Bécs sebességkorlátozással küzd a tisztább levegőért

Hétfőtől az osztrák főváros közigazgatásai határain belül mindenütt óránként 50 kilométerre csökkentik a közutakon a járművek sebességet.
Az intézkedés az autópályákra nem vonatkozik, de a gyorsforgalmi utak minden olyan szakaszára is kiterjed, ahol eddig 60 vagy 70 km/h volt a megengedett legnagyobb sebesség. Az osztrák városvezetés környezetvédelmi szempontokból írta elő az általános lassítást, mert remélik, hogy pusztán ettől az intézkedéstől évi 113 tonnával csökken a Bécset sújtó korom- és porszennyezés.
A bécsi városháza környezetvédelmi szakértői 4 millió eurós új programot dolgoztak ki, amellyel a közúti közlekedés levegőszennyezését szeretnék mérsékelni a mintegy másfél milliós nagyvárosban, és ennek csak egy része a maximális sebesség mérséklése.
A tervek szerint 2008-ig türelmi időt adnak az 1992. január 1-je előtt forgalomba helyezett teherjárműveknek, azt követően azonban kitiltják őket a bécsi forgalomból. A robbanómotoros munkagépek számára korszerű részecskeszűrők felszerelését írják elő, a 37 kw-nál nagyobb teljesítményűek számára már a jövő év szeptemberétől, az ennél kisebbek számára pedig 2008-tól.
Programot dolgoznak ki arra is, hogy a fűtőolajak közül a kevésbé szennyezőeket használják a bécsi üzemek. Az utóbbi két évben átfogó környezetvédelmi vizsgálattal határozták meg az osztrák főváros levegőszennyezésének a forrásait. Az AQUELLA néven elvégzett vizsgálat megállapította, hogy a szennyezés 75 százaléka “importból” származik, azaz a közúti átmenő teherforgalom a legnagyobb szennyező.
A tanulmány készítői szerint az év legtöbb napján a levegőszennyezettség mértéke át sem lépné a megengedett határokat, ha nem terhelné a várost az átmenő forgalom. A bécsi szakértők ezért azt ajánlották, hogy a osztrák szövetségi szervek alakítsanak ki fokozottabb környezetvédelmi együttműködést az Ausztriával keleten határos országokkal.