszámolója szerint ő maga is úgy tudta, hogy Panama közelében csak értéktelen hajóroncsokat találni, így sok sikert nem várt az expedíciótól. Csakhogy amikor elkezdtek kutakodni a Panama-csatornától mintegy 80 km-re délre, akkor fedezték fel, hogy a területen található roncsok bizony idősebbek annál, mint azt feltételezték.

Szakértők egybehangzó véleménye szerint a 10 méter hosszú roncs a kor technikai fejlettségét tekintve viszonylag magas színvonalon volt megépítve. Legénysége a leírások szerint egy különleges lázban halt meg, ám szakértők a különleges lázat gyakorlatilag az akkoriban még nem túl közismert keszonbetegséggel azonosítják. A víz alatti járművet egyébként egy Julius Kroehl nevű feltaláló szerkesztette az amerikai polgárháború idején a déliek számára, ám bevetésére ismeretlen okokból sohasem került sor. Ehelyett a közép-amerikai ország partjainál gyöngyhalászat céljaira használták, mivel egy különleges berendezése révén a legénység a tenger szintje alatt is elhagyhatta a fedélzetét.

Tenger alatti séta 1864-ben

Egy kis kapszula segítségével ugyanis az Explorer-ből kiszállva a legénység könnyedén gyűjthette be a tenger fenekén megbúvó értékes gyöngyöket. Ez a szerkezet nagy mértékben hasonlít ahhoz a gépezethez, melyet Verne az 1870-ben megjelent Nemo kapitányban ír le. Nemo kapitány Nautilus nevű tengeralattjárójából ugyanis úgy tud kiszállni a tenger fenekén, hogy a kis szerkezet segítségével könnyűszerrel vizsgálhatja a tengerfenék adottságait is. Bár Nemo kapitány különleges gépe arra is képes volt, hogy a tengeralattjárót maga után hívja, Blashford-Snell szerint az Explorer nagyon is hasonlít a Nautilus-hoz.

Wyn Davies, az egyik legismertebb hajózás történetével foglalkozó brit kutató, egyetért Blashford-Snell-el: lehetséges, hogy Verne hallott az Explorer-ről, és innen merített inspirációt a Nemo kapitány megírásához. Azért is könnyen elképzelhető a dolog, mivel akkoriban még nem létezett hadititok, sőt a tengeralattjárók tervezőinek a nyilvánosság felhasználásával kellett lobbizniuk azért, hogy megvegyék tőlük találmányukat. Így aztán Verne minden bizonnyal hallhatott az Explorer-ről is. Erre utal a tengeri sétára alkalmas szerkezeten túl a tengeralattjáró cigaretta-formájú alakja és a parancsnoki híd is.

Az első sikeres bevetés és Verne

Az első tengeralattjárót egyesek szerint még a 17. században építették meg – mégpedig az Oroszország és Lengyelország területén élő ukránok. Bár erről a szerkezetről valójában nincsenek hiteles források, annyi azért bizonyosnak tűnik: valóban foglalkoztak már a víz alatti hadijárművek tervezésének gondolatával a 17. században. Írásos források egy különleges szerkezetről tesznek említést, melyet 1620 körül a Temze folyóban próbáltak ki, ám a kísérlet sikerességéről már nem sokat tudunk.

Az első hadi célokra gyártott tengeralattjárót minden valószínűség szerint az amerikai függetlenségi háború idején készítették el. Ez a gépezet 1776. szeptember 7-én meg is kísérlete elsüllyeszteni a britek HMS Eagle nevű hadihajóját, ám mielőtt még célját elérte volna, legénységével együtt örökre a tenger fenekére süllyedt. Az első sikeres bevetésre aztán majd száz évet kellett várni: szintén Amerikában, a polgárháború idején egy hadművelet során a CSS Hunley nevű tengeralattjárónak sikerült elsüllyesztenie az északiak USS Housatonic nevű hadihajóját.

1864. február 18-án a nyolcfős személyzet révén kézihajtással közlekedő CSS Hunley sikeresen helyezte el a robbanószerkezetet az északiak hadihajóján, a USS Housatonic pedig nem sokkal később ténylegesen fel is robbant. Csakhogy maga a Hunley sem élte túl a támadást, ugyanis a helyszíntől távolodóban szintén elsüllyedt. Verne minden valószínűség szerint hallhatott erről a támadásról is, bár kétségkívül az is igaz: fantáziája jóval a valóság előtt járt, hiszen a Nautilust nem az akkoriban még megszokott emberi erő hajtotta, hanem – az akkor még elképzelhetetlennek tűnő elektromosság.

Hozzászólások

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket