Károly, Karola2024. november 04., hétfő
Kultúra

Majális Budapest legkülönlegesebb ipari területén

National Geographic Magyarország

Az Óbudai Gázgyár rehabilitációja és a város vérkeringésébe való bekapcsolása a főváros első nagyszabású barnazónás fejlesztési programja lesz. Bár a tervek egyelőre homályosak, a hétvégén a nagyközönség előtt átmenetileg megnyílik a hatalmas zöldfelület: az odalátogatók a Krétakör majális programjait élvezhetik.

A fiatal Széchenyi Istvánnak első angliai utazásán, 1815-ben annyira megtetszett a gázvilágítás, hogy elhatározta, megvalósítja hazájában is. Naplójában így számol be élményeiről: „Angliában csupán három dolog az, amit az embernek véleményem szerint meg kell tanulnia, és a többi mind semmi: az alkotmány, a gépek és a lótenyésztés.”

Széchenyi és a gázfejlesztő masinák

Az út során idejét főleg a gépeknek szentelte, de a naplója tanúsága szerint a gőzgép nem nyerte el tetszését: „A gőzgép a mi hazánkban felesleges. 4 vagy 6 ló erejét pótolja, ha kifizetődni akar, – márpedig kinek van szüksége efféle szakadatlan munkára maga körül?” A sörgyártógépet is gyűlöletes berendezésnek látja, lévén a sör az embert butítja és álmosítja, s ha egy ilyen szerkezet nálunk egyszer működésbe lépne, hol a pokolban adhatnák el a magyar mágnásuk savanyú boraikat? „Tehát csak a gázfejlesztő masináknak feküdhettem neki – ehhez volt kedvem – és hogy ebben kitartó voltam, vagy leszek, Cenk fogja hamarosan megmondani” – fogadkozik Széchenyi naplójában.

A XIX. század elején a gázvilágítás még Angliában is újdonságnak számított, Budapesten a gázzal történő közvilágítást az 1850-es években vezették be. A Légszesztársulat az első gázgyárat 1856-ban az akkori Lóvásár – mai Köztársaság téren – építette fel. A XX. század elejére a meglévő gázgyárak elavultak, és termelőképességük sem tudott lépést tartani a növekvő fogyasztással, ezért a főváros 1908-ban úgy döntött, hogy a meglévő gyárakat egy új, korszerű gázgyárral váltja ki. A helyszínéül Óbudán, a hajógyári Duna-ág melletti Homokos-dülőt választotta, mely egyebek mellett „városfejlesztési” szempontból is előnyösnek mutatkozott, mivel elszigetelt elhelyezkedése miatt nem kellett attól tartani, hogy a szomszédságra nézve terhes lesz.

A főváros büszkesége

„Az óbudai gázgyár építése globális gondolkodásra vall. A barnaszenet a dorogi szénmedencéből a Dunán uszályokkal úsztatták le, a városi gázt ugyanis szénből állították elő. A gázgyár rakodója még mai is látható a Duna-parton” – meséli Rajk László építész. A külföldi mérnökök által tervezett gyár építői nagyvonalúan bántak a térrel, a gyárépületek mellett óriási szabadterületek nyíltak. A várostól félreeső üzemhez kapcsolódóan a vezetőség számára a Duna-partra villákat építettek, a gyár tőszomszédságában pedig munkáslakótelep létesült óvodával, postával, bolttal, vendéglővel, munkáskaszinóval, rendőrlaktanyával és mentőállomással.

Az 1913-ban üzembe helyezett gázgyárra méltán volt büszke a főváros, Európa legkorszerűbb gázgyárának számított akkoriban. A békeidők utolsó nagy beruházása volt e gyár megépítése, amellyel a főváros költséget nem kímélve, igazi mintatelepet létesített. A szénalapú gázgyártás felett azonban hamar eljárt az idő, a technológia néhány évtized alatt elavulttá vált, átadta helyét a földgáznak. Az óbudai gázgyár 1988-ban hagyott fel a termeléssel, ezt követően már csak adminisztratív feladatok folynak a területen. A Gázművek 2004. decemberében költözött ki végleg a telepről, maga mögött hagyva a dilemmát, hogy mi legyen az építészetileg rendkívül értékes, de leromlott állagú közel száz éves ipari létesítmények és a szennyezett talajú tágas, Duna-parti zöld terület további sorsa?

Nehéz megbecsülni a kármentesítés költségét

A területet birtokló főváros elsősorban a kulturális/fesztivál-park jellegű fejlesztési irányt preferálja. Ez az irány természetesen jelentős önkormányzati és állami támogatást feltételez. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma reméli, hogy a hosszú ideje láthatatlan, állandó kiállító hellyel nem rendelkező Országos Műszaki Múzeum itt végre helyet kaphat, de felmerült a Közlekedési Múzeum átköltöztetése, és egy leendő, a szabadság valamint emberjogi kérdéseket boncolgató múzeum kialakítása is.

Alaptételnek tűnik azonban, hogy a gázgyár kulturális-múzeumi-közösségi hasznosítása csak profitorientált beruházások (pl. konferencia központ, gyógyszálló, magánegyetem, esetleg Duna-part lakóövezetté alakítása) keresztfinanszírozásával valósítható meg. De hogy pontosan mi is legyen a terület sorsa, arra a fővárosi többségi tulajdonú Budapest Fejlesztési és Városrehabilitációs Részvénytársaság készít részletes javaslatot. Ami a jövőre nézve már most biztosnak tűnik, hogy a tágabb területen a Graphisoft Park terjeszkedésével egy észak-budai „infopark” alakul.

Mielőtt azonban bármiféle beruházás elkezdődik a gázgyár területén, el kell végezni az ipari tevékenység utóhatásának környezeti kármentesítését: a talajszennyezettség felszámolását, a talajvíz megtisztítását, a talajban elhelyezett tárolók felszámolását és az épületek szerkezeti tisztítását. A kárfelmérési és műszaki beavatkozási terv jelenleg készül, az előzetes tág becslés szerint, a kár 2-10 milliárd között van. Nagymértékben csökkenti a költségeket, ha a szennyezett talajt nem kell elszállítani, hanem izolálva, a helyszínen ártalmatlanítva megoldható a kármentesítése.

A hétvégén a nagyközönséget is beengedik

Addig is, amíg a végleges tervek körvonalazódnak, a főváros kezdeményezte a terület átmeneti hasznosítását. Ennek költsége (sétány, bicikliút, rendezvényterület kialakítása, csarnoképületek helyrehozása) 50 millió forintra tehető.

Hála a száz évvel ezelőtti építészek nagyvonalúságának, zöld szabadfelület akad bőven. Bár a legizgalmasabb épületek, a kátránytornyok és a víztorony műszaki állapota veszélyes, környezete szennyezett, ezért elkerítésük egyelőre elkerülhetetlen, közel 7500 négyzetméter zöldfelület fokozatosan megnyitható a nagyközönség előtt.

Az épületek közül az egykori Száraztisztító és a Villamosközpont jó állapotban lévő épületek, kulturális-közösségi rendezvényekre alkalmasak – az előbbiben lesz majd a Krétakör hétvégi előadása is. Ugyancsak a Száraztisztítóval kapcsolatban merült fel Budapest első fedett jégpályájának gondolata, de a hozzákapcsolódó nagy szabad területen a fedett-nyitott jégpálya is kivitelezhető terv, és remélhetőleg 2006-2007 telére meg is valósul.

A Krétakör Színház majálisa
A Krétakör Színház szombat, vasárnap és hétfőn majálist tart az Óbudai Gázgyár területén, és utoljára lesz látható a W-munkáscirkusz című előadásuk. A Schilling Árpád vezette társulat több mint 100 alkalommal adta elő a Büchner Woyzek-töredékeinek és a József Attila verseinek felhasználásával készült W-munkáscirkusz című darabot, amely a végletesen lecsúszott, utóbb még a nevét is elvesztő ember kálváriáján keresztül mutatja meg egy feleslegessé vált osztály történetét. A munka ünnepe alkalmából ideális helyszínen, egy elhagyott gyárcsarnokban vasráccsal körbezárt, homokos porondon, jórészt meztelenül játszott, brutális testiségű, erős képekkel teli, kegyetlen színházi előadást láthatnak a majálisra érkezők.

A program:
Április 29. szombat
17.30 kapunyitás
18.00 Önerő-mű – Beszélgetés kultúraszervezőkkel: Hogyan és miért lehet, vagy nem lehet sikerre vinni ma Budapesten civil kezdeményezésű kulturális projekteket, nem hagyományos közösségi terekben?
20.00 W-munkáscirkusz

Április 30. vasárnap
17.30 kapunyitás
18.00 Lépték – Beszélgetés építészekkel, Nemzetközi példák elhagyott ipari épületek kulturális célú újrahasznosításáról
20.00 W-munkáscirkusz

Május 1. hétfő
15.30 kapunyitás
16.00 W-munkáscirkusz / utolsó előadás!
18.00 A szegényé csupán a csönd – közönségtalálkozó
20.00 Krétakör SzínészTáncZenekar koncert

Megközelíthetőség:
Cím: III. kerület Gázgyár utca 1-3. (Aquincum mögött).
Megközelíthető a Szentháromság térről (Árpád híd budai hídfő) induló 34-es busszal. A buszról a Sujtás utcai megállónál (az Auchannál) kell leszállni.

Fotók: Szigetváry Zsolt

Hozzászólások

Fémdetektorosok bukkantak elképesztő kincsre

Fémdetektorosok bukkantak elképesztő kincsre

A normann hódítás idejéből származó érmeegyüttes hatalmas összegért kelt el.

Ősi sírokat rejtett egy parkoló

Ősi sírokat rejtett egy parkoló

Egy máltai kórház közelében végezett munkálatok során ókori sírok kerültek elő.

Bebizonyosodott a csongrádi Feketevár létezése?

Bebizonyosodott a csongrádi Feketevár létezése?

Ugyanazzal a technológiával bukkantak maja mementókra és a csongrádi Feketevár nyomára.

Skandináv sagában szereplő személy holttestét azonosíthatták

Skandináv sagában szereplő személy holttestét azonosíthatták

1938-ban egy férfi maradványai kerültek elő egy norvégiai kútból.

Megfejtették az ősi világtérkép titkát

Megfejtették az ősi világtérkép titkát

Az Imago Mundi néven is ismert lelet a legkorábbi ismert világtérkép.

National Geographic 2024. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket