Szabina, Antonietta2020. október 27., kedd
Kultúra

Méreg vagy vitamin?

A zöldségeken és gyümölcsökön lévő növényvédőszerek egy része lemoshatatlan, ezért fogyasztás során a szervezetünkbe kerül, ahol immunrendszeri zavarokat, daganatos megbetegedést okozhat. Néhány ötlet az időzített bomba elkerülésére.

Télen és kora tavasszal nehéz ellenállni a boltokban és a piacon kínált friss salátának, reteknek vagy éppen az epernek. Aki mégis beadja a derekát kétszeresen is csalatkozhat. Egyrészt a várt ízvilág messze elmarad a szezonális termésekétől, viszont ennél talán súlyosabb problémát jelentenek a primőr zöldségekbe, gyülömcsökbe felszívodott lemoshatatlan növényvédőszerek, amelyeket gyanútlanul elfogyasztunk.

Hazánkban évente közel 20 ezer tonna növényvédő szert használnak fel. Ez azt jelenti, hogy Magyarországon évente egy lakosra két kiló méreg jut. A legtöbb háztartásban télen és tél végén kedvelt vitaminforrás a primőr fejessaláta, amely a szakhatóságok elmúlt években végzett vizsgálatai alapján a legtöbb lemoshatatlan mérget tartalmazza. A kismamák sem sejtik, hogy a bébiételek 20 százalékában találtak a növényvédő szerekből visszamaradt vegyi anyagokat.

A hazai hatóságok rendszeresen vizsgálják a boltokban és piacokon kapható zöldségek, gyümölcsök, illetve 2006-tól a feldolgozott és a bébiételek növényvédőszer-tartalmát is. A vizsgálatok szerint a hazai eredetű termékekben valamivel kisebb (42 %), az importált árukban pedig magasabb arányban (73 %) mutathatóak ki a különféle növényvédő szerek.

A zöldségekbe, a gyümölcsökbe olyan mérgek kerülhetnek, amelyek még mosás után is hormonális, immunrendszeri zavarokat, daganatos megbetegedéseket is okozhatnak. A permetszerek hatóanyagainak jelentős része nem a kezelni kívánt növényekre és kártevőkre kerül, hanem a környezetbe jutva károsíthatja a környező területek élővilágát, szennyezheti a talajt és a vizeket – olvasható a Levegő Munkacsoport tanulmányában.

A legtöbb esetben még nem ismert, hogy a szervezetbe kerülő többféle növényvédő szer (és más a háztartásokban fellelhető vegyi anyagok) együttesen milyen hatással vannak az emberi szervezetre. Egyes konkrét kutatási eredmények szerint gyakran a különféle szennyeződések együttesen többszörösére növelik az egészségkárosodás valószínűségét, mint külön-külön, így az egészségügyi határérték alatt jelenlévô szermaradékok is kockázatot jelentenek.

A leginkább szennyezett termékek:

A legnagyobb – jellemzően 90 százalék közeli – arányban a déligyümölcsök tartalmaznak növényvédőszer-maradványokat. Ezen termékekben azonban a mérgek nagyobb része a gyümölcsök héjában található, így azt lehámozva nagy részüktől egyszerűen megszabadulhatunk.

Az EU többi országához hasonlóan hazánkban is a primőr fejes salátából lehet a leggyakrabban különféle, az egészségünkre kockázatot jelentő gombaölő szermaradványokat kimutatni. A 2007. évi húsvéti növényvédőszer ellenőrzések során a vizsgált minták közel egyharmada tartalmazott a megengedettnél több permetszert. Az ellenőrzések során a határértéket átlépő termékek 2/3-a fejessaláta volt.

A salátákban leggyakrabban kimutatott vegyszer a gombaölő hatású vinklozolin, amely feltehetőleg mutagén, és megzavarja a melegvérű állatok hormonális rendszerét. A saláta rovarkártevői ellen gyakran alkalmazott diklórfosz lehetséges rákkeltő és mutagén anyag.

Kevésbé szennyezett termékek:

A gyümölcsök közül a meggy, a cseresznye, a szilva és a dinnyefélék tartalmaznak a legkisebb arányban növényvédő szert, a zöldségek közül jellemzően legkevésbé szennyezettek a torma, a csemegekukorica és a hagymafélék.

Mit tehetünk?

A gyümölcsök alapos megmosásával, esetleg meghámozásával csökkenthetjük a szervezetünkbe kerülő mérgek mennyiségét. A permetszerek egy része azonban felszívódik, ezeket mindenképpen elfogyasztjuk.

Egészségünk védelme érdekében célszerű kerülni a legnagyobb kockázatot jelentő árukat, a málnát, a ribizlit, a szamócát, a szedret, az egrest, a kései csemegeszőlőt és a korai salátát.

Az FVM nyilvánosságra hozta a húsvéti ellenőrzéseknél határérték felett szennyezett termékek előállítóinak és forgalmazóinak nevét, amely a minisztérium honlapján bárki számára hozzáférhető. A szakértők javasolják, hogy a fogyasztók kerüljék a feketelistán lévő vállalatok által forgalmazott termékek vásárlását. A permetszerek teljes elkerülésének lehetséges módja az ökológiai gazdálkodásból származó termékek fogyasztása.

A Levegő Munkacsoport szorgalmazza, hogy az Európai Unióban most készülő, a növényvédő szerek engedélyeztetéséről szóló rendeletnél hazánk képviselői álljanak ki a növényvédő szerek használatának szigorúbb korlátozásáért.

További információk a témában >>