Katalin, Liza, Katinka2020. november 25., szerda
Kultúra

Már a 16. században is afrikai rabszolgák dolgoztak Amerikában

2006.02.03.Admin

Amerikai régészek megtalálták az első tárgyi bizonyítékát annak, hogy az európai felfedezők és gyarmatosítók már közvetlenül az új földrész felfedezése után is afrikai rabszolgákat dolgoztattak.

Eddig sokan csak írásos „mesebeszédnek” tartották a 16. századi rabszolgaságot az Új Világban, viszont egy közelmúltban végzett vizsgálat a fogzománc elemzése révén bebizonyította a rabszolgaság korai meglétét.

Több mint öt évvel ezelőtt, a mexikói Campeche városának legújabb bevásárlóközpontját kezdték el építeni, amikor érdekes régészeti leletre bukkantak. Egy keresztény templom maradványai kerültek a felszínre, ugyanakkor a templom közelében mintegy 180 csontvázat rejtő sírkertet is feltártatak. A régészek már akkoriban megállapították, hogy a sírok és a templom a 16. század második feléből származhatnak, így az egyik legkorábbi európai „emléket” jelentik az Új Világban.

Mégis dolgoztak afrikai rabszolgák a 16. században

A valódi meglepetést azonban egy mostani vizsgálat okozta. Egy amerikai régészcsoport most megjelenő tanulmányában ugyanis azt állítja, hogy az általuk vizsgált 10 leletből 4 mindeféleképpen Nyugat-Afrikából származik. Amennyiben a régészszakma elfogadja James Burton és Douglas Price, a University of Wosconsin kutatóinak érvelését, az azt jelentené, hogy a korai amerikai rabszolgaság létét már nem csak közvetett írásos, hanem tárgyi bizonyítékok is alátámasztják.

Eddig ugyanis sokan kételkedtek azokban a korabeli beszámolókban, melyek már a 16. században arról írtak, hogy az európai gyarmatosítók tömegesen szállították a rabszolgákat Afrikából Amerikába, hogy ott embertelen munkára fogják őket. A koponyákból kiemelt fogak izotópos vizsgálata révén sikerült eloszlatni a kétséget.

A fogzománc mindent elárul

Vera Tiesler, aki a mexikói Yucatan Egyetem kutatójaként csatlakozott az amerikai régészcsoporthoz, azt állítja a Der Spiegel című német hetilap beszámolója szerint, hogy a vizsgált fogak egy részéről akár már formáját tekintve is meg lehet állapítani, hogy azok nem európaiaktól, de még csak nem is amerikaiaktól származnak. Tiesler a fogak olyan megcsonkítására utal, amely az afrikai művészet jegyeit viseli.

Ezen túlmenően azonban Burton és Price kémiai vizsgálatoknak is alávetették a fogakat. A vizsgálatok tárgya elsősorban a fennmaradt fogak zománca volt, ebben ugyanis felfedezhetőek az ember környezetének nyomai. A táplálkozási lánc folyamatában ugyanis a földből a növényeken, majd az állatokon keresztül az emberbe kerülnek azok az elemek, amelyekből akár visszamenőlegesen is meg lehet állapítani, hogy a vizsgált alany a világ mely részén töltötte gyerekkorát.

Az emeber növekedésekor ugyanis ezek az elemek beépülnek a fogzománcba, és ahogy az American Journal of Physical Anthropology című folyóiratban megjelent cikk írja, innen már nem okoz gondot izotópos vizsgálat révén megállapítani a csontváz származási helyét. A stroncium 86 és a stroncium 87 izotópjai ugyanis pontosan megegyeznek azokkal az izotópokkal, melyeket korábban Afrikában született és felnevelkedett emberek fogaiban találtak meg.

Megkeresztelt rabszolgák?

Ha igaz Burton-ék megállapítása, akkor immáron bizonyosnak tekinthető, hogy alig ötven évvel Amerika felfedezését követően a gyarmatosítók Afrikából hozták rabszolgáikat. Erre azért volt szükségük, mert az Új Világba bevitt különböző fertőző betegségek hamar megtizedelték a bennszülött indiánokat, márpedig bennszülött munkaerő nélkül az európaiak képtelenek lettek volna életben maradni.

A most megtalált leletek a rabszolgaság datálásán túlmenően azonban még egy érdekességgel szolgálnak: a templom és a körülötte lévő temető ugyanis Campeche város elődjének központjában állott. Márpedig a központi helyre ekkoriban, jelenlegi ismereteink szerint inkább csak az európaiak temetkeztek. A mostani vizsgálatok szerint viszont a temető nemcsak európai, hanem bennszülött amerikai és afrikai csontvázakat is rejt. Bár az európaiaktól jól elkülönítve temették el az afrikai rabszolgákat, ám mégiscsak a városfalon belül, ami a továbbiakban sok találgatásra adhat okot.

Richard H. Steckel, az Ohio State University professzora szerint a mostani vizsgálatok távlatokat nyithatanak olyan jellegű kutatásoknak, melyekben a korai gyarmatosítók és a rabszolgák életkörülményeiről, egészségügyi állapotáról kívánnak többet megtudni. A The New York Times-nak nyilatkozva Steckel azt is elmondta, hogy szerinte a „közös sír” két dologra utalhat: vagy valamilyen társadalmi rangot jelentett az afrikaiak számára is, vagy pedig néhány bennszülötthöz hasonlóan jó pár rabszolga is megkeresztelkedett, ezért temették őket a keresztény templom köré.