Salamon, Antal2020. október 24., szombat
Kultúra

Málló deszkakupactól a viking hajóig

2006.03.14.Admin
National Geographic Magyarország

A dániai Roskilde-ben, 2004-re elkészült az eddig legnagyobb rekonstruált viking hajó, amelyet 2007-ben bocsátanak vízre. A 28 méteres hajó első útja Írországba vezet, ahonnan a rekonstrukcióhoz szükséges fát kitermelték.

A viking hajók ma is ámulatba ejtik a szakértőket, mivel az alig néhány méter széles építményeknek nem volt tetőzetük, ami megvédte volna a hajósokat az esőtől vagy a felcsapódó hullámoktól, így az evezősök nyakig vízben ülhettek. Rakomány számára, pedig nem volt hely a fedélzeten, ennek ellenére mégis olyan távoli területekre is eljutottak mint a Boszporusz vagy Új-Foundland.

Dánia egykori fővárosa, Roskilde előtti partoknál található az egyik legjelentősebb hajó-régészeti lelőhely. 1962-ben öt viking hajóroncs került elő a tengerből, amelyek számára egy új múzeumot létesítettek a városban. Később, 1996-ban újabb értékes leletre bukkantak. Az iszappal betemetett kilenc hajóroncs közül az egyik hossza elérte a 36 métert, ami az eddig talált legnagyobb viking hajónak minősül.

„Valószínűleg sok, a part közelében eltemetett hajóroncs vár még feltárásra, de reméljük, mégsem bukkanunk rájuk” – mondta Morten Gøthche, a múzeum vezetője a Spiegel című lapnak, ugyanis az 1996-ban előkerült leleteknek is eddig csak alig a felét sikerült feldolgozniuk.

Egy halom régi, málló deszka

A „kincses medence”, amelyben a leleteket konzerválják, nyolc méter hosszú, és édesvízzel van feltöltve. A deszkák között aranyhalak úszkálnak, amelyek mint természetes „porszívók” megtisztítják a vizet a fát pusztító mikroorganizmusoktól. A fának még így ezer év után is van élő, aktív „magja”, így folyamatosan zsugorodik. A kutatók, úgy próbálják stabilizálni az anyagot, hogy a már lemért deszkákat glükolba mártják. Ettől viszont szürke színt kap a fa, és idősebbnek tűnik. Ezt kiküszöbölendő vákuumos- és jeges kezelésnek vetik alá, amitől csökken a glükol-tartalma és visszanyeri természetes színét és mintázatát.

De hogyan lesz egy halom fából újra hajó? A kutatók minden egyes deszkát egy 3-D szoftver segítségével lemérnek; az így összegyűlt adathalmazból pedig „kikerekedik” egy hajó. Először egy 1:10 méretarányú karton maketten rekonstruálják a hajó felépítését, szerkezetét. Mivel az anyag rugalmas, addig alakítható, amíg olyan nem lesz, ami illeszkedik a lelethez. Az „archeológiai origamit” rögzítik, digitalizálják és a számítógépen újra rekonstruálják. A digitális elmélettől már “csak pár lépés” a maradványok hajóvá illesztése, amit egy fém vázra erősítenek.

A múzeum műhelyében 2004 őszére készült el az 1962-ben kiemelt hajóroncs teljes rekonstrukciója, a “Skuldelev 2”, amely a maga 28 méterével az eddigi legnagyobb rekonstruált viking hajó. 2007-ben a tengeren is felavatják a régi-új konstrukciót, ugyanis egy legénység elhajózik vele Írországba, ahonnan a hajó rekonstrukciójához felhasznált tölgyfa származik. Jelenleg mintegy 30 rekonstruált viking hajó van tengeren.

Időutazás

Maga a rekonstrukciós munka is egyfajta időutazás, ugyanis ahhoz, hogy tényleg vízálló legyen az új hajó, kizárólag tradicionális eszközöket és módszereket használnak fel; így maguk az eszközök is rekonstrukciók.

A viking hajó fája soha nem látott fűrészt. Az építők baltával hasították, míg a fa a rostok mentén széthasadt. Ilyen módon egy egy méteres tölgyrönkből akár 30 deszkát is nyerhettek. Az eljárás előnye, hogy a fának megmarad a rostszerkezete, amitől erősebbé válik, mint egy fűrészelt deszka.

A famegmunkáláson kívül a vitorlakészítés módját is feltárták az archeológusok. Kutatások kimutatták, hogy nem mindegy milyen gyapjúból készül a vitorla, ugyanis egyes gyapjúfajták magukba szívják a vizet és elnehezülnek, így nem feszülnek ki a szélben. Viszont vannak olyan juhfélék, amelyek gyapja vízálló, a vikingek valószínűleg ezt használták. Ugyanakkor különleges szövési technikájuk volt, és a már elkészült anyagot lózsírral kenték be, hogy vízhatlan legyen. A vitorlás hajó mégsem a vikingek találmánya, hiszen már a rómaiak, és a kelták is ilyennel közlekedtek az európai partok mentén.

 A

A “Skuldelev 2” építés alatt

Hódító kreatív hajósok

Ugyanakkor az északi hajósok számos újítást vittek véghez a hajózásban. Átalakították a korábbi evezőtípust, úgy hogy az kevesebb helyet foglalt a hajóban. Az így kialakult keskenyebb hajók gyorsabbak lettek. Hogy mégis megjelent a vikingek hajóin a vitorla, valószínűleg annak tulajdonítható, hogy a hajók is egyre nagyobbak lettek, így nehezebb volt hosszú távon evezősökkel irányítani.

A korszerű hajózási ismert hatalmat adott ennek a népnek. 620-ban meghódították a Hebridákat, 800-ban már a Feröer-szigeteken vetették meg a lábukat, majd 820 körül, pedig a mai Dublin környékén alapítottak államot. Az utolsó hódító útjuk Izlandra irányult 930-ban. A fokozatosan megjelenő áruszállítás az ezredfordulótól jelentősen befolyásolta a hajók méretét és formáját. A korábbi keskeny hajó rövidebb és szélesebb lett. Erre az időre tehető az észak-amerikai Új-Foundland felfedezése.

A kis és gyors hajók révén a vikingek verhetetlennek bizonyultak a tengeren. A rabló hadjárataik sikere többnyire abban rejlett, hogy a kis hajót csak az utolsó pillanatban vették észre a partról, így a lakosságot váratlanul érte a támadás. A kis merülésű hajókkal pedig egészen a partig mehettek, így a zsákmány könnyen elszállítható volt. Hamarosan egész flották jelentek meg az európai partoknál, de a folyókon benyomultak a szárazföld belsejébe is.

A 11. századtól hanyatlásnak indult a viking „tengeri uralom”, mivel a városok már felkészült a támadásokra és meg tudták védeni magukat. Ugyanakkor a Hanza-szövetség verhetetlen konkurenciának bizonyult a kereskedem terén. Az európaiak nagy hajóiról könnyű volt visszaverni a jóval kisebb viking hajók támadását.

Hozzászólások

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket