Taksony, Ilma, Filoména2021. november 29., hétfő
Kultúra

Újabb gigantikus közlekedési ötlet

National Geographic Magyarország

Szibéria és Alaszka között épülne meg a világ legnagyobb tenger alatti alagútja. Bár állítólag a beruházás 30 éven belül megtérülne, egyelőre nem világos, hogy ki és miből finanszírozná a megaprojektet. Ráadásul az orosz hatóság sem lelkesedik túlzottan.

Gigantikus ötletekben nincs hiány. Szicília és Dél-Olaszország közé például 3, 3 kilométeres hidat építenének – ám nemrégiben Romano Prodi kormánya forráshiányra hivatkozva átmenetileg elvetette az ötletet.

Az Afrika és Dél-Spanyolország közé tervezett 40 kilométeres alagút szintén a finanszírozási kérdésnél rekedt meg. Szakértők szerint a Franciaország és Nagy-Britannia közti Csalagút gyerekjáték volt a tervezett földközi-tengeri alagúthoz képest.

Már-már a fantáziafilmek világába illő az az amerikai ötlet, amely vasúti összeköttetést valósítana meg London és New York között az Atlanti-óceán alatt. A terv támogatói szerint az alagút valószínűleg igen népszerű lenne a repülési iszonnyal küzdő utasok körében, a klausztrofóbiásokra viszont valószínűleg nem számíthatnak.

Az “Interhemispheric Bering Strait Tunnel and Railroad Group” nevű szervezet által a Bering-szoros alá tervezett vasút viszont nem a turisták, hanem elsősorban a teherforgalom szolgálatában állna. A tervezők szerint az alagútfúrással együtt megoldható lenne gáz- és kőolajvezetékek lefektetése is a tengerfenéken. A projekttel egy nemrégiben rendezett moszkvai konferencián rukkoltak elő, melynek címe igen találó volt: Megaprojektek a távol-keleti Oroszországban.

Húsz év alatt épülne meg az alagút és a szárazföldi infrastruktúra

A Bering-szoros alatti vasút ötletét Walter Hickel, Alaszka egykori kormányzója kitörő lelkesedéssel fogadta. Szerinte az alagút az USA-nak és Oroszországnak is jelentős bevételt eredményezne, és fellendítené a perifériális térségek gazdaságát.

Az ötletgazdák szerint a beruházás mintegy 65 milliárd dollárból lenne megvalósítató. A föld alatti vasútvonal húsz év alatt készülne el az oroszországi Uelen és az alaszkai Wales nevű város között. A távolság 109 kilométer, vagyis kétszer annyi, mint a Csalagút hossza. Az új alagút 80 méterrel a tengerfenék alatt húzódna. Összehasonlításképpen: a Csalagút „csak” 70 méterrel van a tengerfenék alatt.

A becslések szerint a beruházás 30 év után már nyereséges lenne. A 65 milliárd dolláros költségből maga az alagútfúrás „csak” 10-12 milliárdot tesz ki, a fennmaradó összeget az alagút bejárata és a felszíni közút és vasúthálózat összekötése emésztené fel, ugyanis nem csekély távolságokról van szó.

Az amerikai oldalon a legközelebbi nagyobb közút Fairbanksnál van, mintegy ezer kilométerre a tervezett alagút végétől. Oroszországban pedig még rosszabb a helyzet, ott ugyanis 1500 kilométeres szakaszon kellene megteremteni a kapcsolatot az alagút bejárata és a legközelebbi jelentősebb közút között.

A vasúti összeköttetéssel még ennél is rosszabb a helyzet. Oroszországban jelenleg folyik az Uelen és Jakutszk közötti 3500 kilométeres szakasz vasúttal való összekötése. Az óceán másik oldalán, pedig egy 2000 kilométeres vasúti szakaszt kellene megépíteni az alagút bejáratáig.

 Bering-szoros

Bering-szoros

Visszafogott az orosz politika lelkesedése

Mint megszoktuk, nincs új a Nap alatt: az alagút ötlete nem új keletű dolog, több mint száz éves terv. Oroszország 1867-ben, 7, 2 millió dollárért adta el a tengeren túli területeit Amerikának. 1905-ben II. Miklós, utolsó orosz cár előhozakodott az alagút ötletével, így szerette volna közel tudni magához az egykori orosz birtokot, de a világháború kettévágta számításait.

Oroszországban az ötlet pár éve újra szárnyra kapott. Az orosz építőipari vállalat, a Transstroi egy korábbi tanulmánya szerint a két földrészt összekötő alagút technikailag kivitelezhető. Viszont csak a megvalósíthatósági tanulmány mintegy 120 millió dollárba kerülne.

A helyzet nem egyszerű. Az orosz hatóságok csak „visszafogottan lelkesednek”, ugyanis nem látni, hogy ki finanszírozná ezt a megatervet. Az érdektelenséget jelzi, hogy a konferenciára hivatalos volt az orosz elnök egyik pénzügyi tanácsadója és a közlekedési miniszter is, viszont az utolsó percben mindketten lemondták a részvételt.

A beruházás kezdeményezői viszont felhívást intéztek az orosz, a kínai, a japán, az amerikai és az európai kormányokhoz, hogy a hosszú távú fejlesztési stratégiákban vegyék számításba ezt a beruházást is. Remélik, hogy a júniusi G8 csúcson többek között ez a projekt is szóba kerül.

Hozzászólások

Római mozaikra bukkantak egy farmon

Római mozaikra bukkantak egy farmon

A Homérosz Iliászának egy jelenetét megörökítő mozaik egy villához tartozott.

Több száz tárgy került elő Törökország tengereiből

Több száz tárgy került elő Törökország tengereiből

2021-ben különösen sikeresek voltak a helyi tengeri régészeti projektek.

Őskori medált fedeztek fel Lengyelországban

Őskori medált fedeztek fel Lengyelországban

A tárgy lehet a legkorábbi ékszer Eurázsiában, amelyet fajunk hozott létre.

Sarkkutatók hajónaplóira találtak rá egy raktárban

Sarkkutatók hajónaplóira találtak rá egy raktárban

Ernest Shackleton és Robert Falcon Scott déli-sarki kutatókhoz köthető, felbecsülhetetlen értékű leletekre, köztük hajónaplókra bukkantak az új-zélandi meteorológiai szolgálat egy pinceraktárában.

Áradások okozhatták az őskori kínai civilizáció bukását

Áradások okozhatták az őskori kínai civilizáció bukását

A Liangcsu-kultúra elképesztő mérnöki megoldásokra volt képes több ezer éve.

National Geographic 2021. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 995 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket