A brit történelem Hitlerről szól?

A brit nemzeti tanfelügyelet immár nem először fejti ki véleményét a szigetország történelemtanításának „elhitlerizálódása” ügyében. Egy felmérés szerint a brit diákok ugyanannyit tanulnak Hitlerről és a náci Németországról, mint az egész angol és világtörténelmről együttvéve.
Karácsony előtt kiadott tanulmányában és állásfoglalásában a középiskolák oktatási minőségéért felelős brit tanfelügyelet (Qualifications and Curriculum Authority) immáron nem először hozta a britek és a világ tudomására: Angliában valósággal Hitler megszállott történelemoktatás folyik, ami igen káros lehet egyrészt az angolok történeti tudatára, másrészt a német-angol nemzetközi kapcsolatokra.
A tanfelügyelet állásfoglalása szerint pontosan ugyanannyi időt fordítanak a náci Németországra és Hitlerre az oktatás során az angol középiskolákban, mint az angol és a világtörténelem egészére. A történelemtanítás „hitlerizálása” az angolok számára olyan fontos események háttérbe szorulását okozták, mint a normann hódítás vagy az 1688-as dicsőséges forradalom. A tanfelügyelet arra szólítja fel a tanárokat, hogy a történelmet egy szélesebb spektrumban mutassák be a diákoknak. A hitleri Németországgal egyedül a Tudor-királyok veszik fel a versenyt, így a tanfelügyelet szerint az angol középiskolások tulajdonképpen csak Hitlerről és a sorra következő Henrikekről tanulnak alaposan.
Nagyköveti intervenció
A londoni német nagykövet a történelemkép ilyetén torzulását immár többször is szóvá tette: Thomas Matussek szerint az angol történelemtanárok bizonyos értelemben Hitler megszállottak lettek. A történelem értelmezésének kezdő- és végpontjaként tekintenek a náci Németországra, noha 1945 óta azért történt egy s más a Rajna és az Odera között is. A hidegháborúról, a berlini falról vagy Németország újraegyesítéséről gyakorlatilag alig tanulnak valamit a brit diákok.
Anglia történetéről szerzett hiányos ismeretek is aggasztják a történelemtanárok egy részét: a The Independet című brit napilapnak nyilatkozva Chris McGovern, a történelemtanítás megreformálásáért küzdő szervezet elnöke elmondta: az angol diákok gyakran azt nem tudják ki volt Nelson admirális, vagy hogy melyik király egyesítette Skócia és Anglia trónját.
A következmények
A következmények jól mérhetőek: a brit újságok egy-egy német-angol futballmérkőzés kapcsán Blitzkrieg-ről (’villámháborúról’) és német tankokról beszélnek, a Hitlerrel való összehasonlítás pedig szintén nem ritka a politikai életben sem. Károly herceg is szóvá tett immár többször a jelenséget, Anglia egyik legnépszerűbb történésze, a munkáiban a francia forradalmat is feldolgozó Simon Schama pedig úgy nyilatkozott a BBC-nek, hogy szinte jobb lenne, ha egyáltalán nem tanítanának történelmet a középiskolákban, mivel az olyannyira Hitlerre koncentrál, hogy az már a diákok történelmi tudatát is teljesen eltorzítja.
A brit tanfelügyelet (Qualifications and Curriculum Authority) a „hitlerizáció” mellett még egy jelenségre hívta fel a figyelmet: az Anglia történelmének tanítása során csekély súlyt helyeznek a multi-etnikus Nagy-Britannia bemutatására. A történelemkönyvek feketékről szóló részei általában a rabszolgaságról szóló részekkel azonosak, ami azzal jár, hogy a feketéknek az angol történelemben betöltött fontos szerepe megkérdőjeleződik.