Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Betonszarkofág a második világháborús tengeralattjáróra

National Geographic Magyarország

Ahhoz már hozzászoktunk, hogy második világháborús bombák tegyék veszélyessé még mindig mindennapi életünket, de hogy egy elsüllyesztett tengeralattjáró fenyegesse egy egész sziget lakosságát, az azért első hallásra abszurdnak tűnik. A németek második világháborús U-864-ese pedig éppen ezt teszi a norvégiai Fedje szigetének lakóival.

1944. december 5-én egy különlegesen titkos küldetés részeként a német hadsereg egyik büszkesége, a vadonatúj fejlesztésű, alig 14 hónapos U-864-es típusú tengeralattjáró elhagyta Kiel kikötőjét, hogy a szövetséges blokádot megkerülve sugárhajtású motorok alkatrészeit, rakétairányító rendszereket és különleges fegyverek gyártásához szükséges higanyt juttasson el a szövetségesekkel szintén hadban álló Japánba. Az U-864-est kapitánya, Ralf-Reimar Wolfram a legénységnek megparancsolta, hogy álljanak meg a nácik megszállása alatt álló norvégiai Bergen kikötőjében, csakhogy ez a pihenő végzetesnek bizonyult.

Lokalizáció

A britek kódfejtő központjában ugyanis mindeközben megfejtették azokat a kódokat, amelyekkel a titkos tengeralattjáró missziót irányították. A Bletchley Park szakemberei olyan részletes információkkal rendelkeztek a küldetéssel kapcsolatban, hogy még a tengeralattjárón tartózkodó német tudósok és mérnökök neveit is fel tudták sorolni. Miután az U-864-es elhagyta Bergen kikötőjét, a brit Venturer tengeralattjáró nemsokára pontosan lokalizálta, és üldözőbe vette. Jó három órás macska-egér játékot követően a brit hajó kapitánya kiadta a parancsot: egyszerre lőjék ki a Ventureren található mind a négy rakétát.

A hadviselésben igen ritka stratégia végül eredményre vezetett: ugyan az első három rakéta célt tévesztett, ám a negyedikbe belefutott az U-864-es. Szakértők szerint éppen a harmadik rakéta kikerülésének manőverezése közben irányította bele a negyedik rakétába a német kapitány a tengeralattjárót. Az U-864-es kettétörött, és legénységével valamint rakományával együtt a tenger mélyén az iszapba fúródott. A történet akár lezártnak is lenne tekinthető, ha a hajó rakománya nem okozna mind a mai napig igen sok fejtörést a norvég hatóságoknak. A fegyverek készítésére szánt nagy mennyiségű higany ugyanis kisebb mennyiségben is igen veszélyes lehet a tengeri élővilágra, ráadásul a tengeralattjáró felfedezése óta kimutatták: a higany ténylegesen is szivárog.

65 tonna higany volt a rakomány

Azt nem tudni, hogy jelenleg pontosan milyen mennyiségű higany van még a tengeralattjáróban, egy azonban biztos: elképesztően sok volt a fedélzetén akkor, amikor kihajózott több mint hatvan évvel ezelőtt Kiel kikötőjéből. A rakomány a történészek szerint ugyanis közel 65 tonna higany volt, amelyből a legutóbbi vizsgálatok szerint évente 4 kilónyi szivárogott ki a tengerbe. A tengeralattjárót egyébként csak alig három évvel ezelőtt fedezték fel egy norvég halásznak köszönhetően, miután a norvég tengeri hatóságok legalább öt éven keresztül keresték mindhiába a veszélyes roncsot.

A felfedezése óta sem spóroltak az U-864-es ügyén a norvégok: közel 5 millió eurót fordítottak a hajóroncs vizsgálatára, hogy megtudják, vajon milyen módszerrel ártalmatlanítható a környezetre veszélyes tengeralattjáró. Végül kedden megszületett a döntés: a norvég tengerparti hatóságok ajánlása szerint az lenne a leghelyesebb, ha az U-864-est a helyszínen „temetnék el”. A terv szerint homokágyat húznának a tengeralattjáró fölé, ezt követően pedig a csernobilihoz hasonló betonszarkofággal fednék el az U-864-est. Mindez nem tűnik kis feladatnak, hiszen a víz alatt megtenni azt, ami Csernobilban szárazon sikerült, eleve nem lehet egyszerű, ám az AP hírügynökség jelentése szerint nem lehetetlen: legalább 30 ehhez hasonló esetben már bevált a módszer.

Csak a tengerbe ne!

Norvég környezetvédők ugyan sokáig kételkedtek abban, hogy valóban a helyszínen kell-e eltemetni az U-864-est, ám mostanra az ő véleményük is megváltozott: a Bellona egyik vezetője, Marius Dalen a hírügynökségnek elmondta, hogy korábban valóban arra törekedtek, hogy a norvég hatóságok emeljék ki a roncsot a tenger fenekéről, hogy egyszer s mindenkorra megszűnjön a veszélyforrás a norvég partok közelében. Csakhogy Dalen egyetért a norvég hatóságok mostani jelentésével is, amelyben kettős veszélyre hívják fel a figyelmet. Egyrészt komoly esély van arra, hogy a roncs kiemelése közben a még fel nem robbant torpedók felrobbannak, másrészt viszont az is nagy veszélyt jelent, hogy a hajó teljesen kettétörik és a 60 tonna higany mind a tengerbe kerül.

Márpedig ezt mindenféleképpen el kell kerülni, hiszen a higany a halakon keresztül a táplálkozási láncba, vagy egyenesen az emberekbe kerülhet, és már kis mennyiségben is halálos betegséget okozhat. Az U-864-es kiemelése mellett így most már csak a 2500 lelket számláló Fedje sziget lakossága áll ki: szerintük ugyanis nem lehet olyan hermetikusan elzárni a hajóroncsot, hogy abból előbb vagy utóbb ne kezdjen el ismét szivárogni a higany. Ez pedig ahhoz vezet, ami a jelenlegi állapot is: halászati a tilalom a roncs több száz méteres környezetében, jövedelemkiesés a lakosságnak és állandó veszélyérzet. Hogy tiltakozásuk eredményes lesz-e, azt egyelőre nem tudni, a norvég hatóságok a környezetvédőkkel egyetértésben azonban jelenleg a hajóroncs köré húzandó szarkofágon dolgoznak.

Hozzászólások

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

A szentélyben többek közt Thort és Odint tisztelték 1200 éve.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket