Farkas, Rodrigó, Wolfgang2020. október 31., szombat
Kultúra

A leggyorsabb a legbiztonságosabb?

National Geographic Magyarország

A napokban, a Transrapid okozta vonatbaleset miatt felmerült a kérdés: a világ leggyorsabb vonatja tényleg egyben a legbiztonságosabb is? Szakértők továbbra is állítják, hogy igen, persze bizonyos feltételekkel…

A Transrapid nevű vonat több mint kétszáz kilométeres óránkénti sebességgel ütközött németországi tesztpályáján egy hagyományos szerelvénnyel, melynek következtében legalább húszan életüket vesztették.

Németország egyik legnagyobb büszkesége az a különleges technológiai újításon alapuló vonat, amelynek végsebessége elérheti akár a 450km/h-t is, és amely egészen múlt péntekig a világ legbiztonságosabb vonatjának számított. Persze szakértők szerint ma sem változott a helyzet, vagyis a fizika törvényei szerint a Transrapid valóban a legbiztonságosabb vasút. Ám a közvélemény a súlyos katasztrófát követően ugyancsak elbizonytalanodott: vajon nem veszélyesebb-e az óránként 400 kilométeres sebességgel száguldó vonat, mint egy hagyományos szerelvény.

Elvben biztonságosabb

Szakértők a pénteki Emsland mellett bekövetkezett vonatbalesetet követően gyorsan leszögezték: nem a technika mondott csődöt, hanem emberi mulasztásról volt szó. A technika ugyanis, a független szakértők véleménye szerint sem mondhat ily mértékben csődöt, ahhoz ugyanis az kellene, hogy a vonatszerelvény meghazudtolja a fizika törvényeit. A Transrapid működési elve ugyanis kizárja, hogy két Transrapid-szerelvény összeütközzön. Jelen esetben is a Transrapid egy vágányon várakozó hagyományos szerelvénnyel ütközött – írja a Spiegel Online.

A ThyssenKrupp és a Siemens gyárak közös fejlesztésének eredményeként próbaüzemen működő szerelvény mágneses hatásnak köszönheti gyorsaságát. A vonat a különlegesen kialakított, betoncölöpökre helyezett nyomvonalon tulajdonképpen egyáltalán nem érintkezik a sínnel, lebeg felette. Az előrehaladást egy folytonosan mozgó, elektromágneses mező biztosítja, amely tulajdonképpen maga után húzza az immár komolyabb súrlódástól megszabadult szerelvényt. A vonat emiatt érheti el akár a 450 km/h-s végsebességet.

Veszélyes tárgyak a sínen, emberi mulasztás

A mágnesesség törvénye miatt azonban egy pályán csak egy irányba képesek haladni a Transrapid-szerelvények; ráadásul egy mozgó szerelvény nem találkozhat ugyanazon a pályán álló kocsival, hiszen a gyorsan haladó mágneses taszítás miatt, a mágneses pontok képtelenek összeérni, összeütközni. Ez elvben tehát kizárja az ütközéses vasúti szerencsétlenség kialakulását. A gyors sebesség ellenére, ezért is állítják a kutatók és a fejlesztők, hogy a világ legbiztonságosabb vasútjával van dolgunk.

Valószínűség számítások szerint a német minőségbiztosító intézet – a TÜV Rheinland korábbi számításai alapján – arra a következtetésre jutott, hogy egy baleset bekövetkezésének esélye óránként és utasonként eléri a 10-9 értéket. Ez – a repülőgép-szerencsétlenségek számarányával azonos érték – igen jónak mondható. Szakértők szerint az egyetlen veszélyt a Transrapid számára az jelenti, ha a sínpályára kerül valamilyen nagyobb tárgy. Ez persze a hagyományos vasutaknál is balesethez vezet, de a Transrapidnál a gyorsaság miatt csökken a reakcióidő, valamint megnő az ütközés ereje. Ezt a tényezőt azonban már nem lehet kiszűrni, hiszen ilyen jellegű balesetnek minden közlekedési eszköz ki van téve.

Költséges beruházás

A vizsgálatok szerint a mostani szerencsétlenség emberi mulasztás következménye volt: egy nem megfelelően beállított váltó okozhatta az ütközést. Így a szakértők a Transrapidba vetett hitet, a tragédiát követően sem kérdőjelezik meg. Az 1987-ben felállított tesztpályán közel húsz év alatt egy baleset sem történt. Az egyetlen „normál” forgalomban lévő Transrapid a kínai metropoliszt, Shanghajt egy harminc kilométeres szakaszon köti össze a repülőtérrel. A négy éve forgalomban lévő szerelvénnyel eddig nem volt probléma, hacsak azt nem vesszük figyelembe, hogy a méregdrága jegyek miatt gyakorlatilag üresen közlekednek.

Transrapidot egyébként sok helyre terveztek már: az első kezdeményezés a Berlint Hamburggal összekötő szakaszhoz köthető, de megálmodták már Düsseldorf és Köln közé, valamint München belvárosa és repülőtere közé is. A beruházásokat viszont egyelőre elnapolták a tetemes költség miatt.

A müncheni projekt közel 1, 8 milliárd euróba kerülne, melynek egy részét a német vasúttársaság, másik részét az EU illetve az állam állná, csakhogy így is hiányzik még közel egy milliárd euró. Megvalósulása esetén az utasok a városközponttól a repülőtérig lévő harminc kilométeres szakaszt nyolc perc alatt tudhatnák maguk mögött.

Hozzászólások

Kisállattemetők vallanak az állatokhoz fűződő viszonyunkról

Kisállattemetők vallanak az állatokhoz fűződő viszonyunkról

Eric Tourigny, a Newcastle-i Egyetem munkatársa londoni

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

A felfedezés arról árulkodik, hogy az őskori gravetti kultúra a véltnél több helyen volt jelen.

A szegények orvosa volt

A szegények orvosa volt

1870. október 28-án született Dunakilitin Boldog Batthyány-Strattmann László európai hírű szemész, a „szegények orvosa", aki azokat gyógyította, akiket mások már nem.

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

A faragványokat egy építkezést megelőző feltárás során találták meg Angliában.

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

A mai Guatemala területén fekvő Tikal ivóvize rendkívül tiszta volt.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket