Elza, Natália, Blanka, Bonita2021. december 01., szerda
Kultúra

Riválisa lesz a Panama-csatornának?

National Geographic Magyarország

A Panama-csatorna riválisát tervezi megépíteni tíz éven belül Nicaragua. A 250 kilométer hoszzú vízi út lehetővé tenné, hogy a világ legnagyobb hajói is jóval rövidebb úton közlekedhessenek az Atlanti- és a Csendes-óceán között.

A beruházás várhatóan legalább tíz évet vesz igénybe, és jelentősen átrajzolhatja a Föld hajózási térképét. Az új csatornán keresztül a Kalifornia és New York közötti útvonal mintegy 700 kilométerrel (kb. egy napi úttal) rövidebb lesz, és ugyancsak lerövidíti a Kína és Európa között közlekedő nagy teherhajók menetidejét is.

Hasonló tervvel rukkolt elő nemrégiben Panama is: a kormány tervezi a Panama-csatorna kiszélesítését. Ez utóbbira azért van szükség, mert ha Nicaragua tényleg megépítené riválisát, Panama jelentős bevételtől esne el.

A nicaraguai vízi út a tervek szerint 250 ezer tonnás teherhajókat is képes lesz átengedni a két óceán között, szemben a Panama-csatornával, amelynél most a felső határ 79 ezer tonna. Még ha a Panama-csatorna áteresztő kapacitását sikerül is növelni, akkor is legfeljebb 120 ezer tonnás hajókat tudnának átengedni.

Ellentmondó vélemények

Annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a világkereskedelem, a szakértői vélemények igencsak megoszlanak a tekintetben, hogy van-e elegendő hajóforgalom a térségben a két csatorna számára.

„Van elég hajó, amin osztozhatunk. Az amerikai kontinensre érkező minden száz hajóból jelenleg csak hét használja a Panama-csatornát. Az új hajóút megépülése hatalmas gazdasági pezsgést hozna a térség számára” – mondta Enrique Bolanos, a nicaraguai elnök a héten tett bejelentésen. A Panama-csatorna Társaság egyik szakértője viszont úgy nyilatkozott, hogy a hajóforgalom nem akkora, hogy egy kiszélesített Panama-csatornát és egy annál még nagyobb nicaraguai csatornát is „eltartson”.

„Amennyiben a Panama-csatorna fejlesztése megtörténik, a nicaraguai-csatorna nem lesz kivitelezhető, ugyanis nincs akkora kereslet, hogy két vízi utat eltartson. Így a nicaraguai csatorna beruházása jóval nehezebben térül majd meg, mint a miénk.”

Nem új ötletről van szó

Az elnök által is erősen támogatott nicaraguai csatorna ötlete nem teljesen új. Az elmúlt évtized során többször felvetették, de eddig pénz hiányában nem foglalkoztak vele komolyabban.

Nicaragua Latin-Amerika egyik legszegényebb országa. A lakosság háromnegyede 2 dollárnál kevesebb napi bevételből él, a lakosság fele pedig munkanélküli. Mivel az ország nem képes egyedül fedezni a beruházás költségeit, a kormány külföldi nagyvállalatok, elsősorban japán és kínai bankok bevonását tervezi.

A tervek igencsak grandiózusak. Ezek szerint a csatornán egy hatalmas zsiliprendszer segítségével a hajók feljuthatnának egészen a Nicaragua-tóig (Lago Cocibolca), Latin-Amerika második legnagyobb taváig. Az új vízi út összesen mintegy 250 kilométer hosszú lenne, és a San Juan folyó mentén haladna. Viszont nem csak egyszerű hajóútról lenne szó, hanem számos kikötővel és turisztikai attrakcióval „fűszereznék”.

A nicaraguai csatorna ötletét először 1849-ben a kaliforniai aranyláz idején vetette fel egy üzletember, majd amikor 1884-en az Egyesült Államok és Nicaragua között kedvezőre fordult a politikai kapcsolat újra felmerült az ötlet. Amerikai üzletemberek – előre számolva a telekárak megugrásával – lázas földvásárlásba kezdtek a térségben. 1916-ban pedig az USA három millió dollárt adott Nicaraguának örök használati jogért, de az üzlet mégsem köttetett meg, ugyanis közben Panamát jelölték a csatorna helyszínéül. Mivel jelenleg sincs még pontos ütemterv, pénzforrás, így akár az is lehet, hogy ez az ötletelés is elhúzódik még egy évtizedig.

Súlyos környezetpusztítással járna a beruházás

Ahhoz, hogy a nicaraguai csatorna beruházása nyereséges legyen, jóval nagyobb forgalmat kell lebonyolítania, mint ellenfelének. A Panama-csatorna jelenleg a világ hajóforgalmának közel öt százalékából részesül. 2005-ben 14 ezer hajó mintegy 275 millió tonna áruval haladt át itt. Az állam éves bevételének nyolc százaléka a csatorna forgalmából származik, de kapacitása már elérte a felső határt, és a „dugó” miatt gyakran napokat kell várakozniuk a teherhajóknak – írja a The Guardian brit napilap.

 Nicaragua-tó

Nicaragua-tó

Mostanában viszont egyre nagyobb figyelem fordul a „száraz csatorna” felé. Ez egy gyorsvasút vagy autóút lenne a két óceán között. A vízi úttal szemben előnye, hogy környezetvédelmi szempontból kisebb terhelést jelentene és a szállítás is olcsóbb lenne, hátránya viszont, hogy a konténerek fel és lepakolása nagyon költséges.

Környezetvédők igen aggályosnak vélik a vízi út jelenlegi terveit. „Igaz, hogy a csatorna megépítése rövidtávon rengeteg embernek jelentene munkalehetőséget, de hosszú távon egyáltalán nem garantálja a helyi lakosság megélhetését” – nyilatkozta a nemzetközi hírügynökségeknek Katherine Hoyt, egy nicaraguai civil szervezet képviselője.

A beruházó cégek megpróbálnak majd minél nagyobb hasznot kihozni ebből maguknak, de a környezet és a helyi lakosság hosszú távon nagyon megsínylené ezt a beruházást. Az építkezésekhez ugyanis hatalmas erdőket kellene kiirtani, ezzel megkezdődne Latin-Amerika eddig még legerdősültebb országának a lekopaszítása is. A kimélyített kikötők pedig tönkretennék a part mentén lévő korallzátonyokat, a gazdag hal élőhelyeket valamint a parti teknős fészekrakó helyeket. Ugyanakkor a megnövekvő hajóforgalom nagyobb potenciális veszélyt jelentene a part menti vizekre.

Kapcsolódó cikkeink:

  • Száz éve vásárolta meg az USA a Panama-csatornazónát
  • Radarfelvétel a két óceánt összekötő csatornáról

  • Hozzászólások

    A Tihanyi Királykriptában feltárt csontok szénizotópos vizsgálatának eredménye

    A Tihanyi Királykriptában feltárt csontok szénizotópos vizsgálatának eredménye

    A tihanyi bencés monostort alapító I. András királyhoz és szűkebb családjához tartozhatnak azok a csontok, amelyek szénizotópos vizsgálatának első lépéséről számoltak be kutatók.

    Több ezer éves épületre bukkantak Peruban

    Több ezer éves épületre bukkantak Peruban

    A struktúra a legkorábbi vályogtéglából emelt épület a kontinensen.

    Római kori üveggyárat fedeztek fel

    Római kori üveggyárat fedeztek fel

    A mai Izrael területéről származó üveg a birodalom távolabbi pontjaira is eljutott.

    A Közel-Kelet legnagyobb fennmaradt mozaikja

    A Közel-Kelet legnagyobb fennmaradt mozaikja

    A 8. században épült Hisám-palota udvarát díszítő színes mozaik térkő a ciszjordániai Jerikóban összesen 827 négyzetméteres járófelületet díszít.

    Római mozaikra bukkantak egy farmon

    Római mozaikra bukkantak egy farmon

    A Homérosz Iliászának egy jelenetét megörökítő mozaik egy villához tartozott.

    National Geographic 2021. novemberi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    9 995 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket