Előd, Szalóme, Kordélia2020. október 22., csütörtök
Kultúra

Festékbe kevert üvegtől ragyognak a velencei festmények

2005.08.29.Admin
National Geographic Magyarország

Miért csillognak annyira Tintoretto és más velencei festők képei? Miért kelt olyan élénk hatást néhány észak-itáliai festmény? Angolszász tudósok szerint a piktorok üveget kevertek festékeikbe, ettől ragyognak annyira a remekművek.

Elektronmikroszkóppal vizsgálta meg Barbara Berrie, a brit National Gallery of Art restaurátor-szakértője a velencei festők – Lorenzo Lotto és Tintoretto – több művét, és kiderítette, hogy számos alkotás azért ragyog különleges fénnyel, mert apró üvegdarabkákat kevertek az alkotók a festékekbe.

Reneszánsz vagy barokk?

Berrie a szóban forgó alkotókat a reneszánsz korba helyezi. Lorenzo Lotto valóban az érett reneszánsz képviselője volt, de Magyarországon Tintorettót inkább a barokk előfutárának tekintik, mindenesetre inkább a két kor közé helyezhető. Az ő „Utolsó vacsora” című képei ugyanis sokkal mozgalmasabbak Leonardo hasonló, de sokkal híresebb, és valóban reneszánsz művénél, és Tintoretto például nem is szemből, hanem kissé oldalnézetből, különös perspektívából ábrázolja a tizenkét apostolt és Jézust. (Több „Utolsó vacsorát is festett Tintoretto.)

Képein különlegesek a fényviszonyok. Mozgalmas, dinamikus és a fény-árnyékjátékon alapuló kompozíció(k)ról van szó, ami inkább a barokk, mint a reneszánsz jellemzője, nem beszélve arról, hogy a festmények szerkezete sem szimmetrikus, hanem átlós szerkezetű, ami szintén a barokkot előlegezi meg. Alighanem a dinamikus szín- és fényhatások fokozására kellett Tintorettónak a különleges anyag is, amelyet festékeibe belekevert.

De térjünk vissza Barbara Berrie kutatásaira. Ő nem az Utolsó vacsorát megörökítő képeket vizsgálta meg Tintorettótól, hanem a „Jézus a Galileai-tengernél” címet viselő alkotást. (Valójában tóról van szó, amelyet Galileai-tóként is emlegetnek.) Berrie ebben a képben, illetve Lorenzo Lotto két másik alkotásában, a Szent Katalinról szóló és a Jézus születését megörökítő munkáiban is fellelt apró, lekerekített üvegszemcséket. Ezeket a por alakban vásárolható üvegszemcséket alkalmazták egyes festők Velencében. A szemcsék méretei a centiméter ezredrészét érték el, tehát igen finom anyagról van szó.

Leonardónak nem mindig sikerült a kísérletezés

A reneszánsz festők gyakran a patikusoknál szerezték be alapanyagaikat, minthogy nem egyszerű festékanyagokat használtak általában. Éppen ez volt az a korszak, amikor a lehetőségek határáig – sőt, sajnos azon túl is – kiterjesztették a piktúrában alkalmazható technikákat. Például a már említett, Leonardo-féle Utolsó vacsora éppen azért is került az utóbbi évszázadokban rossz állapotba, mert a festő olyan technológiát – alapozást – alkalmazott, amely nem volt elég időtálló. Érdekesség egyébként az is, hogy Leonardo például temperával festett kőfalra, tehát nem olajfestéket használt 1498-ban, mint ahogyan azt évszázadokon át hitték.

A reneszánsz alkotók, különösen a velencei festők a változatos fényhatások és az élénk színek használatáról voltak híresek. Az olajfestést ugyan már a középkorban is ismerték, de akkor inkább konzerválásra használták. Kifejezetten művészeti célokra először a németalföldi van Eyck testvérek használták ezt a technikát, amelyet Itáliában honfitársaik terjesztettek el. A szintén németalföldi Rogier van der Weyden például Ferrarában alkalmazta először ezt a módszert, majd Piero della Francesca vette át tőle az olajfestést. Firenzében H. van der Goes keltett nagy feltűnést, ami Leonardót is a technika megtanulására, tökéletesítésére késztette. Velence ekkoriban Firenzével és Rómával versengett, mint a reneszánsz művészet egyik központja, s talán itt érte el az olajfestészet az egyik csúcspontját is. Velencébe Antonello da Messina közvetítésével jutott el az olajtechnika, s ezután indult virágzásnak ez a módszer, amely az élénkebb színek kikeverését, finomabb árnyalatok megfestését tette lehetővé.

Briliáns velencei koloristák

A Velencében dolgozó festők, a „briliáns koloristák” (Berrie szavai szerint) tehát minden eszközt megragadtak ahhoz, hogy látványosabb, nagyobb hatást keltő műveket alkossanak. De nemcsak a festők, hanem a fazekasok, keramikusok, üvegkészítők is hasonlóra törekedtek, s alighanem a gyógyszerészek voltak a legfőbb „beszállítóik”, akik a különleges igényeket különleges anyagokkal szolgálták ki.

De miért vizsgálták meg a velencei festők képeit elektronmikroszkóppal? Egy másik kutató Louisa Matthew, a New York állambeli Schenectadyben működő Union College vizuális művészetek tanszékének vezetője, nemrégiben bizonyítékokat talált arra, hogy Velencében a festékek és a festékanyagok speciális piaca alakult ki, méghozzá más európai területeknél legalább száz évvel korábban.

Levéltári felfedezés vezetett a mikroszkópos vizsgálathoz

 Lotto: Jézus születése

Lotto: Jézus születése

Matthew velencei levéltárakban kutatott, és dokumentumok sokaságát lapozta át, amíg meg nem találta a poros végrendeletek és adóbevallások tömegében azt a leltárat, amely 102 tételről számol be. Ez a leltár szépen mutatja, hogy milyen anyagokat kívántak a velencei festők, és hogyan zajlott a kereskedők és a piktorok közötti üzlet. A leltár egy üzlettulajdonos, Domenico de Gardignano halála után készült. Gardignanót akkoriban csak úgy emlegették, hogy ő egy “dai colori”, vagyis „olyan ember, aki a festéküzletből jön”.

Az 1534-es leltár szerint egyes festékanyagokban üveg is található, de persze nem mindegyikben. Matthew szerint ez azt bizonyítja, hogy egyes vásárlók igényt tartottak az üvegszemcséket tartalmazó anyagokra, mások pedig nem. A feltételezések szerint az összetevőket sajátos üzleti titokként kezelték a kereskedők. Így azok a festők, akik különleges technikát alakítottak ki, nem mindenkinek árulták el titkukat, és a kereskedőktől is megkövetelték, hogy csak nekik és esetleg baráti körüknek, a velük jó viszonyban lévő más festőknek szállítsanak bizonyos árukat. A Gardignanónál vásárlók mindenesetre többnyire egy körből kerülhettek ki, és megosztották ötleteiket és a beszerzett anyagokat egymás között, de azért nem mindenki válogatta csak a polcról az árukat – Matthew szerint.

Matthew kutatásai után vizsgálta meg Barbara Berrie Lorenzo Lotto két festményét elektronmikroszkóppal. Ő fel is fedezte a kis üvegszemcséket, a lekerekített pici darabokat a festékekben, például Szent Katalin vörös ruhájában, illetve József narancsvörös kabátjában (a Jézus születése című képen). Berrie Tintoretto Jézus a Galilei-tengernél című művén a sárga festékben talált üvegszemcséket, ami hitelesítette Matthew korábbi kutatásait.

Hozzászólások

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket