Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Gumiutak aszfaltutak helyett

National Geographic Magyarország

Használatból kivont vasútvonalak főúttá alakítása jelenthetné a megoldást egy angol cég szerint a szigetország hatalmas dugóira, valamint az évi több millió gumiabroncs újrahasznosítására. A városi kerékpározás szerelmesei azonban jobbat tudnak: a sínpályák betakarásával bicikliutakat lehetne kialakítani.

Angliában a jövő héten környezetvédők és a fenntartható városi közlekedésért küzdők egyesülete jóvoltából a figyelem egy része az immár megszokottá vált hatalmas dugókra irányul: a környezetbarát közlekedés hetében egyebek mellett június 14-én tartják meg az „Oszd meg az autódat másokkal!” mottóval fémjelzett akciót is. Bár Magyarországon is egyre többet foglalkozik a média a városi közlekedés környezetbarát lehetőségeivel, úgy tűnik egy kis lépéssel Nyugat-Európában mindig előrébb járnak: az akció lényege ugyanis, hogy ezen a napon egy internetes program segítségével az arra vállalkozók felajánlják az autójukban lévő szabad helyeket a hasonló irányba közlekedőknek.

Egyes becslések szerint naponta közel 38 millió szabad hely van az Anglia nagyvárosai felé tartó és ott dugóban rekedt autókban, márpedig a fenntartható városi közlekedésért tenni kívánók szerint néhány millió üres hely feltöltése is elég lenne ahhoz, hogy a hatalmas dugók megszűnjenek, ráadásul egyben jelentősen csökkenne a szén-monoxid kibocsátás is. A londoni székhelyű Fenntartható Városi Közlekedésért Egyesület (Sustran) honlapja szerint céljuk az, hogy az autókban kihasznált helyek átlagos aránya 1, 6 személyről 2 személyre növekedjen – legalább június 14-én.

Gumiút a sínen

A jövő héten azonban más szempontból is érdekes dolgok történnek majd Angliában: napvilágra kerülnek egy olyan kísérleti útszakasz próbájának eredményei, amelyek szintén hozzájárulhatnak a dugók feloldásához. A Holdfast Rubber Highway BBC-nek nyilatkozó képviselője szerint az új technológia nemcsak környezetkímélő, hanem egyben a városi közlekedési problémákat is egy csapásra megoldja.

Az ötlet lényege, hogy a forgalomból kivont vasúti pályaszakaszokat gyakorlatilag egy egysávos úttá alakítják át. A sínpárok közé elhasznált gumiabroncsokból készült tömör, de természetesen rugalmas anyagból állítanak elő útpályát, amelyet viszonylag könnyedén helyeznek el a sínek között. A vállalat szóvivője, Coates Smith szerint szinte csak előnyei lennének a gumiabroncsból készült utaknak: egyrészt közel másfél kilométernyi útszakasz mindössze 1, 4 millió fontba kerülne, amely jelentősen olcsóbb az új aszfaltutak építéséhez szükséges 20 millió fontnál.

Másrészt az utak megépítése nem vesz hosszú időt igénybe, hiszen az előre gyártott panelek gyorsan lefektethetők: egy 300 méteres útszakasz öt nap alatt elkészíthető. További, nem lényegtelen szempont ugyanakkor, hogy az elhasznált gumiabroncsok kezelésének kérdése is megoldódhat: az EU minden valószínűség szerint jövő hónapban fogad el egy határozatot, amely megtiltja majd az elhasznált gumiabroncsok elégetését vagy eltemetését. Márpedig csak Angliában évente közel 50 millió elhasznált gumiabronccsal kell kezdeni valamit.

Másfél kilométer gumiút megépítéséhez több mint 350 ezer darab gumiabroncs használható fel, így környezetvédelmi szempontból jelentős hatása lehet a gumiutak megjelenésének. Ráadásul az aszfaltutakkal ellentétben a kátyúsodás sem jelentős mértékű: a rugalmas utak nemcsak halkabbak az aszfaltutaknál, hanem a panelek könnyen cserélhetőek is, ami az út karbantartásánál jelentős szempont lehet. A gumiutakon egyébként maximálisan 80 km/h sebességgel lehet majd közlekedni, a teherbírásáról pedig a teszteredmények kiértékelését követően tudnak többet mondani a cég képviselői.

Gumiutak inkább a kerékpárosoknak?

A felsorolt előnyök mellett azonban vannak olyanok is, akik mégis szkeptikusak a sínpályák helyén épülő gumiutakkal szemben: egyrészről a forgalomból kivont sínpályák éppen azért kerültek kivonásra a forgalomból, mivel a pályaszakaszon már olyan kevesen utaztak, hogy nem érte meg a vonatközlekedés fenntartása. Nem valószínű, hogy ezeket a pályaszakaszokat most hirtelen elözönlenék a városba tartók. Ráadásul az így kialakított utak csak egypályásak lennének, az előzés teljesen lehetetlen lenne, ami csak az adott útvonal bedugulásához vezethet egy elakadt autó esetén.

Még lényegesebb kritikának tűnik azonban a Sustran egyesület véleménye: szerintük ugyanis a több út nem kevesebb dugóhoz, hanem még több autóhoz vezet, így a városi közlekedés problémák megoldásához semmiféleképpen sem tud hozzájárulni az új ötlet. Ehelyett az egyesület azt javasolja, hogy a valóban környezetkímélő módszereket szem előtt tartó gumiutakat használják bicikliutakként. Az egyesület ez irányú lobbitevékenysége egyébként eddig sem volt eredménytelen: közel 1600 kilométernyi használaton kívül helyezett sínpályaszakaszt alakíttattak át bicikliúttá eddig, igaz nem gumiúttá.

Hozzászólások

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

A szentélyben többek közt Thort és Odint tisztelték 1200 éve.

Előkelő középkori temetőt azonosítottak Németországban

Előkelő középkori temetőt azonosítottak Németországban

Úgy tűnik, a sírok egy részében a Türingiai Királyság előkelő személyei nyugszanak.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket