Az első gőzhajó útnak indul
1807. augusztus 17-én az amerikai feltaláló, Robert Fulton a Hudson-folyón a „Clermont” nevezetű lapátkerekes gőzössel megtette az első hosszabb utat. A New York és Albany közti szakaszt 22 óra alatt hajózta át mintegy 4 és fél csomóval haladva. A gőzöst 1808 januárjában használták először tömegközlekedésre.
A 18. században kibontakozó ipari forradalom következtében a közlekedés is fejlődésnek indult, aminek kiindulási alapját – a gazdaság más ágazataiban hatékonyan használható – James Watt-féle gőzgép képezte. A skót mérnök, Mac Adam tervei alapján műutakat építettek, csatornaépítésekbe kezdtek. A legjelentősebb kiugrást mégis a Fulton-féle gőzhajó jelentette. A gőzgéppel működő lapátkerekes hajó gyorsabbá és olcsóbbá tette a szállítást.
Gazdag és vállalkozókedvű befektetők segítségével Robert Fulton amerikai feltaláló Charles Brown New York-i hajógyárában építette meg a 40 méter hosszú, 5 és fél méter széles hajóját, amit egy Watt féle gőzgép működtetett. A munka végeztével 1807. augusztus 17-én Fulton a Hudson-folyón a „Clermont” nevezetű lapátkerekes gőzössel megtette az első hosszabb utat. A New York és Albany közti szakaszt 22 óra alatt hajózta át minteg 4, 5 csomóval (8, 3km/h) haladva. A gőzöst 1808 januárjában használták először tömegközlekedésre. Harcászati előnyeit is hamar felismerték, így a katonai bevetésére sem kellett sokat várni.
Robert Fulton neve azonban nemcsak az első üzemképes gőzhajó megalkotásával forrott össze, hanem az első tengeralattjáró tervezésben is oroszlánrésze volt. A Nautilus elnevezésű őstengeralattjárót Franciaországban tervezte és ott is próbálták ki 1801-ben másik három társával egyetemben. Az új szerkezetek 8 méter mélyre merültek.