A repülés újabb rekordja dőlhet meg
A rossz időjárási viszonyok és üzemanyag-szivárgás miatt kedden elhalasztotta újabb világkörüli repülőútját Steve Fossett, reményei szerint azonban szerdán elindulhat a rekorddöntő repülésre.
Az amerikai milliárdos kedden indult volna a 80 órásra tervezett, rekorddöntő és egyedül végrehajtandó útra a floridai Cape Canaveralben található Kennedy-űrközpontból – közölték a szervezők. Fossett arra készül, hogy leszállás és üzemanyag, élelem, és víz utánpótlása nélkül egyedül körberepüli a Földet ugyanazzal a Virgin Atlantic/GlobalFlyer típusú, ultrakönnyű, sugárhajtású repülőgéppel, amellyel tavaly is körberepülte a világot.
A mostani felszállást február 7-e és 12-e közé tervezte. A szervezők kedden közölték, hogy ha lehetséges, Fossett szerdán elindul a 41 ezer 978 kilométeresre tervezett repülésre, amely rekordhosszúságú lesz, ha sikerül, mert 1126 kilométerrel hosszabb, mint a valaha egyvégtében végrehajtott repülés.
A svájci Bertrand Piccard és a brit Brian Jones 1999-ben léghajóval állította fel a rekordot. Fossett volt az első, aki léghajón egyedül repülte körül a Földet 2002-ben, hat sikertelen kísérlet után. Tette mindezt annak ellenére, hogy tűz ütött ki a léggömbön és veszélyes szélviharokba is belekeveredett.
Két évvel később ő és a legénysége kerülte meg a leggyorsabban vitorlás hajóval bolygónkat: 58 napra volt szükségük ehhez. Szintén ebben az évben új Zeppelin-világrekordot állított fel, amikor kormányozható léghajójával óránként 111, 8 kilométeres sebességet ért el.
A vállalkozó szellemű sportembernek a GlobalFlyerrel tavaly három nap (67 óra 1 perc) alatt sikerült teljesítenie az akkor 36 ezer 898 kilométer hosszú utat. Tavaly március első napjaiban átrepült valamennyi délkörön és a Ráktérítő mentén haladt végig. Az út alatt Fossett az amerikai űrügynökség, a NASA által rendelkezésére bocsátott rendszer segítségével szinte állandó kapcsolatban állt csapatával. Útján másik repülőgépek is kísérték, hogy beszámoljanak a bravúrról és szükség esetén segítséget nyújtsanak.
A GlobalFlyer
A vállalkozás egy ponton a túlzott üzemanyag-fogyasztás miatt veszélyben volt, és azt tervezték, hogy a Hawaii szigetén megszakítja repülését, de Fosset vállalta a kockázatott és végül simán leszállt azon a repülőtéren, ahonnan indult. A Földet megkerülő gépet, a GlobalFlyert Burt Rutan mérnök alkotta, aki az első magán űrrepülőgépet, a SpaceShipOne-t és a Földet 1986-ban egy tankolással körbekerülő Voyager repülőt is tervezte.
A 2005-ös rekordok közé tartozik az a történelmi repülése is, amely során fából készült, kétfedelű repülőgépén, társával Mark Rebholz-cal együtt több mint nyolcvan év óta először sikerrel repülte át az Atlanti-óceánt. Az Atlanti-óceánt először két brit pilóta, John Alcock és Arthur Whitten-Brown repülte át 1919 júniusában a Vickers Vimy fedélzetén, s Fossett, illetve Rebholz most ennek utánzatát készítették el.
Míg azonban Alcock és Whitten-Brown 16 óra 20 perc alatt tette meg az Atlanti-óceán két partja közötti távolságot, Fossettnek és Rebholznak ehhez most 45 perccel hosszabb időre volt szüksége. Tartották magukat ugyanakkor az első transzatlanti repülés szelleméhez, s Alcockhoz, illetve Whitten-Brownhoz hasonlóan ők is csak iránytűt és szextánst használtak, repülőjüket a csillagok, illetve a hold navigálta.
|