Farkas, Rodrigó, Wolfgang2020. október 31., szombat
Kultúra

Egyre csak nő az ókori kikötő Isztambulban

National Geographic Magyarország

Isztambul nemrégiben felfedezett 5. századi kikötőjének feltárása egyre inkább megrősíti a régészeket abban, hogy a 15 milliós város legnagyobb régészeti felfedezésével van dolguk a tudósoknak. A Boszporuszt átszelő alagút építési munkálatai csúsznak, sőt egy tervezett földalatti közlekedési csomópontot akár át is helyezhetnek az ókori kikötő feltárása és megóvása miatt.

Ahogy arról nemrégiben a National Geographic Online is beszámolt, Isztambul Yenikapi városnegyedében igen értékes leletekre bukkantak a Marmaray alagút építésén dolgozó gépek. A tudósok írásos feljegyzésekből tudtak már a „Theodosius kikötője” név alatt ismert ókori dokkokról, ám a pontos helyét korábban nem sikerült beazonosítani. Az Isztambul közlekedési gondjait megoldani hivatott Marmary alagút építése során azonban megoldódott a rejtély.

Hajóépítés: régi és modern technológiák

Tavaly november óta, amikor is az első értékesebb leletre rábukkantak, egyre több részletre derült fény az ókori kikötővel kapcsolatban. Az ásatások előrehaladtával döbbentek rá a kutatók, hogy milyen hatalmas kikötőrendszer tartozott már az 5. században is az Eleutherion parányi központjából kinövő kereskedelmi csomóponthoz. Jelenleg 17 régész, három építész és közel 350 munkás tárja fel a terepet. A bőrszandálok, gyertyatartók és hajkefék valamint egyéb hétköznapi tárgyak mellett a kikötői gátrendszer egyre nagyobb része is felszínre kerül.

Emellett a nyár folyamán feltártak egy középkor elejéről származó keresztény templomot, egy hatalmas kaput, amelyen keresztül egykoron Bizáncba lehetett bejutni a kikötőből, valamint nyolc olyan régi hajótörzset is, amelyek igaz meglepetéssel szolgáltak a régészek számára: úgy tűnik, hogy a hajókkal együtt megtalálták azt az összekötő kapcsot is, amely a hajóépítés történetében elválasztja egymástól a régi és modern hajóépítési technikákat.

Cemal Pulak, az amerikai Texas A&M Egyetem professzora az AP hírügynökségnek nyilatkozva elmondta: a hajótörzsek alsó része még a régi építési mód szerint épült, míg a felső részük már a modern technológiákat tükrözi. „Az elsüllyedt hajók minden bizonnyal egy hatalmas vihar áldozatai lehettek: ez vághatta neki őket a gátrendszernek, és emiatt süllyedhettek el” – vélekedett Pulak.

Értékes hulladékok

Érdekes módon a legtöbb lelet szó szerint szemét, ám a régészeket ez nem elkeseríti, sokkal inkább lelkesíti: a hulladék ugyanis igencsak árulkodó az ókori emberek életformájára nézve. A törött tárolóedények és a rajtuk lévő feliratok nagyban hozzájárulnak például az ókori kereskedelem feltérképezéséhez, bár Metin Gockay, az Isztambuli Régészeti Múzeum kutatója arról is beszél, hogy egyelőre kevés olyan leletet találtak, amelyek valóban múzeumba valók lennének.

Mindezek ellenére a török hatóságok azt tervezik, hogy egy múzeumot létesítenek a helyszínen, részben a földalatti vasútvonal bevonásával illetve átalakításával. Hogy mennyire komolyan veszik a hatóságok a régi kikötő feltárását, azt jól mutatja, hogy a megtalált kikötő helyére tervezett földalatti közlekedési csomópont áthelyezése is szóba került a hatalmas régészeti feltárás kapcsán.

Csúszik az alagút

Ami a régészeknek álom, az azonban a Marmaray projekt vezetőinek rémálom: könnyen lehet ugyanis, hogy az elhúzódó ásatási munkálatok miatt az építendő alagút is jelentős késésbe kerül. Bár az eredeti tervek szerint a régészeti feltárási munkák már rég befejeződtek volna, a kutatók eltökéltsége miatt az építkezés még bizonytalan ideig biztosan szünetelni fog. A leletek megmentése aprólékos munkát igényel, nem véletlen, hogy a Marmaray projekt vezetője aggodalmaskodik: Haluk Ozmen szerint jelenleg is már napi 24 órában dolgoznak a további helyszíneken, hogy valahogy utolérjék magukat.

 A cél a fehérrel jelölt szakasz megépítése 2010-ig

A cél a fehérrel jelölt szakasz megépítése 2010-ig

Az alagút elkészültét követően egyébként naponta közel egymillió embert fognak szállítani a két partot összekötő vasutak, sőt a vasúti fejlesztéseknek köszönhetően Isztambul a harmadik helyre ugrik azon a rangsoron, amely a nagyvárosok vasúti közlekedésének megoldottságát vizsgálja a világon. Míg Tokióban a kötöttpályás vasúti közlekedés a tömegközlekedés 60 százalékát teszi ki, New York-ban pedig a 31 százalékát, addig a Marmaray elkészültét követően Isztambulban is a tömegközlekedés 27 százaléka lesz megoldható a vasút révén.

Hozzászólások

Óriáskönyvekben jelenik meg a Sixtus-kápolna összes freskója

Óriáskönyvekben jelenik meg a Sixtus-kápolna összes freskója

A méregdrága, három darab 11 kilós, 60 centis kötet életnagyságú fotókon mutatja be a freskó részleteit.

Egyes ősi társadalmak megbirkóztak a klímaváltozással

Egyes ősi társadalmak megbirkóztak a klímaváltozással

Úgy tűnik, az ókori Közel-Keleten a száraz periódusok nem minden esetben eredményezték a települések bukását.

Kisállattemetők vallanak az állatokhoz fűződő viszonyunkról

Kisállattemetők vallanak az állatokhoz fűződő viszonyunkról

Eric Tourigny, a Newcastle-i Egyetem munkatársa londoni

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

A felfedezés arról árulkodik, hogy az őskori gravetti kultúra a véltnél több helyen volt jelen.

A szegények orvosa volt

A szegények orvosa volt

1870. október 28-án született Dunakilitin Boldog Batthyány-Strattmann László európai hírű szemész, a „szegények orvosa", aki azokat gyógyította, akiket mások már nem.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket