Sándor, Ede, Cirill2025. március 18., kedd
Kultúra

Negyedik századi kikötőre bukkantak a Boszporusznál

National Geographic Magyarország

Miközben Isztambul égető közlekedési gondjait próbálják megoldani a Boszporuszt átszelő föld alatti vasúti alagút megépítésével, a munkálatokat végző vállalat emberei igen értékes leletekre bukkantak: a Kr.u. 4. századból származó tárgyak valódi szenzációnak tűnnek a mesés kincsekben hiányt amúgy sem szenvedő Isztambulban.

Többkilométeres kocsisorok, hatalmas dugók, naponta többszázezer ingázó mindössze két hídon – nagyjából így néz ki Isztambul hétköznapja. A közlekedési gondokon ugyancsak segítene a most épülő Marmaray alagút, amely a nagyváros ázsiai részét kötné össze az európaival.

Az építési munkálatok ugyan már jó két évvel ezelőtt elkezdődtek, és a tervek szerint 2010-re el is készülne a másfél kilométeres alagút, csakhogy könnyen lehet, hogy a régészek közbeszólnak: a Boszporusz szoros alatt épülő alagút európai kijáratánál ugyanis egy Kr.u. 4. századból származó kikötőre bukkantak.

Kincsek egy mesés városban

A történészek által Eleutherios kikötője néven ismert hely a későbbi Bizánci birodalom egyik legforgalmasabb kikötője volt. A mostani ásatások során eddig közel 43 méternyi kikötői gát, illetve a kikötőkhöz tartozó rakodófelület került felszínre. Metin Gockay, az ásatásokat vezető régész a BBC-nek nyilatkozva elmondta: igen sok olyan új lelet is előkerült, amelyek révén bepillantást kaphatunk a 4. századi város életébe. Bőrszandálok, gyertyatartók és hajkefék tucatjai kerültek elő a kikötői élethez tartozó horgonyok és hajókötelek mellett, sőt, egy 10 méter hosszú hajótörzset is rejtett a hely.

Ezen kívül nyolc kisebb, ám épségben megmaradt hajó is előkerült, ám Gockay szerint ez még valóban csak a kezdet. Nem véletlenül állnak ellent a régészek mindenfajta nyomásnak: Gockay szerint csakis akkor engedélyezik az építési munkálatok folytatását, ha már minden egyes leletet, amit a helyszínen esetlegesen találhatnak, megmentettek. A régészcsoport vezetője ráadásul arról is beszámolt, hogy a várost I. Konstantin idejében körülölelő városfal darabjaira is ráleltek, így minden bizonnyal ennek feltárását is elvégzik majd.

Rémálom a Marmaray kivitelezőinek

Ami a régészeknek álom, az azonban a Marmaray projekt vezetőinek rémálom: könnyen lehet ugyanis, hogy az elhúzódó ásatási munkálatok miatt az építendő alagút is jelentős késésbe kerül. Bár az eredeti tervek szerint a régészeti feltárási munkák már négy hónappal ezelőtt befejeződtek volna, a kutatók eltökéltsége miatt az építkezés még bizonytalan ideig biztosan szünetelni fog. A leletek megmentése aprólékos munkát igényel, nem véletlen, hogy a Marmaray projekt vezetője aggodalmaskodik: Haluk Ozmen szerint jelenleg is már napi 24 órában dolgoznak a további helyszíneken, hogy valahogy utolérjék magukat.

Az alagút elkészültét követően egyébként naponta közel egymillió embert fognak szállítani a két partot összekötő vasutak, sőt a vasúti fejlesztéseknek köszönhetően Isztambul a harmadik helyre ugrik azon a rangsoron, amely a nagyvárosok vasúti közlekedésének megoldottságát vizsgálja a világon. Míg Tokióban a kötöttpályás vasúti közlekedés a tömegközlekedés 60 százalékát teszi ki, New York-ban pedig a 31 százalékát, addig a Marmaray elkészültét követően Isztambulban is a tömegközlekedés 27 százaléka lesz megoldható a vasút révén.

A két kontinensen fekvő város minden bizonnyal fellélegzik majd, hiszen a város két részét jelenleg mindössze két, fizetős híd köti össze – a hatalmas kompforgalmon kívül. Ez utóbbiak azonban jelentős kockázati tényezőt jelentenek az évente majdnem tízezer olajszállító tankerhajót átengedő Boszporuszban, hiszen a veszélyes áramlatokban bővelkedő szorosban ezen kis hajók cikázása nélkül is kockázatos átkelniük a hatalmas hajóknak. Nem véletlen, hogy jó másfél évvel ezelőtt egy esetlegesen bekövetkező szerencsétlenség miatti környezetszennyezés elkerülése végett a török hatóságok megpróbálták csökkenteni a tankerhajók átmenő forgalmát, ami természetesen a stratégiai jelentőségű szoroson átkelő orosz tankerhajók miatt az orosz vezetés heves ellenállását váltotta ki.

Földrengésveszély

Az építendő alagút ugyan mérsékelheti a fent említett kockázati tényezőt, ám a mérnököknek ugyancsak oda kellett figyelniük a tervezéskor, hiszen az alagút alig húsz kilométerre fekszik az észak-anatóliai törésvonaltól, amely mentén nem ritka a földrengés sem. Amerikai és japán tervezőmérnökök segítették éppen ezért a projektet, San Francisco és a japán Kobe városának példáját szem előtt tartva, ahol a föld alatti illetve földfelszíni építkezéseknél is számolniuk kellett a mérnököknek a jelentősebb földrengés lehetőségével.

A föld alatt elvezetett közlekedés ugyanakkor félig-meddig kényszer is volt Isztambulban: bár a szoros alatti csatorna ötlete már 1860-ban felvetődött, ám az akkori technikai ismeretek végül mégsem tették lehetővé az alagút megépítését. A földrengések veszélye miatt aztán lebegő csatornák megépítéséről is szó volt, mígnem ismét előkerült a Boszporusz felett átívelő hidak építésének lehetősége, csakhogy az 1973-ban átadott Boszporusz-hídon, és az 1988-ban öt kilométerrel északabbra átadott Fatih-szultán hídon kívül mára már egyáltalán nem maradt hely további hidak megépítésére. A város két partját már csak a föld alatt lehet összekötni.

Hozzászólások

Megtalálták egy szoborfej száz éve keresett törzsét

Megtalálták egy szoborfej száz éve keresett törzsét

A kutatók Kambodzsa világhírű lelőhelyén, Angkorban végeztek feltárást.

Több mint 1 millió éves emberi csontot találtak egy barlangban

Több mint 1 millió éves emberi csontot találtak egy barlangban

A lelet az egyik legkorábbi nyugat-európai emberi maradvány.

Több száz éves sírok bukkantak elő az olvadó permafrosztból

Több száz éves sírok bukkantak elő az olvadó permafrosztból

A klímaváltozás miatt felenged Svalbard korábban fagyott talaja, ami komoly fenyegetést jelent a régészeti anyagokra.

Képeken az olaszok egyik legvadabb hagyománya, az ivreai narancscsata

Képeken az olaszok egyik legvadabb hagyománya, az ivreai narancscsata

A karneválszezon végéhez közeledve az észak-olaszországi Ivrea bájos utcái és piazzái valóságos csatatérré alakulnak, ahol a citruslövedékekkel felszerelt és adrenalintól fűtött városlakók elszánt küzdelme egy középkori lázadást kelt életre.

Titokzatos oltárt rejt ez az óceánparti barlang

Titokzatos oltárt rejt ez az óceánparti barlang

Lisszabontól 30 km-re délre, az Arrábida hegyeinek tövében alakult ki az természetes barlang, amely az Atlanti-óceánra néző Lapa de Santa Margarida oltárt rejti.

National Geographic 2025. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

22 200 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlapNational Geographic 2025. februári címlapNational Geographic 2025. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket