Precedens értékű per indul az Egyesült Államokban

Habár Kaliforniában 32 millió lakosra közel 29 millió autó jut, az állam legfőbb ügyészét mindez mégsem riasztotta el attól, hogy környezetszennyezés miatt bepereljen hat, világviszonylatban vezető helyen álló autógyártó céget.
Kalifornia az autózás hazája. Az Egyesült Államokban üzemben lévő autók közel tíz százaléka itt található, ami legalább 29 millió autót jelent. Ez megdöbbentő érték, ha figyelembe vesszük, hogy a szövetségi állam összlakossága alig több mint 32 millió fő.
289 millió tonna szén-dioxid kibocsátás évente
Az itteni autópiac nem véletlenül tartozik az ország legnagyobbjai közé: évente kétmillió új autó kerül forgalomba, és csak az ebből származó bevétel 83 milliárd dollárt tesz ki. Ez a rengeteg autó azonban hihetetlen mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki.
Kalifornia legfőbb ügyésze által egy észak-kaliforniai bírósághoz beadott vádiratban pontos számadat is áll: a több mint 29 millió autó évente 289 millió tonna szén-dioxidot bocsát a levegőbe, jelentős egészségügyi károkat okozva.
Bár a vádiratban pontos kártérítési összeg nincs megadva (mindössze több százmillió dollárról esik szó), az autók és így közvetlen módon az autógyártók okozta károk szinte tételesen megjelennek.
A szinte legégetőbb probléma, hogy a növekvő szén-dioxid kibocsátás miatt felmelegedő környezet rohamos ütemben olvasztja a Los Angeleshez közeli Sierra Neveda hegység hó és jégtakaróját. Ez a folyamat hosszú távon veszélyezteti a város ivóvízellátását, hiszen a folyók elsősorban a hóolvadékból táplálkoznak. A hirtelen hóolvadások miatt, pedig jelentősen megemelkedett a tenger vízszintje.
Egy másik jelentős probléma a nagyvárosokban egyre gyakrabban előforduló szmog. A globális felmelegedés következtében ezen túlmenően megnőtt az erdőtüzek száma, és közismertek a növekvő számú légkondicionálók okozta áramkimaradások is. A forróság csak idén nyáron mintegy száz ember életét követelte – áll a vádiratban.
Így halaszthatatlanná vált, hogy immáron az Egyesült Államokban is felhívják a figyelmet azokra az összefüggésekre, amelyek az autógyártó cégek termékei és a fent említett szélsőséges körülmények között fennállnak.
A vádirat szerint a kaliforniai legfőbb ügyész által most beperelt hat, világszerte is legnagyobbnak számító autógyártó cég (GM, Toyota, Ford, Honda, Chrysler és Nissan) termékei felelősek a Kaliforniában kibocsátott szén-dioxid mennyiségének egyharmadáért, és az egész Egyesült Államokban kibocsátott mennyiség egy ötödéért. Mivel a cégek nem hajlandók radikálisan változtatni eddigi termékpolitikájukon, a legfőbb ügyész más eszközhöz nyúlt.
A “zöld” Kalifornia
Kalifornia és republikánus kormányzója egyébként meglepő módon nyitott a környezetvédelem felé. Habár igaz, hogy Arnold Schwarzenegger 2003. előtt még igencsak büszke volt hatalmas, benzinfaló, Hummer típusú terepjáró-gyűjteményére, ám a 2003. évi választási kampányában már igen jelentős szerepet játszott a környezetvédelem.
Három év elteltével úgy tűnik, hogy nemcsak üres kampányígéretekről volt szó. A kormányzó ösztökélésére ugyanis nemcsak napelem programot és „Hydrogen Highway” programot hirdettek meg az elmúlt években, hanem 2004-ben egy olyan törvényt is hoztak, miszerint az államban működő autógyártó cégeknek 25 százalékkal kell mérsékelniük autóik károsanyag-kibocsátását.
A törvényt az autógyártó cégek a szövetségi bíróságon megtámadták, bár ítélet egyelőre még nem született, a törekvés így is egyértelmű.
Schwarzenegger egyébként alig egy hónapja Tony Blair brit kormányfővel közösen egy megállapodást írt alá, amelyben közösen vállalták, hogy a szén-dioxid kibocsátás mértékének csökkentéséről további szigorú törvényeket hoznak.
Mindez Kaliforniában azt jelentené, hogy az ipari vállalatok károsanyag-kibocsátását az 1990. év szintjére csökkentenék. A kibocsátott gázokkal való kereskedés révén talán nem elérhetetlen ez az ambiciózus célkitűzés, bár az elképzelésnek szép számmal voltak ellenlábasai.
A legfőbb ellenző maga a Republikánus Párt. Így a kormányzó augusztus végén – párttársai akarata ellenére – a demokrata párt támogatásával vitte keresztül a törvényhozáson ezt a szigorú környezetvédelmi szabályozást.
Ráadásul az sem lényegtelen szempont, hogy Schwarzenegger gyakorlatilag Bush elnök álláspontjával pontosan ellenkező módon cselekszik, miközben ő maga is a Republikánus Párt színeiben nyerte meg a 2003-as kormányzóválasztást.