Ferenc, Olívia2020. december 03., csütörtök
Kultúra

A világ túl keveset költ a madárinfluenza elleni oltóanyag kifejlesztésére?

2006.02.20.Admin

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a világon több mint 3 milliárd dollárt költöttek már a madárinfluenza kapcsán vírusos-influenzás megbetegedések kezelésére ajánlott szerek - túlnyomórészt a Tamiflu - felhalmozására, de messze nem fordítanak eleget oltóanyag kifejlesztésére, vagyis egy esetleges madárinfluenza-világjárvány lehetséges megelőzésére.

A WHO influenzavakcina-fejlesztési különtanácsadója szerint a klinikai kísérletek előzetes eredményei ígéretesek, de sokkal több munka szükséges e téren. A különleges körülmények között emberre is veszélyesnek bizonyult H5N1 madárinfluenza-vírustörzs eddig 169 embert fertőzött meg világszerte, és 91 ember halálát okozta 2003 óta.

A világjárvány elleni oltóanyag kifejlesztésében lassú a haladás Stohr szerint, aki úgy véli, hogy vírusos megbetegedéseket kezelő szerekkel kapcsolatos beruházásokhoz képest a madárinfluenza-vakcina kifejlesztése túlságosan kevés figyelmet kapott, annak dacára, hogy egy világjárvány esetére ez lenne a legígéretesebb egészségügyi befektetések egyike.

Stohr úgy véli, hogy a kormányok legalább 3 milliárd dollárt költöttek a Roche Tamiflu nevű gyógyszerének felhalmozására, azonban e szer – amely nem előzi meg az influenzát, csak enyhíti annak tüneteit – jelenleg rendelkezésre álló adagjai csak a világnépesség mintegy 2 százaléka számára elegendők. Ugyanakkor egy vakcina sokkal több embernek adhatna védettséget.

A világ több országában folynak ígéretes oltóanyag-kísérletek: így Ausztráliában, Franciaországban, Magyarországon. Az ausztráliai CSL Ltd. éppen pénteken jelentette be, hogy az egészséges felnőttek bevonásával végzett kísérleteinek előzetes eredményei “bíztatók”. A francia Sanofi Pasteur, a világ vezető oltóanyaggyártója, a magyar kormány és a magyar Omninvest is azt közölte, hogy kísérleti vakcináik hatékonyak a betegség elleni immunválasz kiváltásában. Senki nem tudja persze, hogy az oltóanyagok közül melyik lesz hatásos a H5N1 speciális, módosult vírustörzse ellen.

A jelenlegi feltételezések szerint a H5N1-ből mutációval, módosulással létrejövő, új vírustörzs okozhatna emberek között terjedő madárinfluenza-járványt a világon. Stohr szerint az előzetes kísérletek nagy reményekkel kecsegtetnek, de 3-5 év is beletelhet, mire kiderül, hogy egy vakcina milyen készültséget jelent a világjárvány elleni felkészülésben.

Összességében a világon nyolc klinikai kísérletet zártak már le, hat jelenleg zajlik, és erre az évre még legalább 14 újabbat terveznek. Ez összesen 28 kísérlet, de Stohr szerint még mindig túl kevés cég áll készen és rendelkezik befejezett klinika kísérlettel.

A szakértő szerint az áttörés alapvetően a globális vakcinagyártó kapacitáson múlik: veszély esetén hiába lenne szükség nagyobb oltóanyaggyártó kapacitásra, ha a járványt megelőző időszakban nincs kiépítve a megfelelő termelési kapacitás. Még a hagyományos influenzajárványok elleni oltóanyag sem jut el minden rászorulóhoz, a WHO szakértője szerint.

Európában, Afrikában és Ázsiában is terjed a madárinfluenza

Továbbterjedt a madárinfluenza vasárnap Európában, ahol újabb vadmadár-fertőzéseket jelentettek Németországból, Olaszországból és Romániából, miközben Egyiptomban további településeken mutatták ki háziszárnyasokban a kórt, és rendeltek el kényszervágásokat.

Bár Németországban a házi baromfiállományban nincs jele a fertőzésnek, elővigyázatosságból el akarják pusztítani teljesen vagy részben a háziszárnyasokat Rügen szigetén, ahol a madárinfluenza emberre is veszélyes H5N1 altípusa már csaknem hatvan vadmadarat ölt meg – jelentette S. Kovács Ferenc, az MTI berlini tudósítója. Szemtanúk szerint több száz madártetemet szedtek össze eddig, s több száz vár még begyűjtésre a sziget minden részéből. Rügent időközben védett övezetté nyilvánították, a hadsereg is segít a helyiek erejét meghaladó munkában, csak fertőtlenített gépkocsik hagyhatják el a szigetet. Egy statisztika a Balti-tengeri szigeten mintegy 400 ezer háziszárnyast tart számon. Kényszervágásukat a lappangási idővel indokolják, abból indulnak ki, hogy egyes példányok már megfertőződhettek, de még nem tört ki rajtuk a kór.

