A mosztári öreg híd leomlása

1993. november 9-én a délszláv válság idején leomlott a Neretva folyó két partját összekötő mosztári híd. A horvátok a több mint 400 éve, 24 méteres magasságban ívelő építményt alig néhány óra leforgása alatt rombolták le. Az azóta újjáépített mosztári híd Bosznia-Hercegovina egyik legfőbb turisztikai látványossága.
1556-ban I. Szulejmán török szultán parancsára Mimar Hajrudin építész tervei alapján kezdődött el a Neretva folyó két partját összekötő híd építése. A mecsetépítés területén elismert, de a hídépítésben szakmai hiányosságokkal rendelkező Hajrudin hatalmas fába vágta a fejszéjét.
A legenda szerint még gyapjút, mézet és 300 ezer tojást is felhasználtak, hogy az építmény szilárdabb kötésű legyen. Az 1566-ra elkészült híd, amely a folyó felett 24 méteres magasságban ívelt, a kor egyik legnagyobb kőhídjának számított.
A mosztári öreg híd, amely Csontváry Kosztka Tivadart is megihlette, több mint 400 éven át segítette a bosnyákok közlekedését. 1993. november 9-én – a délszláv válság idején – azonban a horvátok alig néhány óra leforgása alatt lerombolták a hidat.
Miután 1995-ben véget ért a háború, elkezdődött a mosztári híd helyreállítása. A Világbank anyagi támogatásával és egy firenzei tervezőiroda szakmai segítségével 15 millió eurós költségvetéssel 2004-re elkészült az új híd. A mosztári híd hivatalos átadására 2004. július 23-án 6 állam képviselőjének jelenlétében került sor.
Az UNESCO által 2005 nyarán a világörökség részévé nyilvánított mosztári híd az újjáépítés óta Bosznia-Hercegovina egyik legfőbb turisztikai látványossága.
Kapcsolódó cikkünk: