Alfonz, Zenóbia2020. október 30., péntek
Kultúra

Elkészült a kétharmada a világ leghosszabb alagútjának

National Geographic Magyarország

A Zürichet Milánóval összekötő új vasútvonalat várhatóan 2016-ban nyitják meg, ezzel két és fél órára csökken a két város közötti menetidő. A szupervonattal remélhetőleg csökken az Alpokon átözönlő hatalmas gépkocsiforgalom.

Mi a közös a hollandiai boltok polcain sorakozó olasz borok és a Görögországban kapható német mosógép között? Talán annyi, hogy mindkettő az Alpok több száz méter magas hágóin és alagútjain keresztül jut célba, akárcsak számos más árucikk.

Az Alpok térségén áthaladó forgalom az elmúlt két évtized folyamán drasztikusan megnőtt. Míg 1990 mintegy 40 millió tonna áru haladt át ezen utakon, 2001-ben ez az érték már 90 millió tonna volt, és a szakértők szerint a következő években további növekedés várható.

A forgalommal együtt a környezetszennyezés mértéke és a balesetek száma is fokozatosan nő. Csak a Szent Gotthárd közúti alagútban az elmúlt tíz év alatt bekövetkezett balesetek során keletkezett tűzben több tucatnyian vesztették életüket.

1994-ben a svájci lakosság amellett szavazott, hogy az országon átmenő teherforgalmat tereljék vasútra. S habár egy ilyen grandiózus terv megvalósítása nem megy egyik napról a másikra, az 1998-ban elkezdődött beruházás már félidőnél tart.

Nem új ötletről van szó

A Zürich és Milánó között épülő alagút a maga 57 kilométerével a világ leghosszabb alagútja lesz. Eddig a járat 66 százalékát sikerült kifúrni. Habár külön szerviz alagút nem épül, az egymástól mintegy 40 méterre futó két egyirányú, párhuzamos alagút között 180 méterenként közvetlen kapcsolatot alakítanak ki, így baleset vagy veszély esetén egyik a másiknak a vészkijárata lehet.

A Gotthárd bázisalagút ötlete nem új. Már 1962-ben készült egy ehhez hasonló terv, bár az csak 45 kilométeres alagútról szólt, Amsteget kötötte volna össze Giornicoval. A vonat maximális sebességét akkor „csak” 200 kilométer/órásra tervezték. Később újabb és újabb tervek láttak napvilágot, míg végül a mostani terv (Gotthard Base Tunnel) 1998-ben szabad utat kapott. Az alagút átadására várhatóan 2016-ban kerül sor, bár úgy tűnik, a végső dátum még bizonytalan.

Mivel a Gotthárd-bázisalagút legmagasabb pontja sem haladja meg az 550 méteres tengerszint feletti magasságot, a szerelvények jóval gyorsabban haladhatnak majd, mint a jelenlegi szakaszon. A maximális sebességet 240 kilométer/órában határozták meg.

A Gotthárd-bázisalagúttal együtt épülő két másik alagút – északra a Zimmerberg-alagút, a déli szakaszon pedig a Ceneri-alagút – révén a Zürich és Milánó közötti mai négy órás út két és fél órára rövidül, így még a repülőútnál is rövidebb lesz.

Jelenleg ezen a szakaszon 150 tehervonat halad át naponta, az új alagút megépülésével viszont ez akár kétszázra is nőhet, és mivel jóval hosszabb vonatokról lesz szó, a teljes teherszállítás éves értéke elérheti a 40 millió tonnát, ami a jelenleginek a duplája.

Az alagút építésén jelenleg kétezer ember dolgozik, napi 24 órában; a munkálatok az év minden napján folynak. Habár hatalmas ventillátorokkal próbálják elviselhetővé tenni a levegőt, a munkásoknak így is 30 fokban kell dolgozniuk több mint 2000 méteres mélységben.

„Itt működik a világ legnagyobb fúrófeje is, melynek átmérője tíz méter. Ezzel a géppel jó esetben naponta 40 métert haladhatunk előre, ami világviszonylatban rekordnak számít” –nyilatkozta Albert Schmid, az építés egyik mérnöke a BBC News-nak.

A körülmények viszont nem mindig kedvezőek, ugyanis a kőzet helyenként vaj puhaságú, az ilyen szakaszokon pedig csak naponta fél métert tudnak kivájni, ami lassítja a munkát, és növeli a költségeket. A beruházás eddigi költsége már 15 milliárd dollár, és még nem látszik az alagút vége.

A hatalmas költség nem tántorítja el az alpesi ország lakóit a tervtől, és bíznak abban, hogy az alagútnak hosszú távú pozitív gazdasági és társadalmi hatása lesz.

Elvész az Alpok varázsa?

A rétoromán területen lévő Sedronben, egy kilométerrel a felszín alatt létrehoztak egy állomást teljes infrastruktúrával az építkezésen dolgozók számára. Nem meglepő módon itt működik a világ leghosszabb liftje. A tervek szerint az állomást később is használni fogják, Porta Alpina (az Alpok kapuja) néven. Itt lesz az alagút egyik gépháza, a szellőztető rendszer központja, valamint vészhelyzet esetén megállóhelyül is szolgálhat.

Az 1500 fős Sedron közvetlenül az alagútnál fekszik, s habár a helyiek örülnek, hogy a vasút megépülésével csökken a környéket terhelő közúti forgalom, egyben attól is tartanak, hogy ezzel a falu kikerül a vérkeringés fő vonalából.

„Sokan úgy vélik, hogy az alagút megépülésével – annak minden előnye ellenére – elvész az Alpok varázsa” – tette hozzá Arthur Loretz, az építkezés egyik mérnöke. „Ugyanis eddig, ha valaki Zürichből Milánóba autózott csodálatos kilátásban gyönyörködhetett, viszont ha ezt az utat vasúton teszi majd meg, az Alpokból csak egy nagy fekete lyukat lát majd.”

Hozzászólások

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

A felfedezés arról árulkodik, hogy az őskori gravetti kultúra a véltnél több helyen volt jelen.

A szegények orvosa volt

A szegények orvosa volt

1870. október 28-án született Dunakilitin Boldog Batthyány-Strattmann László európai hírű szemész, a „szegények orvosa", aki azokat gyógyította, akiket mások már nem.

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

A faragványokat egy építkezést megelőző feltárás során találták meg Angliában.

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

A mai Guatemala területén fekvő Tikal ivóvize rendkívül tiszta volt.

Lámamúmiákat találtak Peruban

Lámamúmiákat találtak Peruban

Az állatokat fülbevalókkal és nyakláncokkal is feldíszítették.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket