Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Radikálisan új repülőgép született

National Geographic Magyarország

Legalább 25 dB-el kisebb zajszint a repülőterek környékén és akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyagszükséglet – ezt tudja egy most bemutatott vadonatúj repülőgépmodell. A gép formája radikálisan különbözik az eddig ismert gépekétől, ám pont ennek köszönhetően sokkal inkább környezetbarát.

Új típusú repülőgépeket fejleszteni, vagy radikálisan új formájú gépet tervezni nem ördöngösség. A brit kormány és a legnagyobb repülőgépgyártó cégek (Boeing, Airbus), valamint a Rolls-Royce által finanszírozott hároméves projekt eredménye legalábbis azt mutatja, hogy a zöldebb és halkabb jövő nem elérhetetlen cél a repülés terén sem. Más kérdés, hogy a bemutatott modellt vajon mikor kezdik el gyártani, illetve mikor áll majd forgalomba, ha egyáltalán forgalomba helyezik az SAX-40 elnevezésű gépet.

Fél évszázada változatlan a forma

Amióta 1957-ben bemutatták és forgalomba helyzeték az első Boeing 707-est, bár csaknem ötven év eltelt, a repülőgépek formája és alakja csak igen keveset változott: egy cső, amelynek oldalából szárnyak nőnek ki, hátul pedig egy farokelem segíti a navigálást és a stabilitást. Ehhez jön még a szárnyak alá felfüggesztett motor, amely a gép lelke, de amely egyben a legtöbb gondot is okozza a repülőtér közelében lakóknak. Próbálkozások már eddig is voltak arra nézve, hogy hatékonyabbá tegyék a repülőgép formáját, ám a gyártók gazdasági okokból kifolyólag eddig egyetlen radikális újítást sem fogadtak el.

Az igen komoly beruházást igénylő szerelőüzemekben ugyanis a méretek megváltoztatásával a fent felvázolt és ugyancsak leegyszerűsített séma alapján tulajdonképpen bármilyen repülőgép összeszerelhető, amely a költséghatékonyság egyik legfontosabb tényezője. A BBC News beszámolója szerint ez az elsődleges oka annak, hogy a repülőgépek formája immáron majd fél évszázada csak csekély mértékben változott, markánsabb módosítások nem történtek. Pedig a mostani kutatási projekt is azt mutatja, hogy környezetvédelmi, de akár gazdasági szempontból is érdemes lehet váltani.

Kevesebb üzemanyag, alacsonyabb zajszint

Az SAX-40, amelyet az amerikai Massachusetts Institute of Technology (MIT) és a cambridge-i egyetem Silent Aircraft Initiative (SAI) elnevezésű programja fejlesztett ki, több ponton is eltér a jelenleg üzemelő gépektől. Az első és legfontosabb eltérés, hogy az SAX-40 gyakorlatilag nem más, mint egy hatalmas denevérszárny. A törzs és a szárny nem különül el egymástól, a repülő tulajdonképpen egy ék alakú csupaszárny-repülő. A repülő denevér formának köszönhetően az új modell akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a jelenlegi gépek, ami a légtér szennyezettsége szempontjából nem elhanyagolható szempont.

A másik jelentős fejlesztés szintén a környezet kímélését célozza: a világszerte gondot okozó zajártalom, amely a repterek környékét jellemzi, számottevően csökkenhetne a SAX-40-esek elterjedésével. A modell motorját ugyanis nemcsak beépítették a szárnyba, hanem egyenesen a szárny fölé helyezték, így a fel és leszálláskor legerősebb hangot kibocsátó motor zaját tulajdonképpen leárnyékolja a föld. A kutatók szerint a zajszint legalább 25 dB-el csökken, így a repülőterek környékén sem magasabb a zajszint a normális városi környezethez képest.

Az olajárak megugrásával gazdasági szempontból is megérné az SAX-40-es gyártása és forgalomba helyezése, hiszen 35 százalékos megtakarítás az üzemanyag területén már igen jelentősnek mondható. Ráadásul a BBC News-nak nyilatkozó Ann Dowling, a cambridge-i egyetem professzora szerint egy másik gazdasági szempont is segíthetné a projekt elfogadtatását: a csendesebb repülőterek ellen kisebb lenne a lakossági ellenállás, így könnyebbé válhatna az új repülőterek létesítése, valamint a jelenlegiek forgalmának növelése. Mindkettő haszna dollármilliókban mérhető, így Dowling szerint nem teljesen reménytelen az SAX-40 elterjedése.

És mégsem fog elterjedni…

Szkeptikusok szerint azonban a következő harminc évben nem várható komolyabb változás a repülőgépek típusai terén. A most kifejlesztett változat egyik legnagyobb problémája éppen radikális újítása: a szárnyba szerelt motor karbantartása, javítása, cseréje ugyanis sokkal körülményesebb, mint a szárnyak alá épített motoré. Ráadásul a fent említett gyártói mentalitás, a szerelőcsarnokok kompatibilitása sem kedvez az új gép elterjedésének, ezen túlmenően pedig a repülőgépgyártás és forgalmazás csak hosszútávon megtérülő beruházás.

Hozzászólások

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

A szentélyben többek közt Thort és Odint tisztelték 1200 éve.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket