Sok ezer éves sziklarajzok kerülnek víz alá
Több ezer éves sziklarajzokat fenyeget az Indus mentén egy duzzasztógát. Az egyedülálló alkotásokat többek között perzsa harcosok és buddhista zarándokok készítették egykor, Pakisztán vízigénye azonban erősebb a múlt iránti tiszteletnél.
A hatalmas vízierőművektől az ország vezetősége a mezőgazdaság felvirágzását, és ezzel a 165 milliós ország élelmezési helyzetének javulását várja. Az öntözés nélkül ugyanis Pakisztán csak sivatag lenne.
A brit gyarmatosítás óta az öntözőcsatornák biztosítják a gabona és rizstermesztés, valamint a gyapottermesztés feltételeit; ez utóbbi jelentős exportterméke is az országnak. A jelenlegi csatornarendszer mellett azonban az egyre növekvő városok, köztük a főváros is, nyáron komoly vízhiánnyal küzd.
A problémát öt új duzzasztógát építésével próbálná enyhíteni a pakisztáni kormány. Ezek közül a legjelentősebb a Basha-Diamir-gát, amely a Nanga Parbat lábánál lévő Chilas településtől nyugatra épül. Az Indusra tervezett gát fala 270 méter magas, az alapnál pedig 200 méter széles lesz. A gát közel száz kilométer hosszan duzzasztja majd vissza az Indus vizét: a Nanga Parbat lábától a híres Rakhiot hídig, amely a hegyet meghódítani igyekvő hegymászók és turisták kedvelt kiindulópontja.
A duzzasztógátat egy német mérnöki iroda, a Frankfurt közelében székelő Lahmeyer International tervezte, az ő nevükhöz kötődik többek között három duzzasztómű a Jangcén épült is.
Míg a mérnököknek nagy sikerélmény a folyó megzabolázása, honfitársuk, Harald Hauptmann, heidelbergi régész több ezer sziklarajz és írás eltűnése miatt aggódik, amelyek a megemelkedő vízszint miatt a jövőben víz alá kerülnek. Azok a rajzok, amelyeket nem a víz pusztít el, a gátépítéshez kapcsolódó magashegyi út, a Karakorum Highway átépítésének áldozatai lesznek.
Kézjegyek a jégkorszaktól napjainkig
Az Indus felső szakaszánál lévő sziklarajzok jelentőségét az adja, hogy nyomon követhető rajtuk a térség kulturális fejlődése egészen a jégkorszakig visszamenőleg. A jégkori vadászó törzsek hegyes kövekkel vadállatok körvonalait vésték a sziklákba, ráadásul egyfajta aláírással, ugyanis a rajzokat kéz és lábnyomokkal látták el az utókor számára.
A bronzkor embere arctalan óriásokat rajzolt a sziklákra, a képek akár a földönkívüliek mai ábrázolásának is beillenének, ugyanis az óriások haja tüskés, antennaszerű. Ezek az óriások a Chilas környéki legendák hősei, a föld alatt lakó démonok, akik földrengést okoznak.
A Karakorum Highway egykor a Belső-Ázsiából az indiai szubkontinensre vezető egyik legfontosabb útvonal volt. Időszámításunk előtt. 1000 körül a szkíta törzsek ezen az úton nyomultak délre. Az ő nevükhöz fűződnek a sziklarajzok között található állatábrázolások (elsősorban hegyi kecskék, szarvasok) egy része. A száraz időszakban a sziklafelszínen kiváló ásványi anyag, az ún. sivatagi máz kitűnő feltételt kínált a rajzoláshoz, hiszen a sötét felszíni rétegbe karcolt rajzok alól átütött a világosabb alapkőzet. A szkítákat követő alkotó nép a perzsa volt. Az ő kezük nyomát jelzik a különböző mesebeli, félig állat, félig ember figurák.
A buddhizmus megjelenése a sziklarajzok következő virágkorát jelentette. Ugyanakkor a buddhizmussal jelentek meg az első írásjelek is a sziklarajzok mellett. Az utat ekkor már nem csak kereskedők járták, hanem zarándokok és szerzetesek is, akik Buddha dicsőítésére különböző Buddha-ábrázolásokat készítettek.
A régészek szerint kínai utazók egykor fából készült, 20 méter magas Buddha szobrot is állítottak itt az Indus partján, amelyet részben arany lemezkékkel borítottak. „Sajnos a szobor valószínűleg már a középkorban elpusztult” – véli a német Spiegelnek nyilatkozó Hauptmann.
A sziklák a mai utazókat is alkotásra késztetik. A magashegyi úton áthaladó teherautók vezetői előszeretettel vésik a sziklákba a nevüket és kocsijuk rendszámát.
Földrengés és földcsuszamlás gyakori jelenség
Mivel a duzzasztógátat építő Lahmeyer International cég két évvel elhalasztotta a Basha-Diamir-gát beruházását, Hauptmann-nak még maradt egy kis ideje, hogy az Indus völgyében és mellékvölgyeiben újabb sziklarajzok után kutasson.
A gátat a folyó kanyarulatában építik, mert ott a hegyoldal távolabb van a folyótól. Így kevesebb esély van arra, hogy egy földrengéskor bekövetkező hegycsuszamlás elpusztítsa a gátat. Az Indusnál ugyanis ez a veszély mindig fennáll.
Egy 1840-ben bekövetkezett földrengés és földcsuszamlás során a Rakhiot híd közelében lezúduló föld- és sziklagörgeteg hatalmas falat képezett a folyón. A mintegy 300 méter magas fal 60 kilométer hosszan duzzasztotta vissza az Indust, majd egy év múlva átszakadt és falvakat valamint emberek ezreit söpörte el. Ez volt a brit-India legnagyobb természeti katasztrófája.
Több évtizedes kutatómunka, elkönyvelt sors
A több ezer éves sziklarajzok veszélybe kerüléséről még nem sokat tud a nyilvánosság, habár Luca Maria Olivieri, a római székhelyű Afrika- és Keletkutató Intézet munkatársa szerint egyedülálló értékekről van szó.
Hauptmann-nak és kutatócsoportjának sikerült az elmúlt évek során mindegyik sziklarajzot fényképen megörökítenie, valamint mindegyikről másolatot készítenie. A rajzok pontos helyét GPS-szel is meghatározták, és térképre vitték.
Annak ellenére, hogy a leletek értékét talán Hauptmann tudja a legjobban felbecsülni, és több évtizedes munkájába került ez a feltárás, egy rossz szóval sem illeti a leendő duzzasztóművet – írja a Spiegel Online, ugyanis tudja, hogy milyen nagy kincs a térségben a víz.
Hauptmann egyébként nem először kerül ilyen helyzetbe. Az ő nevéhez fűződik egy hasonló történelmi jelentőségű feltárás, amely hasonló véget ért, mint ami most a sziklarajzokra vár. Anatóliában hat évi kutatómunka során sikerült feltárni az Eufrátesz partján lévő Nevali Çori nevű ősi falut. Itt bukkantak a világ legidősebb templomára, melynek maradványait ma a Karlsruhei Múzeumban őrzik. A falu idővel az Eufráteszen létesült Atatürk-víztározó áldozata lett, amely a folyó ezen szakaszát Törökország második legnagyobb tavává változtatta.