Betonszarkofág a második világháborús tengeralattjáróra
Ahhoz már hozzászoktunk, hogy második világháborús bombák tegyék veszélyessé még mindig mindennapi életünket, de hogy egy elsüllyesztett tengeralattjáró fenyegesse egy egész sziget lakosságát, az azért első hallásra abszurdnak tűnik. A németek második világháborús U-864-ese pedig éppen ezt teszi a norvégiai Fedje szigetének lakóival.
1944. december 5-én egy különlegesen titkos küldetés részeként a német hadsereg egyik büszkesége, a vadonatúj fejlesztésű, alig 14 hónapos U-864-es típusú tengeralattjáró elhagyta Kiel kikötőjét, hogy a szövetséges blokádot megkerülve sugárhajtású motorok alkatrészeit, rakétairányító rendszereket és különleges fegyverek gyártásához szükséges higanyt juttasson el a szövetségesekkel szintén hadban álló Japánba. Az U-864-est kapitánya, Ralf-Reimar Wolfram a legénységnek megparancsolta, hogy álljanak meg a nácik megszállása alatt álló norvégiai Bergen kikötőjében, csakhogy ez a pihenő végzetesnek bizonyult.
Lokalizáció
A britek kódfejtő központjában ugyanis mindeközben megfejtették azokat a kódokat, amelyekkel a titkos tengeralattjáró missziót irányították. A Bletchley Park szakemberei olyan részletes információkkal rendelkeztek a küldetéssel kapcsolatban, hogy még a tengeralattjárón tartózkodó német tudósok és mérnökök neveit is fel tudták sorolni. Miután az U-864-es elhagyta Bergen kikötőjét, a brit Venturer tengeralattjáró nemsokára pontosan lokalizálta, és üldözőbe vette. Jó három órás macska-egér játékot követően a brit hajó kapitánya kiadta a parancsot: egyszerre lőjék ki a Ventureren található mind a négy rakétát.
A hadviselésben igen ritka stratégia végül eredményre vezetett: ugyan az első három rakéta célt tévesztett, ám a negyedikbe belefutott az U-864-es. Szakértők szerint éppen a harmadik rakéta kikerülésének manőverezése közben irányította bele a negyedik rakétába a német kapitány a tengeralattjárót. Az U-864-es kettétörött, és legénységével valamint rakományával együtt a tenger mélyén az iszapba fúródott. A történet akár lezártnak is lenne tekinthető, ha a hajó rakománya nem okozna mind a mai napig igen sok fejtörést a norvég hatóságoknak. A fegyverek készítésére szánt nagy mennyiségű higany ugyanis kisebb mennyiségben is igen veszélyes lehet a tengeri élővilágra, ráadásul a tengeralattjáró felfedezése óta kimutatták: a higany ténylegesen is szivárog.
65 tonna higany volt a rakomány
Azt nem tudni, hogy jelenleg pontosan milyen mennyiségű higany van még a tengeralattjáróban, egy azonban biztos: elképesztően sok volt a fedélzetén akkor, amikor kihajózott több mint hatvan évvel ezelőtt Kiel kikötőjéből. A rakomány a történészek szerint ugyanis közel 65 tonna higany volt, amelyből a legutóbbi vizsgálatok szerint évente 4 kilónyi szivárogott ki a tengerbe. A tengeralattjárót egyébként csak alig három évvel ezelőtt fedezték fel egy norvég halásznak köszönhetően, miután a norvég tengeri hatóságok legalább öt éven keresztül keresték mindhiába a veszélyes roncsot.
A felfedezése óta sem spóroltak az U-864-es ügyén a norvégok: közel 5 millió eurót fordítottak a hajóroncs vizsgálatára, hogy megtudják, vajon milyen módszerrel ártalmatlanítható a környezetre veszélyes tengeralattjáró. Végül kedden megszületett a döntés: a norvég tengerparti hatóságok ajánlása szerint az lenne a leghelyesebb, ha az U-864-est a helyszínen „temetnék el”. A terv szerint homokágyat húznának a tengeralattjáró fölé, ezt követően pedig a csernobilihoz hasonló betonszarkofággal fednék el az U-864-est. Mindez nem tűnik kis feladatnak, hiszen a víz alatt megtenni azt, ami Csernobilban szárazon sikerült, eleve nem lehet egyszerű, ám az AP hírügynökség jelentése szerint nem lehetetlen: legalább 30 ehhez hasonló esetben már bevált a módszer.
Csak a tengerbe ne!
Norvég környezetvédők ugyan sokáig kételkedtek abban, hogy valóban a helyszínen kell-e eltemetni az U-864-est, ám mostanra az ő véleményük is megváltozott: a Bellona egyik vezetője, Marius Dalen a hírügynökségnek elmondta, hogy korábban valóban arra törekedtek, hogy a norvég hatóságok emeljék ki a roncsot a tenger fenekéről, hogy egyszer s mindenkorra megszűnjön a veszélyforrás a norvég partok közelében. Csakhogy Dalen egyetért a norvég hatóságok mostani jelentésével is, amelyben kettős veszélyre hívják fel a figyelmet. Egyrészt komoly esély van arra, hogy a roncs kiemelése közben a még fel nem robbant torpedók felrobbannak, másrészt viszont az is nagy veszélyt jelent, hogy a hajó teljesen kettétörik és a 60 tonna higany mind a tengerbe kerül.
Márpedig ezt mindenféleképpen el kell kerülni, hiszen a higany a halakon keresztül a táplálkozási láncba, vagy egyenesen az emberekbe kerülhet, és már kis mennyiségben is halálos betegséget okozhat. Az U-864-es kiemelése mellett így most már csak a 2500 lelket számláló Fedje sziget lakossága áll ki: szerintük ugyanis nem lehet olyan hermetikusan elzárni a hajóroncsot, hogy abból előbb vagy utóbb ne kezdjen el ismét szivárogni a higany. Ez pedig ahhoz vezet, ami a jelenlegi állapot is: halászati a tilalom a roncs több száz méteres környezetében, jövedelemkiesés a lakosságnak és állandó veszélyérzet. Hogy tiltakozásuk eredményes lesz-e, azt egyelőre nem tudni, a norvég hatóságok a környezetvédőkkel egyetértésben azonban jelenleg a hajóroncs köré húzandó szarkofágon dolgoznak.