A világ első ökovárosát építik Kínában
Brit mérnökök és szakértők segédkeznek a világ első ökovárosának, önfenntartó településének a létrehozásában. A hír érdekessége, hogy a város nem Angliában lesz, hanem Kínában…
Egy brit mérnöki tanácsadó cég, az Arup várhatóan ezen a héten írja alá a megállapodást egy különleges projektről kínai partnerével – erről adott hírt a neves brit hetilap, a The Observer. A britek ökovárosok tervezését és megépítését vállalnák magukra az ázsiai országban.
A hír olyannyira igaz, hogy tulajdonképpen nem is újdonság, hiszen az Arup már idén augusztusban bejelentette, egy ilyen szerződés megkötését, igaz, az egyelőre csak egyetlen városra, Dongtanra vonatkozott. Ugyanakkor aktualitást ad a beruházásnak az, hogy Hu Csin-Tao (Hu Jintao) kínai elnök hamarosan találkozik Tony Blair brit miniszterelnökkel. Valószínűleg ezért most kapta fel a sajtó az értesülést, amelyről korábban nem érkeztek terjedelmes hírek.
Ökovárosok sora épülhet Kínában
A londoni székhelyű Arup tanácsadócég önfenntartó városokat, városközpontokat hozna létre Kínában. Nem is egy ilyet terveznek, de Dongtan lesz az első közülük. Ezeknek a centrumoknak a mérete egyébként elérheti a nyugati fővárosok nagyságát is – adta hírül a brit hetilap.
Az Arup első megállapodása – mint már említettük – a Sanghaj melletti „urbanisztikai központ”, Dongtan lesz. Az efféle ökovárosok lehetnek szakértők szerint azok a prototípusok, amelyek megoldást kínálnak a túlzsúfolt, túlnépesedett, környezetszennyezés által sújtott települések „kiváltására”. Ezek az új városok a befektetők számára is vonzók lehetnek, hiszen a kínai gazdaság rendkívüli konjunktúrát él át, vagyis elképesztően dinamikusan fejlődik.
Az Arup újabb megállapodását valószínűleg Londonban kötik meg a brit miniszterelnök rezidenciáján, amikor odaérkezik a kínai elnök is. Pekinget egyébként a félig-meddig állami tulajdonban lévő Shanghai Industrial Investment Company (Sanghaji Ipari Befektetési Társaság, SIIC) képviseli majd az Aruppal való szerződés aláírásakor.
A Dongtan fejlesztési program egy akkora város felépítését célozza meg, mint amekkora a mai Manhattan (ez New York központja) háromnegyede. A világ első ökovárosa a tervek szerint 2040-re készül el (ha egyáltalán egy város valaha is „kész” lehet.) Az első ütemben – 2010-ig, vagyis a sanghaji expó megrendezéséig – egyébként ötvenezren költözhetnének majd ide. A távlati elképzelések szerint még négy ilyen ökovárost építenek Kínában, amelyek pontos helyét azonban még nem hozták nyilvánosságra.
Mi is az az ökováros?
De mi is a lényege egy ilyen ökovárosnak? Elsősorban az alacsony szintű energiafelhasználás, az előre megtervezett városfejlesztés, a hulladékkezelés prioritása, továbbá az élhető városi terek kialakítása. Az Arup szerint a szénkibocsátás, pontosabban a széndioxid-kibocsátás visszafogása a legfőbb cél.
Az Arup tanácsadóként, konzultánsként és stratégiai partnerként részt vesz majd a város megtervezésében, a fenntartható energiaforrások kialakításában, a gazdasági tervezésben, a megújuló energiaforrások megtalálásában, kiépítésében, a hulladék- és szennyvízkezelés problémáinak megoldásában. Ráadásul még az infrastrukturális és a szociális problémákkal is foglalkozni fog a brit cég.
Dongtan egyébként stratégiai ponton fekszik: nagyon közel van a dinamikusan fejlődő Sanghaj városához, s Kína harmadik legnagyobb szigetén található, a Jangce folyó torkolatánál. Jelenleg mezőgazdasági célokra hasznosítják az itteni földeket.
Az ideköltözők munkahelyeket és pihenőhelyeket egyaránt találhatnak majd. A jövendő kínai városok mintaképét szeretné itt létrehozni a brit cég – saját közleménye szerint. Mindez Kelet-Európában kissé bizarrnak hat, Dunaújváros, Eisenhüttenstadt (egykori NDK) és Nowa Huta (Lengyelország) láttán, de Kínában éppen az ilyen, a szocializmus idején felfejlesztett iparvárosokhoz képesti megújulásról lehet szó, vagyis éppenhogy nem az emberek betonsilókba való bepréseléséről.
A kínai kormányzat máris építi egyébként az út- és hídhálózatot, amely Dongtant a következő években majd összekapcsolja a szárazfölddel. Az utak magas színvonalon épülnek – és ezt nem a kínaiak, hanem a britek állítják máris. Sőt, Peter Head szerint az egész világot tekintve is figyelemreméltó, hogy egy kormány olyan várost akar létrehozni, amely az üvegházhatást keltő gázok kibocsátásának csökkentését célozza, vagyis reagál a klímaváltozás kihívásaira, és tisztább energiával akarja ellátni az urbanisztikai centrum lakóit.