Az olasz egészségügyi minisztérium vasárnapi közlése szerint Olaszország középső részén is megjelent madárinfluenza vírusának H5N1 altípusa. Umbria régióban, a Trasimeno-tó közelében egy elhullott vadkacsából vett mintában mutatták ki a kórt. Olaszországban korábban a déli Puglia, Calabria és Szicília régiókban összesen nyolc, madárinfluenza miatt kimúlt hattyú tetemére találtak rá.

Romániában két újabb településen mutatták ki a vírus H5N1 altípusának jelenlétét. A Fekete-tenger mentén fekvő Tuzla és Navodari településekkel 33-ra emelkedett a madárinfluenza-gócok száma Romániában.

Megjelent a madárinfluenza-vírus emberre veszélyes altípusa Franciaországban is egy szombat esti párizsi jelentés szerint. A mezőgazdasági minisztérium hivatalosan közölte, hogy a H5N1 altípus jelenlétét mutatták ki egy vadkacsánál az ország keleti részén fekvő Ain megyében. A vadkacsa tetemét a hét elején találták meg, s a vizsgálatok szombaton fejeződtek be. A hatóságok további, mintegy 15 elhullott madártetemet vizsgálnak, többségükben hattyúkat. Az érintett övezetekben szigorú biztonsági intézkedéseket foganatosítottak.

Ausztriában az egészségügyi miniszter szombaton elrendelte, hogy február 19-től április 30-ig az egész ország területén kötelező zárt térben tartani a baromfiállományt. A miniszter hangsúlyozta, hogy pánikra nincsen ok, emberek nincsenek veszélyben, a háziszárnyasok zárt térben tartását megelőző óvintézkedésként rendelték el. Ausztriában eddig csak vadmadarakban mutatták ki a vírus H5N1 altípusának jelenlétét.

Szlovákiában szombat estig nem találtak olyan elhullott madarat, amelynek első teszteredményei a madárinfluenza vírusának jelenlétét igazolták volna.

Magyarországon a teljes baromfiállományt külön-külön megvizsgálták a Bács-Kiskun megyei Nagybaracskán és Csátalján, ahol február elején madárinfluenza miatt elhullott madarak tetemeire akadtak, de egyetlen esetben sem találtak olyan megbetegedést, amelynek köze lehetne a madárinfluenzához – közölte Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki vasárnap megtekintett egy, a kór miatt kialakított védőzónán belüli kacsatelepet Nagybaracskán. Elmondta, hogy a két településen a fertőzött, elhullott hattyúkkal közvetlen érintkezésbe került emberek egészségügyi vizsgálata is megtörtént, és nincs jele annak, hogy bárki megfertőződött volna a madárinfluenza vírusától.

Egyiptomban vasárnapi hivatalos közlés szerint újabb településeken mutatták ki a vírus H5N1 altípusának jelenlétét. A kór már az arab ország legkevesebb kilenc kormányzóságában felütötte a fejét az első eset észlelése, múlt hét csütörtök óta. A fertőzött állatok az esetek többségében a háztáji aprójószágból kerültek ki, nem nagyüzemekben tartott baromfik közül. Az országban eddig mintegy tízezer csirkét öltek le, hogy megfékezzék a járvány további terjedését.

Indiában hivatalos közlés szerint feltehetőleg madárinfluenzában halt meg egy 27 éves férfi, bár az erre vonatkozó hivatalos laboratóriumi adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre. Az áldozat abból a Máhárásztra államból származik, ahol – Gudzsarát állam mellett – a hatóságok elsőként észlelték a vírus H5N1 altípusának megjelenését. Hírek szerint az érintett térségekben több embert szállítottak kórházba az influenza tüneteivel, illetve magas lázzal. Az egészségügyi hatóságok azonnal vizsgálatot kezdtek annak kiderítésére, hogy a madárinfluenza vírusa okozta-e fertőzésüket. A két államban megkezdődött a szárnyasok tömeges levágása.

Tizenkilencre emelkedett a kór halálos áldozatainak száma Indonéziában. A legújabb esetet, egy 23 éves fiatalember halálát szombaton jelentette be a jakartai egészségügyi minisztérium. Megfigyelők szerint a valóságos szám 19-nél sokkal magasabb lehet a közegészségügyi nyilvántartás kezdetlegessége miatt. Madárinfluenzával fertőzött szarka tetemét találták meg Hongkong belvárosában – közölték a város egészségügyi hatóságai. A laboratóriumi tesztek szombaton erősítették meg a még csütörtökön elhullott madárban a H5N1 vírusaltípus jelenlétét. Hongkongban, ahol a madárinfluenza először 1997-ben ütötte fel a fejét, az év eleje óta tíz fertőzött madártetemet találtak. Emberi megbetegedésekről eddig nem érkezett jelentés.